Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد اخلاق با اشاره به راه‌‌های ثبات‌قدم در ترک گناه، گفت: ریشه گناه، حبّ نفس و حبّ دنیا است، وقتی که محبت خدا آمد دیگر حب دنیا و انشعابات آن جایی در زندگی انسان ندارند. چند راه وجود دارد که انسان زمینه‌های محبت خدا را در وجودش ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: برای بسیاری از انسان ها پیش آمده است که در ترک عادات نادرست خود به موفقیت دست نیافته اند، گاهی سهوا دچار کار اشتباهی شده اند و گاهی گناهی مرتکب شده اند که می خواهند آن را ترک کنند اما نمی توانند یا اگر بتوانند این دوری فقط چند روز عُمر دارد برای همین یافتن راهی که بتوان در ترک گناه ثابت قدم ماند، ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام «مسعود عالی»، استاد اخلاق، طی سخنانی به این پرسش پاسخ داده است که «چگونه در توبه و ترک گناه ثابت قدم باشیم؟». در ادامه مباحث این استاد حوزه تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام «مسعود عالی» طی سخنانی در پاسخ به این پرسش که چرا وقتی گناهی ترک می شود، عمر این دوری از گناه کم است و دوباره انسان به ان مباردت می کند، به بیان خاطره ای پرداخت و اظهار کرد: شخصی می گفت: مهمان داشتم و قرار شد فرزند مهمان با پسرم کشتی بگیرند، پسر من زورش می رسید اما به او گفتم زمین بخور و تواضع کن، او مهمان است، پسرم زمین خورد اما نگاه کردم و دیدم پسرم بسیار برافروخته است،  دفعه دوم پسرم آنچنان بلندش کرد که حتی جبران  آن دفعه اول هم شد.

 

این استاد اخلاق ادامه داد: این خاطره است اما نکته زیبایی دارد، وقتی تواضع در کسی ریشه دار نیست، این چنین می شود. در مثالی که گفتم چون پدر به فرزند گفت: تواضع داشته باشد، این صفت در فرزندش دوام نداشت. بسیار پیش می آید که گناه یا عادت زشتی را ترک کنیم، یا اصلا عمل خوبی انجام دهیم اما چون هنوز ریشه خوبی ها در درون ما شکل نگرفته است، به جایی نمی رسیم، ممکن است که به دلیل یک مجلس یا فیلم و کتابِ جذاب، جوگیر شویم و چند روز ترک گناه داشته باشیم، اما چون ریشه محکمی در وجودمان نیست، پایدار نمی ماند.

 

حجت الاسلام عالی تاکید کرد: ریشه گناه، حب نفس و حب دنیا است، اهل معرفت می گویند برای ترک گناه و آلودگی ریشه محکم تری برای خودت درست کن و دو مولفه یادشده را از زندگی ات حذف و حب خدا را جایگزین آن کن. وقتی آن محبت بیاید خود به خود آلودگی ها کنار می روند، مولوی در دیوان شمس داستانی را نقل می کند که در واقع داستان خودش و شمس است، می دانیم که مولوی اصلا اهل شعر نبود و در قونیه فقط تدریس می کرد و شخصیتی بود که مریدان دورش را فرا گرفته بودند و دستانش را می بوسیدند، خودش بعد از ملاقات با شمس می گوید: «مرده بُدَم زنده شدم. دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم».

 

وی در ادامه بیان کرد: مولانا از افسردگی خارج شد و آنچنان که خودش می سراید وضع و حالش چنین شد: «دیده سیر است مرا جان دلیر است مرا/زهره شیر است مرا زهره تابنده شدم»، به این معنا که غذای اصلی روح را به دست آورد، وقتی انسان غذای اصلی گیرش بیاید دیگر سراغ غذاهای کاذب نمی رود، وقتی که محبت خدا آمد دیگر حب دنیا و انشعابات آن جایی در زندگی انسان ندارند. اما این پرسش پیش می آید که مگر به حرف است که می شود به این جایگاه رسید؟

 

