Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:36:58 GMT

خروج دارو از شبکه توزیع قابل قبول نیست

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۲۴۶۸

خروج دارو از شبکه توزیع قابل قبول نیست

جلال غفارزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بررسی و کنترل‌هایی که در مبادی ورودی استان انجام می‌شود مشخص شده که سهم بیشتری از قاچاق دارو ناشی از ترانزیت دارو از سایر استان‌های کشور است که باید اقدامات کنترلی در مبادی ورودی و خروجی آذربایجان غربی با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی بیش از پیش افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: بازرسی از داروخانه‌ها افزایش یافته و یکی از سیاست‌های ما در سال جاری نظارت مستمر بر فعالیت داروخانه هاست.

وی اضافه کرد: ۴۰۸ داروخانه دولتی و خصوصی در استان فعالیت می‌کند که در سال گذشته یکهزار و ۹۰۵ مورد بازرسی از داروخانه‌های استان انجام شده که بیش از استاندارد کشوری است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در بخش دیگری در خصوص تامین و توزیع داروی مخدر توسط شرکت‌های توزیع و مراکز ترک اعتیاد نیز گفت: ۱۲۷ مرکز ترک اعتیاد در استان وجود دارد که در حال حاضر ۹۵ مرکز فعال بوده و ۳۲ مرکز ترک اعتیاد به دلیل شخصی و تخلف تعطیل شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته با بازدیدهای انجام شده کارشناسان معاونت غذا و دارو از مراکز ترک اعتیاد، چهار مرکز قطع سهمیه دارو، چهار مرکز حذف یک شیفت کاری، ۱۲ مرکز کاهش سهمیه و ۲ مرکز نیز ابطال پروانه شدند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به فرآیند تولید الکل در کارخانجات استان برای مصارف آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و صنایع خوراکی، آرایشی و دارویی گفت: اقدامات نظارتی و کنترلی ما در این حوزه نیز جدی است و بازرسان ما از شبکه تولید و توزیع و راه اندازی سامانه صدور فاکتور برای الکل بازدید می‌کند.

غفارزاده با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ واحد عطاری متخلف در استان پلمب شد، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون در آذربایجان غربی ۲۰۹ مورد بازدید از عطاری‌ها انجام شده که ۱۶ واحد عطاری پلمب شده و از ۵۲ واحد متخلف شکایت شده است.

وی ادامه داد: از این عطاری‌های متخلف ۹۲ هزار و ۶۴۴ قلم انواع داروهای مخدر قاچاق، دست ساز و تقلبی و تاریخ گذشته کشف و ضبط شده است.

وی گفت: عطاری‌های فعال در استان حق فروش دارو به مردم را ندارند و در صورت مشاهده یا گزارش از سوی مردم با آنان برخورد می‌شود.

غفارزاده افزود: دخالت عطاران در امر پزشکی و دارویی، صدمات جبران ناپذیری را بر پیکر سلامت جامعه وارد می‌کند که باید جلوی این کار گرفته شود.

وی ادامه داد: عطاری‌ها باید طبق درخواست مشتری و بر اساس نسخه متخصص طب سنتی، گیاه دارویی بفروشند.

وی گفت: عمده تخلف عطاری‌ها تجویز انواع دارو به خصوص داروهای مخدر و روان گردان، کمک جنسی، چاقی و لاغری آلوده به مواد مخدر و روان گردان است.

به گزارش ایرنا مصرف خودسرانه دارو، تجویز غیر استاندارد دارو، نبود مسوول فنی در برخی داروخانه‌ها و استفاده بیش از حد و خودسرانه آنتی بیوتیک ها از جمله مشکلات دارویی در آذربایجان غربی است.

همچنین در سال‌های اخیر از جمله مهمترین مشکلات حوزه بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزایش قارچ گونه عطاری‌های بدون مجوز به ویژه در ارومیه است و در برخی موارد، این عطاری‌ها اقدام به تجویز نسخه برای بیماری‌های مختلف می‌کنند که می‌تواند خطرناک باشد.

۸۱۳۷/‏‬ ۷۱۲۹/‏‬ ۳۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۲۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال هوای تهران خوب است

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۵ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول است.

به گزارش مهر، همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۰ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۸ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

دیگر خبرها

  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی پنجم اردیبهشت
  • حال هوای تهران خوب است
  • راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمب شدند
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی سوم اردیبهشت