Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@20:39:00 GMT

پارک‌های جیبی جایگزین پارکینگ‌ها

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۹۸۹۹

پارک‌های جیبی جایگزین پارکینگ‌ها

با پیاده‌سازی یک پروژه دولتی، شهروندان لاهه می‌توانند وسایل نقلیه و فضای خالی پارکینگ خود را تبدیل به یک پارک شهری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به همان نسبت که شهرها متراکم‌تر و شلوغ‌‎تر می‌شوند، به نظر می‌رسد که در آینده، مالکیت وسیله نقلیه خصوصی برای شهروندان و ساکنان آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر نیز مردم سراسر جهان در حال استفاده‌های خلاقانه از پارکینگ‌ها هستند. در این راه دولت لاهه با سرمایه‌گذاری روی یک پروژه عام توانست مردم شهر را متقاعد سازد که از وسایل نقلیه شخصی‌شان استفاده‌های بهتری داشته باشند. در این اقدام به ساکنان Segbroek، یکی از مناطق هشت‌گانه شهر لاهه که در حومه غربی آن واقع شده است پیشنهاد شد که به مدت ۶ ماه، وسایل نقلیه و پارکینگ‌های مقابل خانه‌های خود را به پارک‌های شهری کوچک تبدیل کنند.

 هزینه سرمایه‌گذاری بر این پروژه برابر ۶۰ هزار یورو معادل ۶۷ هزار و ۶۷۰ دلار است که به منظور خارج نکردن وسیله نقلیه از جای پارک در طول دوره آزمایشی ۶ ماهه به صاحبان خودروها پرداخت می‌شود. همچنان که این معاوضه کاملا داوطلبانه انجام می‌گیرد، به نظر می‌رسد که همه شهروندان حق داشتن یک پارکینگ برای اعطا و معاوضه آن را دارند. این طرح البته با استقبال همگان مواجه نشده و با واکنش شدید برخی از شهروندان مواجه بوده است. با این حال اضافه کردن فضاهای سبز بیشتر به خیابان‌های لاهه تنها یک اثر جانبی مثبت به حساب می‌آید و اهداف اصلی این پروژه پا را فراتر می‌گذارد و شامل ایجاد فرصت استفاده از به اشتراک‌گذاری اتومبیل، وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه‌سواری برای شرکت‌کنندگان در طول این مدت می‌شود.  

در حالی که شهروندان در محوطه پارک جیبی شخصی خود استراحت و یا تفریح می‌کنند، ممکن است دریابند که زندگی کردن در محیط شهرها به طور قطع نیازی به مالکیت یک اتومبیل شخصی ندارد و می‌توان بدون داشتن اتومبیل نیز در شهرها به سر برد!

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پارک پارکینگ خلاقيت و نواوري شهر طراحی شهری فضاي سبز فضاي سبز شهري هلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با چاقی شهروندان

دانشمندان برای حفظ سبک زندگی سالم، توصیه به گنجاندن فعالیت‌های ورزشی در برنامه‌های روزمره شهروندان دارند که پیاده‌روی نیز در این دسته قرار می‌گیرد. در همین راستا، ارائه محیط‌هایی برای ترویج این فعالیت‌ها و مقابله با چاقی در اولویت برنامه‌ریزی‌های شهری قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان بهداشت جهانی چاقی را به صورت تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد چربی و ایجاد خطر برای سلامتی تعریف می‌کند و آن را با شاخص توده بدنی (BMI) اندازه‌گیری می‌کند. علت اصلی چاقی برقرار نشدن تعادل انرژی بین کالری مصرف‌شده و کالری دریافت‌شده است. از هر چهار بزرگسال، سه نفر از سطوح توصیه‌شده فعالیت بدنی برخوردار نیستند و سبک زندگی کم‌تحرک ناشی از کار و فعالیت‌های فراغتی که نیاز به حرکت کمی دارد، پیدایش وسایل نقلیه شخصی و شهرسازی از جمله دلایل این کمبود فعالیت بدنی و درنتیجه افزایش چاقی در جهان است. به همین دلیل مسئولان شهری در پی ارائه راهکارهایی برای افزایش تحرک و درنتیجه افزایش سلامتی شهروندان هستند.

برنامه‌ریزی شهری برای افزایش سلامت شهروندان

برنامه‌های شهری متعددی می‌توانند عادات سبک زندگی سالم را ترویج دهند که بسیاری از آنها در بسیاری از شهرهای جهان در حال اجرا هستند و در ادامه عنوان می‌شوند.

محله‌های فشرده

محله یا شهر فشرده منطقه‌ای است که در آن مکان‌های تفریحی، خدمات، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی در فاصله‌ای کوتاه از هم قرار دارند و با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس هستند، به این ترتیب مردم را تشویق می‌کند به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی پیاده‌روی کنند. شهرهای قابل پیاده‌روی که اکثر خدمات با یک پیاده‌روی کوتاه متمرکز در دسترس است، در پیشگیری از چاقی بسیار موفق عمل می‌کنند، چراکه شهروندان زمان کمتری را برای رسیدن به مراکز بهداشتی، محل تحصیل یا کار صرف می‌کنند و به جای اینکه زمان خود را صرف پیداکردن جای پارک کنند یا منتظر رسیدن وسایل نقلیه عمومی باشند، با انجام پیاده‌روی روزانه ورزش را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در محله‌های قابل پیاده‌روی زندگی می‌کنند، در مقایسه با کسانی که در محله‌هایی با قابلیت پیاده‌روی پایین زندگی می‌کنند، ۱.۵ برابر بیشتر در معرض فعالیت بدنی کافی و ۰.۷۶ برابر کمتر در معرض چاقی قرار دارند.

محل‌های مناسب بازی و ورزش برای کودکان و بزرگسالان

افزایش چاقی کودکان یک معضل شایع و روبه‌افزایش است که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها در بزرگسالی شود. بنا به گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۲۲، ۳۷ میلیون کودک زیر پنج سال دارای اضافه‌وزن بودند و در کشورهایی مانند ایالات متحده ۱۹ درصد کودکان دچار این معضل هستند. الگوهای رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای کودکان تا حد زیادی نتیجه شرایط محیطی و اجتماعی است و به همین دلیل مقابله با چاقی کودکان یک مسئولیت اجتماعی به حساب می‌آید. ایجاد محیط‌ها و گنجاندن پارک‌های کودکان در فضای باز در برنامه‌های شهری که فعالیت بدنی منظم را به‌عنوان دردسترس‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین رفتارهای زندگی روزمره قرار می‌دهند، یکی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با چاقی کودکان است. در شهر لکوی ایتالیا یک برنامه پیاده‌روی راه‌اندازی شده است که برای ترویج فعالیت بدنی، والدین و پرستاران کودکان را پیاده تا مدرسه همراهی می‌کنند.

باشگاه‌های ورزشی در فضای باز

گسترش محل‌هایی برای ورزش در فضای سبز و پارک‌های عمومی به‌طور فزاینده‌ای مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این باشگاه‌ها و دستگاه‌هایی که برای ورزش در این مکان‌ها قرار داده شده است، به‌عنوان راهی برای تشویق عادات سبک زندگی سالم برای مبارزه با چاقی عمل می‌کنند.

شهرهایی که با چاقی مبارزه می‌کنند

بیش از نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در مناطق شهری زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد افزایش یابد. در کشورهای توسعه‌یافته، از هر دو نفر یک نفر دارای اضافه وزن یا چاق است و این روند اکنون به سمت کشورهای کمتر توسعه یافته در حال حرکت است؛ در آمریکای لاتین، شیوع چاقی در شهرها بیشتر است و در هند تخمین زده می‌شود که ۵۰ درصد از زنان شهروند چاق هستند، در حالی که این عدد برای زنانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند ۲۰ درصد است. در ادامه به راهکارهای موفق شهرهایی اشاره می‌شود که برای بهبود وضعیت چاقی ارائه شده‌اند.

اوکلاهاما، ایالات متحده

در شهر اوکلاهاما، یکی از شهرهایی که بیشترین تعداد ساکنان با اضافه وزن را در ایالات متحده دارد، طرح ابتکاری برای اعلان جنگ به چربی‌ها ارائه شده است. این طرح شامل ایجاد پارک‌ها، پیاده‌روها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و مسیرهای پیاده‌روی در فضای سبز در سراسر شهر و ساخت سالن‌های ورزشی در تمام مدارس داخل شهر می‌شود. به لطف این ابتکار، شهروندان اوکلاهاما مجموعاً هزاران کیلو چربی از دست داده‌اند.

ویرجینیا، ایالات متحده

در شهر آرلینگتون ایالت ویرجینیای آمریکا کمپین «خرید مواد غذایی بدون ماشین» راه‌اندازی شده است که یک برنامه محاسباتی در اختیار رانندگان قرار می‌دهد و به آنها نشان می‌دهد اگر به جای رانندگی پیاده‌روی کنند، چقدر کالری می‌سوزانند، چند دلار صرفه‌جویی می‌کنند و تا چه میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش می‌دهند.

تولوم، مکزیک

ورزشگاه جنگلی تولوم یک باشگاه ورزشی در فضای باز شهر تولوم است که از تجهیزاتی استفاده می‌کند که تماماً از چوب، بامبو و سنگ ساخته شده است و با چیدمان خلاقانه در ساحل ماسه سفید و پس‌زمینه زیبای دریای کارائیب، شهروندان و بازدیدکنندگان را برای انجام فعالیت ورزشی ترغیب می‌کند.

ریودوژانیرو، برزیل

ریودوژانیرو یک باشگاه ورزشی در فضای باز شهر در ساحل ایپانما تأسیس کرده است که آکادمی آرپوادور نام دارد و با چشم‌اندازهای باورنکردنی از اقیانوس، کوه‌ها و شهر تمایل ساکنین به انجام فعالیت‌های ورزشی را چند برابر افزایش می‌دهد. تجهیزات این باشگاه از مواد بازیافتی ساخته شده و استفاده از این تجهیزات برای عموم آزاد و رایگان است. آکادمی آرپوادور که توسط داوطلبان محلی نگهداری و مدیریت می‌شود، به منظور ایجاد محیطی دلپذیر و در عین حال تشویق یک سبک زندگی فعال راه‌اندازی شده است.

بروکلین، نیویورک

سالن بدنسازی وایتال در شهر بروکلین امکان کوهنوردی در هوای آزاد را با منظره‌ای خیره‌کننده‌ای از نیویورک برای شهروندان فراهم می‌کند. این باشگاه با دیوارهای مختلف کوهنوردی امکانات ضروری را برای کوهنوردان مبتدی تا پیشرفته فراهم کرده است و همچنین یک بخش تمرین با وزنه با دستگاه‌های کاردیو و یک سونای روی پشت‌بام دارد.

پاریس، فرانسه

شهردار پاریس محله‌های ۱۵ دقیقه‌ای را گسترش داده است و مردم را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به جای استفاده از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی تشویق می‌کند. بر اساس این طرح، محله‌های کاملاً خودکفا در پاریس افزایش می‌یابند و با ارائه مسیرهای کوتاه و قابل پیاده‌روی برای رسیدن به مدارس، مراکز آموزشی، ادارات، مراکز تفریحی، فضاهای سبز و تمام خدمات مورد نیاز، سبک زندگی سالم ترویج می‌یابد.

کالیفرنیا، ایالات متحده

پنجره‌های فست‌فود یک روش سفارش و دریافت غذا در ماشین در شهرهایی آمریکایی است، چندین شهر در کالیفرنیای ساخت پنجره‌های جدید را ممنوع کرده‌اند تا ساکنان خود را از فرهنگ غذا خوردن در ماشین منصرف کنند زیرا این روش منجر به عادات بد غذایی و همچنین حذف حداقل فعالیت برای رفتن به رستوران و سفارش غذا شده است.

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا بلوک‌های خودکفایی تأسیس کرده است که تردد در آنها فقط برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران مجاز است و ورود وسایل نقلیه به این محله‌ها ممنوع است. در این محله‌ها مردم می‌توانند در زمان کوتاه به تمام امکانات شهری در نزدیکی محل سکونت خود دسترسی داشته باشند. در سایر نقاط شهر نیز تفرجگاه‌ها، بلوارها و پیاده‌روهای عریض ایجاد شده است که عابران پیاده را در اولویت قرار می‌دهد و بین آنها و مسیرهای وسایل نقلیه فاصله ایجاد می‌کند تا عابران پیاده و دوچرخه‌سواران از امنیت کافی برخوردار باشند.

کد خبر 746523

دیگر خبرها

  • ۸۵۶ دستگاه موتور سیکلت‌ توقیفی بندرخمیر فروخته شد
  • دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
  • تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین
  • تمام موتورسیکلت‌های توقیفی بندرخمیر فروخته شد
  • مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری
  • ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران
  • وضعیت پارکینگ‌های کرمانشاه صدای فرماندار را درآورد
  • مردم از اتومبیل‌های خودران می‌ترسند؛ آیا صنعت می‌تواند آن را تغییر دهد؟
  • برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با چاقی شهروندان
  • دستور دادستان مرکز لرستان نسبت به تعیین تکلیف خودروهای توقیفی