Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛علیرضا آشناگر روز شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان در دانشگاه سمنان گفت: استان سمنان ، هفتمین استان پهناور کشور است که ۸۰ درصد آن کویری و خشک می باشد و تنها دو درصد از مساحت استان سمنان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد.‌
وی با بیان اینکه استان سمنان یکی از استانهای صنعتی و معدنی کشور است که بیش از ۲۲۰۰ واحد صنعتی و ۶۶۰ واحد معدنی فعال را در خود جای داده است، خاطر نشان کرد:متوسط بارش سالیانه در جهان ۸۶۰ میلی متر و در کشور ۲۴۰ میلی متر و در استان سمنان ۱۲۰ میلی متر می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آشناگر با تاکید بر این نکته که ۸۷ درصد از مصرف آب استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، اذعان داشت: میزان برداشت از آبهای زیر زمینی استان ۷۰ درصد است که با ۱۶۰ میلیون متر مکعب کمبود مخزن مواجه می باشیم و می توان گفت بعلت کمبود بارش و بحران کم آبی ، متاسفانه میزان تخلیه روستاها در این استان زیاد است.‌
وی وجود اراضی بلا معارض را یکی از توانمندی های استان سمنان دانست و افزود:استفاده از آب دریا بعنوان یکی از راههای تامین آب در جهان مورد توجه و مطرح می باشد، کشورهایی مثل آمریکا، اسپانیا ، عربستان ، امارات و کویت عملکرد خوبی در راستای شیرین سازی و استفاده از آب دریا دارند.‌
استاندار سمنان ادامه داد: در طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران ، حجم بسیار اندکی یعنی ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بازه زمانی یکساله برداشت و منتقل خواهد شد که در مقایسه با سطح کلی اب دریا و میزان ورودی آن ، مقدار بسیار ناچیزی می باشد. 
وی برداشت بی رویه از منابع نفت و گاز دریای خزر را یکی از علل آلودگی این دریا عنوان کرد و بر رسیدگی و توجه فعالان محیط زیست به این مهم تاکید کرد و گفت:۸۱ درصد آرای نمایندگان مجلس و تایید آنها بر اجرای این طرح نشان داد که این پروژه یک طرح ملی و درخواست عمومی می باشد.
وی افزود: از فعالان زیست محیطی استان سمنان و استانهای شمالی این توقع را داریم که نسبت به تحقق این پروژه کمک نمایند ، ضمن آنکه قطعا دغدغه های این عزیزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
آشناگر در همایش ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان اظهار داشت: یکی از دغدعه های مطرح شده توسط فعالان زیست محیطی این می باشد که اجرای این طرح امکان دارد موجب گسترش خشکی گردد ، که در پاسخ باید عنوان داشت از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۳ خورشیدی و پس از آن سطح آب در این دریا رو به رشد بوده ، بنحوی که بین ۵ تا ۲۵ کیلومتر از اراضی نوکشت ساحل را زیر آب برده است(بالغ بر ۲ میلیون متر مربع) و بر همین اساس و با عنایت به نظر کارشناسان با توجه به افزایش سطح آب در دریای خزر هیچ جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد ، چرا که حجم برداشت ما از آب دریا ، حجم بسیار اندکی می باشد و نکته ی مهم دیگری که باید به آن توجه نمود آن است که باید بیش از انکه نگران گسترش خشکی باشیم ، لازم است تا نگران افزایش سطح آب در این دریا باشیم ، ضمت آنکه بر اساس شواهد موجود و تحقیقات انجام شده منشاء آلودگی برداشت بی رویه ی گاز و نفت توسط برخی کشورهای مجاور این دریا می باشد.‌
وی اضافه کرد:برخی کشورهای همسایه و مجاور دریای خزر، نوع و میزان برداشت از آب دریا را جزء مسائل استراتژیک خود دانسته و بشدت این کار را اجرایی نموده اند. 
استاندار سمنان روش شیرین سازی ECRO را مورد تایید کارشناسان کشوری و وزارت نیرو دانست و با بیان اینکه جای هیچ نگرانی در این خصوص نمی باشد، بیان کرد:مطمئن هستم که مجموعه ی اقدامات انجام شده و لحاظ نمودن تمامی راهکارهای مناسب جهت اجرای این طرح ، بی تردید دغدغه های زیست محیطی فعالان اجتماعی را بشدت کاهش خواهد داد. 
وی همچنین با بیان این مطلب که خوشبختانه طرح مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر از منابع غیر دولتی تصویب گردیده است، خاطر نشان کرد: تدوین طرح تامین‌مالی این پروژه در حال معماری بوده و مطالعات در این خصوص به انجام رسیده و پس از تصویب آن به سرعت فراخوان تشکیل شرکت پروژه ارائه خواهد شد.‌
استاندار سمنان در بخش دیگری از صحبت های خود از اعلام آمادگی و تمایل بانکهای عامل کشوری ، صنایع و معادن بزرگ موجود برای حضور در بحث اجرای این پروژه خبر داد و گفت:اطمینان می دهم که این‌ اجرای این پروژه برای تامین اب شرب و صنعت می باشد.
علیرضا آشناگر ادامه داد: مطمئن هستم که فعالان زیست محیطی نیز دغدغه ی تامین اب شرب بسیاری از هم وطنان خود را در مرکز کشور داشته و در این خصوص احساس مالکیتی بر آب دریای خزر نمی باشد.‌
وی با بیان اینکه اگر فعالان محیط زیستی گفتگو نموده و به اغنا برسند حتما درک بهتری از توسعه پایدار با نگاه همه جانبه کشور خواهند داشت و در اجرای این‌پروژه مساعدت خواهند نمود، اذعان داشت:امیدوارم تعمیم این گفتگوها به اجرای پروژه کمک نماید،تمرکز در خصوص تامین مالی برای اجرای پروژه از اولویت های اجرای طرح می باشد.
استاندار سمنان در پایان سخنان خود گفت:تدوین معماری پروژه ، بررسی و ابلاغ به مجری و ابلاغ منشور پروژه از وظایف وزارت نیرو است که بحمدلله در حال انجام می باشد.‌

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان سمنان دولت رشد گاز نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج طرح مصوب دور اول سفر رییس‌جمهور در میامی اجرا شد

آشوری گفت: دور اول سفر ریاست جمهوری در ۱۳ آبان سال ۱۴۰۰ به استان سمنان ۱۴۵ مصوب داشت که از این تعداد پنج مورد مربوط به شهرستان میامی بود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح‌ها ۹۵۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت، ابراز کرد: طرح‌های عمرانی میامی در حوزه علوم پزشکی، راه و شهرسازی و انتظامی اجرا شد.

فرماندار میامی به راه‌اندازی بیمارستان امام رضا(ع) از جمله طرح‌های مصوب دور اول سفر در این شهرستان اشاره کرد، گفت: برای ساخت این بیمارستان ۳۲ تختخوابی اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال از محل سفر تامین شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • پنج طرح مصوب دور اول سفر رییس‌جمهور در میامی اجرا شد
  • اعتبارات سفر دوم دولت به استان سمنان قابل توجه است
  • تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد
  • بارش باران و تگرگ در ۸ استان | شدت بارش‌ها در این مناطق | این دریا طوفانی است
  • پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا
  • جهش مسکن ملی با شهرک ها در مازندران/سایه برج ها بر سر دریا
  • دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
  • طوفان دریا بندرنشینان را غرق کرد