Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:26:28 GMT

تغییر سر فصل های درسی رشته ریاضی لازم است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۱۵۱۷

تغییر سر فصل های درسی رشته ریاضی لازم است

دکتر علیرضا سهیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دوره تحصیلات تکمیلی نیز تلاش شده است تا حرکت در مرزهای علم و دانش را حفظ کرده و تحقیقات به روزی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بر اساس جدیدترین نظام رتبه بندی لایدن که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است دانشگاه فردوسی مشهد رتبه ۴۷۰ را به دست آورد و انتشار مقالات پژوهشی دانشکده علوم ریاضی یکی از عوامل ارتقای رتبه این دانشگاه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی گروه ریاضی کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به سند چشم انداز این دانشگاه گفت: در این سند اعلام شده است که دانشگاه فردوسی باید تا سال ۱۴۰۰ در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر بین المللی و همچنین در میان ۱۰ دانشگاه برتر منطقه و دومین دانشگاه برتر ایران جای داشته باشد و در همین راستا دانشکده علوم ریاضی می‌تواند در ارتقا رتبه دانشگاه سهم بزرگی ایفا کند.

سهیلی با اشاره به شعار " ریاضی برای همه " افزود: دانشگاه‌ها برای ارتباط مستقیم با جامعه با تأخیر ورود کرده‌اند ولی با تدابیر اتخاذ شده در حال جبران فاصله موجود هستیم.

وی ادامه داد: نزدیک یک سال است که دفتر همکاری دانشکده علوم ریاضی با شهرداری مشهد ایجاد شده است تا مشکلات موجود به مسائل حل شدنی تبدیل و با بهره گیری از دانش ریاضی در حل آنها اقدام شود و در همین راستا هم اکنون دو کارگروه "آمار و فناوری اطلاعات" و "مدل سازی و بهینه سازی" در این دفتر مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فعالیت‌های علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد باعث حفظ جایگاه علمی این رشته در لبه‌های دانش جهانی شده است.

سهیلی افزود: در بعضی از رشته‌های علمی با توجه به نیاز به لوازم آزمایشگاهی به روز و یا اطلاعات علمی که بنا به دلایلی همچون تحریم در دسترس قرار ندارند حرکت در مرزهای دانش دشوار است ولی گرایش‌های رشته ریاضی توانسته‌اند با راهکارهای مناسب اطلاعات خود را به روز نگاه دارند.

وی با اشاره به جایگاه رشته آمار گفت: این علم نیاز بیشتر اداره‌ها و سازمان‌ها به عنوان کمک کننده در تصمیم گیری بهتر مدیران است به عبارتی در اطراف ما داده‌های زیادی وجود دارد و نیاز است تا با استفاده از داده‌های موجود، مدیران تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند تا در پیشرفت سازمان خود تأثیرگذار باشند.

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشکده توانسته است بزرگان و وزنه‌های علمی بسیاری در رشته‌های ریاضی و آمار پرورش دهد و همچنین در حد توان از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی حمایت کرده است.

سهیلی افزود: بر همین اساس سعی شده با برگزاری برنامه‌های علمی مانند برگزاری سمینارهای علمی داخلی و خارجی پویایی بیشتر دانشجویان و محققان ممکن شود و در عین حال این دانشکده سعی دارد در کنار مشکلات خود نسبت به معرفی بیشتر علم ریاضی و کاربردهای آن در جامعه تلاش بیشتری انجام دهد.

وی با اشاره به عدم تعادل در اقبال به رشته‌های علوم پایه اضافه کرد: تناسب جمعیت دانش آموزی نسبت به علوم پایه به گونه‌ای است که تعداد کلاس‌های رشته علوم تجربی و ریاضی متناسب نیست و این رویکرد باعث می‌شود در آینده تعداد مهندسان و متخصصان کشور کمتر از نیاز لازم باشد و به همین مساله در آینده تأثیر منفی خود را بر جای خواهد گذاشت.

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وضعیت به گونه‌ای شده است که افرادی که استعداد کافی و علاقه لازم را به این رشته‌ها ندارند فقط به دلیل قبولی در دانشگاه‌ها انتخاب رشته می‌کنند اما ما در تلاش هستیم تا بتوانیم این رشته را نیز به عنوان یکی از رشته‌های علوم پایه گسترش دهیم.

سهیلی افزود: اخیراً با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، سمیناری با حضور مسئولان کشوری تحت عنوان " علوم ریاضی و چالش‌ها" برگزار شد تا راهکارهای مناسب برای رفع چالش‌های موجود این رشته بررسی شود همچنین با طرح شعار" ریاضی برای همه " سعی می‌شود کاربردهای این رشته علمی و تأثیر آن در زندگی روزمره مردم به آنها معرفی شود چون مردم با ریاضی درگیر هستند ولی خودشان متوجه آن نیستند.

وی ادامه داد: این یک باور جهانی است که می‌توان تمام علوم را با استفاده از زبان ریاضی معرفی کرد به عبارتی با استفاده از مدل سازی که یکی از گرایش‌های علوم ریاضی است و با توجه به داده‌های آن، رفتار آینده پدیده‌ها مورد ارزیابی، سنجش و پیش بینی قرار می گیرد و به عبارتی دیگر این رشته فراتر از اعداد است و هر پدیده‌ای که در طول زمان و مکان تغییر پیدا کند را می‌توان با مدل ریاضی توضیح داد.

۲۰۳۰/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف زنجیره‌ای در یاسوج ۸ مصدوم برجای گذاشت

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از وقوع تصادف زنجیره‌ای با ۸ مصدوم در یاسوج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، محمدامین نیکویی‌نژاد، اظهار کرد: در پی اطلاع مرکز ارتباطات اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مبنی بر وقوع تصادف دو دستگاه خودروی سواری دنا و سمند با وانت پیکان در مرکز شهر یاسوج دوراهی هتل آزادی در ساعت ۱۴:۲۲ روز یکشنبه، دوم اردیبهشت فوراً دو دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.

وی افزود: پس از اعلام حادثه فوق آمبولانس پایگاه سه و چهار شهری یاسوج به محل اعزام شدند که پس از بررسی‌های اولیه و انجام تریاژ، مصدومین این حادثه هشت نفر اعلام شد که دو نفر با درمان سرپایی و شش مصدوم دیگر پس از دریافت اقدامات درمانی لازم توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ جهت ادامه روند درمان به بیمارستان شهید جلیل یاسوج منتقل شدند.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: لازم است رانندگان به نکات ایمنی لازم توجه ویژه داشته باشند و ضرورت دارد رانندگان در هنگام نزدیک شدن به شهرها توجه و تمرکز لازم را داشته باشند و از رانندگان خواهشمندیم ضمن رانندگی با سرعت مطمئنه، از سبقت‌های غیر مجاز جداً پرهیز کنند.

کد خبر 746736

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • باید دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه ازاد چه گفتند؟
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • راه‌اندازی دانشکده داروسازی در قزوین پس از سال‌ها مطالبه‌گری
  • تصادف زنجیره‌ای در یاسوج ۸ مصدوم برجای گذاشت
  • امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود