Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@07:05:00 GMT

جزئیات نانوداروی درمان سرطان مغز در مشهد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۹۶۵۰

رئیس دپارتمان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزئیات جدیدی از نانوداروی درمان سرطان مغز را که در مشهد رونمایی شده بیان کرد.

به گزارش «تابناک»، پروفسور علی گرجی در گفت‌وگو با تسنیم در مشهد، در مورد رونمایی از نانوداروی درمان سرطان مغز در سومین کنگره بین المللی التهاب سیستم عصبی اظهار داشت: بیماری «گلیوبلاستوما» یا سرطان بدخیم مغز یک بیماری است که متاسفانه بیماران مبتلا به آن بین 6 ماه تا 4 سال زنده می‌مانند و به همین دلیل وجود یک درمان جدید بسیار می‌تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دپارتمان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از تحقیقات گذشته این بود که «کروکومین» یا زردچوبه می‌تواند خاصیت ضدسرطانی داشته باشد اما قابلیت حلالیت این ماده کم است و رسیدن آن به سلول‌های سرطانی مشکل است.

گرجی بیان کرد: در تحقیقی که به صورت مشترک میان چند دانشکده در مشهد و دانشگاه مونستر آلمان انجام شد و البته بخش عمده تحقیقات و روند آن مربوط به مشهد بود، نانوپارتیکل جدیدی را ابداع کردیم که این نانوی ذره‌ای، قابلیت جدیدی به زردچوبه می‌داد که این ماده محکم‌تر باشد و قابلیت حلالیت آن افزایش یابد و بهتر سلول‌ها را از میان ببرد.

وی خاطرنشان کرد: این ماده روی سلول‌های بنیادین گلیوبلاستوما و سلول‌هایی که عامل عود بیماری هستند تست کردیم و این نانوپارتیکل توانست با قدرت بسیار زیادی، این سلول‌ها را از میان ببرد و این تحقیقات اولیه این شانس را به ما می‌دهد که به سمت تحقیقات بالینی برای استفاده این نانو در درمان «گلیوبلاستوما» برویم. قسمت اعظم این تحقیقات در ایران انجام شده است.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی التهاب سیستم عصبی خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌الله تحقیقات بالینی روی بیماران به صورت مشترک در ایران و آلمان صورت خواهد گرفت؛ تحقیقات اولیه که در آزمایشگاه صورت گرفته مثبت بوده؛ نمی‌توان بدون تحقیقات اولیه از این دارو استفاده کرد و در تحقیقات اولیه نتیجه بسیار خوبی گرفته‌ایم.

گرجی همچنین در مورد عملکرد این دارو در بدن بیمار مبتلا گفت: این دارو به این شکل عمل می‌کند که زردچوبه و ذرات ریز آن در داخل یکسری موادی که این زردچوبه را پوشش می‌دهد قرار می‌گیرد و زردچوبه در معرض حرارت و محلول‌های مختلف بدن قرار نمی‌گیرد و از این طریق زردچوبه را دقیقا در بدن به نقطه‌ای که قرار است برسانیم می‌رسانیم. در حقیقت این نانوپارتیکل یک حامل دارو است تا ذرات زردچوبه را دقیقا به محل سلول‌های سرطانی می‌رساند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سرطان مغزی تومور مغزی درمان نانو دارو شینزو آبه حیات شبانه ژاپن نزار زاکا دریای عمان مصطفی دنیزلی سازمان همکاری شانگهای اینستکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، محققان مرکز سرطان جان هاپکینز مریلند دریافتند که ترکیب ایمونوتراپی با یک واکسن ضد تومور شخصی سازی شده باعث افزایش روند کوچک شدن تومور در مقایسه با ایمونوتراپی به تنهایی می‌شود.

سرطان کبد ششمین سرطان شایع در جهان است. محققان تخمین می‌زنند که در سال ۲۰۲۰ ۹۰۵۷۰۰ نفر به سرطان کبد مبتلا شده‌اند و پیش بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۴۰ به ۱.۴ میلیون نفر برسد.

کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) شایع‌ترین نوع سرطان کبد است که بیش از ۸۰ درصد موارد را شامل می‌شود.

یکی از جدیدترین گزینه‌های درمانی برای HCC، ایمونوتراپی است- درمانی که از سیستم ایمنی بدن فرد برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. با این حال، مطالعات گذشته نشان می‌دهد که تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از تشخیص‌های HCC به ایمونوتراپی پاسخ می‌دهند و حدود ۳۰ درصد ممکن است مقاوم باشند.

اکنون، نتایج یک کارآزمایی بالینی اولیه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به HCC تحت درمان با ایمونوتراپی و واکسن شخصی‌سازی شده ضد تومور در مقایسه با افرادی که فقط ایمونوتراپی دریافت می‌کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که کوچک شدن تومور را تجربه کنند.

این کارآزمایی بالینی اولیه برای GNOS-PV۰۲- یک واکسن DNA شخصی سازی شده بود.

«مارک یارچوآن»، سرپرست تیم تحقیق، توضیح داد: «اساساً هدف GNOS-PV۰۲ آموزش سیستم ایمنی برای تشخیص آنتی‌ژن‌های موجود در سرطان است تا سیستم ایمنی بهتر بتواند سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و به آنها حمله کند.»

وی در ادامه افزود: «این واکسن برای سرطان هر بیمار شخصی سازی شده است. همانطور که هر فرد دارای اثر انگشت منحصر به فرد است، هر سرطانی مجموعه‌ای از آنتی ژن‌های منحصر به فرد خود را دارد که از جهش‌های DNA منحصر به فرد در سرطان مشتق شده‌اند.»

برای ساخت یک واکسن شخصی‌سازی شده، ابتدا نمونه‌برداری از سرطان گرفته می‌شود و DNA سرطان برای شناسایی آنتی‌ژن‌های منحصربه‌فرد بالقوه درون سرطان توالی‌یابی می‌شود. سپس یک واکسن شخصی ساخته می‌شود که آنتی ژن‌های منحصر به فرد شناسایی شده در تجزیه و تحلیل بیوپسی تومور را رمزگذاری می‌کند.

GNOS-PV۰۲ همراه با داروی ایمونوتراپی pembrolizumab استفاده شد.

سازمان غذا و دارو آمریکا در نوامبر ۲۰۱۸ مجوز دارو پمبرولیزوماب را برای درمان HCC صادر کرد.

یارچوآن گفت: «علیرغم پیشرفت‌های اخیر در درمان HCC، تنها تعداد کمی از بیماران به درمان‌های سیستمیک فعلی پاسخ می‌دهند و پیش‌آگهی بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته نسبت به سایر انواع تومور پایین‌تر است.»

به گفته یارچوآن، «ما آموخته‌ایم که واکسن‌ها می‌توانند سلول‌های ایمنی را قبل از از بین بردن سلول‌های سرطانی خسته کنند. به همین دلیل، واکسن‌های سرطان کنونی اغلب با سایر درمان‌های فعال کننده سیستم ایمنی مانند پمبرولیزوماب ترکیب می‌شوند. این درمان از فرسودگی سلول‌های T ناشی از واکسن جلوگیری می‌کند.»

محققان ۳۶ شرکت کننده را برای این کارآزمایی بالینی انتخاب کردند. همه شرکت کنندگان ترکیبی از واکسن GNOS-PV۰۲ و پمبرولیزوماب را دریافت کردند.

در پایان مطالعه، محققان دریافتند که تقریباً یک سوم شرکت‌کنندگان کوچک شدن تومور را تجربه کردند، که تقریباً دو برابر تعداد افرادی است که در مطالعات ایمونوتراپی به تنهایی برای HCC دیده شده‌اند.

علاوه بر این، حدود ۸ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه پس از دریافت درمان ترکیبی، هیچ شواهدی از وجود تومور نداشتند.

یارچوآن اظهار داشت: «این خبر بسیار دلگرم کننده است. گام تحقیقاتی بعدی باید یک آزمایش بزرگ‌تر فاز دوم در درمان خط اول باشد.»

کد خبر 6084910

دیگر خبرها

  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • سرطان روده بزرگ سهم ۱۰درصدی از کل سرطان‌ها دارد
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • ابلاغ ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون
  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان
  • کاهش زمان تولد نخستین فرزند به سه سال پس از ازدواج