Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سرمايه هاي ميلياردي که وارد رسانه ها و شرکت هاي فيلم و سريال سازي مي شوند اما ماحصل مطلوب و رضايت بخشي را حاصل نمي کنند.

به گزارش آريا، اين روزها بازار سريال هاي شبکه خانگي داغ است. چه براي مخاطبان که يکي از مهمترين سرگرمي هاي اين روزهايشان شده، چه براي فيلم نامه نويسان و کارگردانان که در آمد خوبي را برايشان به همراه دارد و چه براي بازيگران، بخصوص بازيگران سينمايي که دستمزد بالايي را نصيبشان کرده و مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و البته سرمايه گذاران و تهيه کنندگان که خوب مي دانند کجا سرمايه گذاري کنند تا چند برابر اين سرمايه دوباره به جيبشان بازگردد. مطمئنا اين سرمايه گذاري، درست و به جا است. چرا که براي همه سود آور و سرگرم کننده است.
از طرفي سريال هاي تلويزيون چندان مورد استقبال قرار نمي گيرند. جز يک سري سريال هاي مناسبتي تلويزيون که نه به لحاظ فيلم نامه چهارچوب درستي دارند و نه به لحاظ منطق کارگرداني. دو سه سالي است که از طرف مخاطبانِ اين گونه سريال ها شنيده مي شود که مجبورند از بين بد و بدتر يکي را انتخاب کنند. از بين سريال هاي در حال پخش ماه رمضان « برادر جان» را انتخاب کنند. همين مسئله آمار مخاطبان اين گونه سريال ها را بالا مي برد و اين توهم را براي سازندگان بوجود مي آورد که سريال ساختاري خوب و درست داشته است. آن هم با آن ديالوگ هاي طولاني و کش دار و کسل کننده و موضوع نا معلومش. و جالب تر سريال هايي است که جايگزين سريال هاي ماه رمضان شده سريال هايي همچون «گاندو» که به گونه اي در کشف حجاب زنان خارجي در تلويزيون سنت شکني کرده است. اما اين سنت شکني و يا حتي موضوع فيلم چقدر توانسته موفق عمل کند؟
در مقابل حجم بالايي از شبکه ها ي ماهواره اي هستند که فيلم هاي متنوع و با کيفيتي را از شبکه هايي همچون شبکه هاي MBC و ديگر شبکه ها پخش مي کنند. همچنين سريال هاي آمريکايي که در چند سال گذشته توانسته اند سر و صداي زيادي را به پا کنند و همچنان بر سر زبان ها باشند. سريال هايي همچون Game of thrones, Ozark, Breaking Bad, Big Little Lies و تعداد زيادي سريال عاليِ ديگر والبته اين روزها سريال Chernobyl است که توانسته حتي بين سياست مدار ها نيز بحث برانگيز شود.
با اين همه تنوع و کيفيت بالاي فيلم و سريال ها،سريال هاي تلويزيوني ايران چگونه مي توانند سري در بين سر ها بلند کرده و عرض اندام کنند؟
تنها راه اش سرمايه گذاري هاي درست و برنامه ريزي هاي کاملا حساب شده و دقيق است. سرمايه هايي که به بالا بردن کيفيت فيلم ها کمک کند. فيلم نامه نويس را راغب کند به بهتر نوشتن و به دنبال سوژه هاي ناب تر رفتن، کارگردان را مسئوليت پذير تر و خلاق تر کند و بازيگر را مجاب کند براي استفاده ي هر چه بيشتر از توانايي هايش.
اما سوالي که مطرح مي شود اين است که چرا سرمايه گذاران مايل به سرمايه گذاري به نسبت بالايي در تلويزيون نيستند؟ و چرا ترجيح مي دهند ميليارد ها تومان در شبکه نمايش خانگي سرمايه گذاري کنند؟ و آيا اين سرمايه گذاري آن طور که بايد جواب مي دهد؟
اين روز ها سريال هاي زيادي در شبکه نمايش خانگي به نمايش درآمده و سرمايه هاي جانانه اي هم به پايشان ريخته شده است. اما اين سرمايه ها تضميني براي موفقيت آنها محسوب نشد. سريال هاي خانگي اي بودند که توانستند موفق عمل کنند مانند: فضانوردان، قلب يخي، شاهگوش، قهوه تلخ، پاورچين و شب هاي برره. اما سريال هايي هم بودند که حاشيه هايشان باعث شکست پروژه شد و نهايتا همگي به دنبال مقصر و سرمايه هاي به باد رفته مي گشتند. گويي شبکه نمايش خانگي، محلي شده براي پول شويي و کلاهبرداري افرادي که خود را مشتاق سينما نشان مي دهند.
بايد ديد اين حاشيه ها و اين سريال هاي ناتمام چه تاثيري بر نظر مردم مي گذارد! مردمي که اعتماد کرده و وقت و هزينه خود را صرف اين سريال ها کرده اند.