این استاد اخلاق ادامه داد: چند راه وجود دارد که انسان زمینه های محبت خدا در وجودش را ایجاد کند، باید محبتی بالاتر از لذت از گناهان را در وجودمان ایجاد کنیم، زمینه هایی برای ایجاد این محبت و انس خدا وجود دارد که باید تلاش کنیم در وجودمان شکل گرفته و تقویت شود، یکی از چیزهایی که می تواند در رسیدن به این هدف به انسان کمک کند، شنیدن موعظه است، حداقل هفته ای یک مرتبه موعظه بشنوید، حتی اگر جایی نیست و یا شخصی نیست، اکنون و در این زمانه سخنرانی ها به صورت ضبط شده وجود دارد، در سایت ها و سی دی ها دسترسی هست، موعظه افرادی که خود صاحب نفس هستند. هر کسی در هر موقعیتی به موعظه نیاز دارد. روزی امیرالمومنین علی(ع) به فردی فرمود: مرا موعظه کن! آن شخص جواب داد: شما همه چیز را می دانید من چه موعظه کنم؟ فرمود: خیر! در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست، انسان باید بشنود.

 

وی در ادامه ابراز کرد: گاهی انسان یک جمله می شنود و مسیر زندگی اش تغییر می کند، در داروخانه یک دارو هست که درد ما را درمان می کند نه همه داروها، گاهی در یک ساعت موعظه یک جمله است که برای من است و زندگی مرا تغییر می دهد. مرحوم آیت الله «جهانگیرخان قشقایی» که استاد بسیاری از مراجع بود، تا چهل سالگی چندان اهل دیانت و مسایل دینی نبود. یکبار تار او خراب می شود و به اصفهان می ورد، خودشان در اطراف اصفهان زندگی می کردند. از پیرمردی سوال می کند مغازه تعمیر ساز تار کجاست؟ آن پیرمرد می گوید: جوان! همان طور که تار انسان خراب می شود آدم هم خراب می شود و احتیاج به تعمیر دارد. سوال کرد: آدم را کجا تعمیر می کنند؟ پیرمرد به مدرسه ای که در آن نزدیکی بود اشاره کرد و گفت برو آنجا و مرحوم جهانگیر خان قشقایی به سمت آن مدرسه رفت و مسیر زندگی اش تغییر یافته و از بزرگان و اعاظم عرفانی و فلسفی ما شد و کسانی چون آیت الله جمال الدین گلپایگانی، آیت الله بروجردی، آیت الله قوچانی و .. از شاگردان آن مرحوم هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید شنید و بعد از آن از مرگ یاد کرد که یاد مرگ بسیار موثر است. مساله دیگر نیز خواندن و شنیدن قرآن بسیار در سیر زندگی انسان تاثیرگذار است.

 

علاقه مندان جهت شنیدن این سخنرانی می توانند به لینک زیر مراجعه کنند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خطبه نماز جمعه استان بوشهر خطبه های نماز جمعه نماز جمعه حسن روحانی آمریکا اردبیل مسجد مجلس محبت خدا حجت الاسلام عالی ترک گناه سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

نعیم حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه تیم استقلال ملاثانی میزبان سپاهان در جام حذفی است و این نگرانی وجود دارد تا این تیم نتواند همانند بازی با فجرسپاسی شیراز ورزشگاهی برای میزبانی داشته باشد، اظهار کرد: ما یک تیم مردمی از یک منطقه محرومی هستیم. با تلاش مردم این منطقه و کلاً در قالب استان خوزستان با استعداد خودمان به لیگ دسته اول رسیده‌ایم. در شهر ملاثانی ورزشگاه داریم، از لیگ دسته سوم شروع کردیم و بعد از ۸ سال به دسته اول رسیدیم. در تمام این سال‌ها ورزشگاه ما تکمیل نشده است. تیم خصوصی هستیم ولی توانایی ساخت ورزشگاه را نداریم و باشگاه‌های خصوصی در لیگ برتر داریم که از ورزشگاه دولتی استفاده می‌کنند.

توانایی آن را نداشتیم تا مشکل نور را حل کنیم

مدیرعامل استقلال ملاثانی ادامه داد: به ما اعلام شد تا زمانی که ورزشگاه ملاثانی درست می‌شود بازی‌های خود را در ورزشگاه تختی اهواز برگزار کنید. این ورزشگاه زمین چمن خوبی نداشت که آن را درست کردیم ولی مشکل نور داشت و توانایی آن را نداشتیم تا مشکل نور را حل کنیم. خدا شاهد است در پول آب معدنی بازیکنان و کادرفنی مانده‌ایم. با نداری تیم‌داری می‌کنیم. قسمتی از فوتبال کشور را نشان می‌دهیم که پول همه چیز نیست. بچه‌ها با غیرت و با شرف در خدمت تیم هستند. مقابل بهترین تیم‌های کشور ایستادند و نتیجه گرفتند. تمام هزینه تیم ما در یک فصل ۲۰ میلیارد تومان است که شامل تمامی مخارج ما از پول اعضای تیم گرفته تا سفر‌ها و رفت و آمدهای‌مان است. این پول هزینه یک بازیکن فولاد خوزستان نمی‌شود.

گفته بودیم بازی حساسی با فجرسپاسی داریم

وی افزود: اداره کل ورزش و جونان استان خوزستان گفت مشکل نور ورزشگاه تختی را حل می‌کند ولی درست نکردند. ورزشگاه غدیر اهواز مانده بود که آن را به استقلال خوزستان دادند تا ضمن حفظ و نگهداری ورزشگاه، بازی‌های خود را در لیگ برتر برگزار کنند. در دیدار‌هایی به ما ورزشگاه داده بودند و به مسئولان آن تیم گفته بودیم بازی حساسی با فجرسپاسی داریم که در سقوط و صعود تیم‌ها تأثیر دارد. وضعیت خود ما هم خوب نیست و باید برای ماندن در لیگ دسته اول بجنگیم. باید بازی جوانمردانه کنیم. بنی تمیم مدیر کل ورزش و جوانان استان گفت ما ورزشگاه غدیر را برای شما می‌گیریم و نامه خود را برای این ورزشگاه بزنید. هیئت فوتبال استان هم بر این موضوع تأکید کرد ولی یک روز قبل از بازی گفتند ورزشگاه را نمی‌دهیم.

گناه ما چیست که آماده بازی هستیم

حمیدی خاطرنشان کرد: از استانداری تا اداره کل ورزش و هیئت فوتبال ورود کردند ولی در روز بازی در‌های ورزشگاه باز نشد و تمامی ارگان‌ها و نهادها نظاره‌گر بودند، اما کاری نکردند تا درهای ورزشگاه باز شود و بازی لغو نشود. حالا گناه ما چیست که آماده بازی هستیم ولی برای‌مان کاری نمی‌کنند. چه کاری از دستمان بر می‌آید؟ در عرض یک روز می‌توانیم ورزشگاه بسازیم. ضمن اینکه مسئولان گفتند ورزشگاه غدیر را برای‌تان گرفته‌ایم. البته نفت مسجدسلیمان همکاری کرد و ورزشگاه داد، اما سازمان لیگ اجازه نداد، چون نفت و فجرسپاسی برای صعود به لیگ برتر با هم رقیب بودند. 

 باید تا پایان بمانیم

وی تصریح کرد: رئیس هیئت فوتبال استان چه می‌کند وقتی ما در استانی غنی هستیم و مشکل میزبانی تیم‌های استان حل نشده است. نباید تیمی مانع بازی تیم هم استانی خود شود. اگر اول فصل بود انصراف می‌دادیم ولی ۶ بازی تا پایان فصل مانده و باید تا پایان بمانیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • تصویر عجیب از مردی که زمانی همه زنان دنیا عاشقش بودند!
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • سبک زندگی دکتر مرندی به روایت دخترش | ساده‌زیستی را از پدر و مادر یاد گرفتیم
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد