Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@22:19:28 GMT

تجزیه فیلتر سیگار در طبیعت تا ۳۶ ماه طول می‌کشد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۱۱۷۳

تجزیه فیلتر سیگار در طبیعت تا ۳۶ ماه طول می‌کشد

ممکن است تصور عموم مردم از تاثیرات منفی سیگار تنها آثار سوء بر سلامت انسان‌ها باشد اما سیگار تاثیرات به شدت مخربی برای محیط زیست دارد و به گفته رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران، تجزیه ته سیگار (فیلتر سیگار) در آب‌های شیرین ۳۶ ماه طول می‌کشد.

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از فیلتر سیگارهای تولیدی در جهان از اَسِتان سلولز است که به‌سختی تجزیه می‌شوند، اظهار کرد: این ماده به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و خطرناک علاوه بر تهدید محیط زیست، سلامت انسان، گیاهان و سایر جانداران را نیز به مخاطره می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران ادامه داد: تجزیه و تخریب اَسِتان سلولز در طبیعت در شرایط بی‌هوازی بین یک تا دو ماه، در خاک بین شش تا ۹ ماه و در آب‌های شیرین ۳۶ ماه طول می‌کشد بنابراین یکی از معضلات زیست‌محیطی ناشی از استعمال دخانیات از جمله سیگار صرف نظر از ضررهای آن بر سلامت انسان‌ها، دفع ته سیگارها (فیلتر سیگار) در محیط زیست است که آلودگی خاک و اثرات منفی در رشد گیاهان، جانداران و پرندگان را به دنبال دارد.

به گفته اکبرپور همچنین فیلتر سیگار از طریق روان‌آب‌ها و باران به جریان‌های آبی منتقل و با ورود به زنجیره غذایی سبب مسمومیت پستانداران دریایی، موجودات آبزی، لاک پشت‌ها و ... می‌شود و تنوع زیستی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فیلتر سیگار دارای مواد شیمیایی متعدد خطرناک نیز است که باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود، تصریح کرد: بالغ بر ۴۰۰۰ ترکیب شیمیایی براثر استعمال سیگار حاصل می‌شود که ۳۰۰۰ مورد آن در فاز گازی و ۱۰۰۰ مورد آن در فاز جامد و نیمه جامد از جمله فیلتر سیگار است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران افزود: هیدروکربن‌های پلی آرماتیک، نیتروز آمین‌ها، آمین‌های آرماتیک، فرمالدئید، استالدئید، بنزن و فلزات سمی نظیر آلومینیوم، روی، سرب، سلنیم، کرم، نیکل و کادمیم از جمله این مواد خطرناک است که به شکل بیش از ۶۰ ماده شیمیایی ترکیبی دارای خاصیت سرطان زایی تولید می‌شود.

اکبرپور در پایان گفت: این مواد خطرناک با ورود به محیط زیست سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند و سلامتی انسان و تنوع زیستی را نشانه می‌گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلودگی محیط زیستی فیلتر سیگار هفته بدون دخانیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«با طبيعت مهربان باشيم»؛ اولين پويش محيط زيستى سال جدید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پویش #با_طبيعت_مهربان_باشيم به مناسبت روز طبيعت  از سوى اداره كل محيط زيست و توسعه پايدار برگزار مى‌شود، اگر چه روز طبيعت امسال مقارن با ايام شهادت اميرالمومنين علی عليه السلام و ماه مبارك رمضان است اما انتظار مي‌رود، شهروندان هنگام تجمع در بوستان‌ها پس از افطار با رعايت نكات محيط زيستى هواى طبيعت زيباى بهارى را داشته باشند. 

بر اين اساس شهروندان مى‌توانند با ارسال عكس و فيلم از فعاليت‌هاى محيط زيستى خود به شماره تلفن ٠٩٠٢١٣١٤٧٦١، و از طريق پيام رسان‌هاى بله ايتا و روبيكا تا پايان روز ١٥ فروردين ماه در اين پويش مشاركت كنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • ضرورت پاسخگویی محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان
  • ضرورت پاسخگویی سازمان محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • «با طبيعت مهربان باشيم»؛ اولين پويش محيط زيستى سال جدید
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • زدایش رنگ‌های سمی از آب با کمک یک نوع فتوکاتالیست
  • فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب
  • همکاری گردشگران نوروزی در حفاظت از محیط زیست
  • حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب با فتوکاتالیست‌ها