سريال « شهرزاد» از آن دسته از سريال هايي بود که اکثر مردم اشتياق زيادي براي ديدن آن داشتند. اين دقيقا زماني بود که شهاب حسيني و ترانه عليدوستي ستاره هايي بودند که بر روي فرش قرمز فيلم هاي اصغر فرهادي مي درخشيدند و به شدت مورد توجه قرار گرفته بودند. محبوبيت اين دو سلبريتي کافي بود تا مردم براي اين سريال هزينه پرداخت کنند و به تماشاي آن بنشينند. همين باعث شد که اين سريال تبديل شود به يکي از پر مخاطب ترين سريال هاي شبکه نمايش خانگي. اما در نهايت تهيه کننده آن « سيد هادي رضوي» به جرم فساد اقتصادي مجبور به حضور در دادگاه شد. حالا سريال شهرزاد نه به خاطر داستانش و نه سلبريتي هايش بلکه به خاطر پول هاي بر باد رفته و فساد اقتصادي اش بر سر زبان ها افتاده است.
سريال ديگري که با حاشيه هاي فراواني همراه شده « رقص روي شيشه» است. تصوير بهرام رادان کافي بود تا مردم مجذوب سريال شوند.اما سريال در نيمه رها شد و کار به جايي کشيده شد که بازيگرانش به خاطر پرداخت نشدن دستمزد هايشان به مشکل برخورده و عوامل يکي پس از ديگري از يکديگر شکايت کردند. و مخاطب احساس کرد که تنها وقت و هزينه اش را تلف کرده است. مبلغ 120 هزار تومان براي سريالي که عواملش احساس مسئوليتي نسبت به پروژه،  پول و وقت مخاطب ندارند.
آيا با اين حواشي پيش آمده، هنوز مخاطبان از سريال هاي شبکه نمايش خانگي استقبال مي کنند؟ سريال هايي که مانند هندوانه هاي سر بسته اي هستند که نمي توان حدس زد قرمز است يا سفيد! خوب است يا بد! و به خاطر نبود سريال هاي خوب ميهني، مخاطب مجبور مي شود ازبد و بدتر يکي را انتخاب کند و براي تلويزيون خود تاسف بخورد و يا مستقيم به سراغ شبکه ها و سريال هاي خارجي برود و قيد تلويزيون ميهني اش را بزند.
چقدر مي توان اين اطمينان را براي مخاطبان به وجود آورد؟ راه حل مشکل اين سريال هاي نصفه و نيمه و آب بندي شده چيست؟ اين سوالي است که بايد دستندرکاران رسانه اي به آن پاسخ دهند.
صد البته که بايد اين مشکل حل شود و مخاطب راضي گردد. چرا که اين خطر براي اهالي فيلم و سريال وجود دارد که مخاطبانشان را از دست بدهند و سرمايه هايشان چه در تلويزيون و چه در شبکه نمايش خانگي ديگر بازگشت رضايت بخشي نداشته باشند. و اين يعني فاجعه براي فيلم و سريال اين مملکت.
گزارش از : سهيلا بلوردي


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازار داغ سريال هاي تلويزيون شبکه هاي نمايش خانگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۰۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی 1715 نفر از شهروندان 15 سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

تماشای شبکه‌های تلویزیونی

40.8 درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، 35.2 درصد شبکه‌ آی‌فیلم  و 21 درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ 58.9 درصد شبکه سه،  50.8 درصد شبکه آی‌فیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد 36.9 درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیگ و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16 درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه معرکه، 35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

پربازدیدترین سریال‌های تلویزیونی

45.4 درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، 23.2 درصد سریال هفت سر اژدها و 20.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که 65.5 درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. 33.5 درصد سریال هفت سر اژدها و 29.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

دیگر خبرها

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید