Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:41:50 GMT

ساخت کمپ گردشگری شهر تاریخی «بلقیس» کلید خورد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۳۱۴

علیرضا نجفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه میلیارد ریال اعتبار امسال از محل اعتبارات ملی برای ساخت این اقامتگاه‌ها اختصاص یافته که اکنون پیمانکار کار ساخت این واحدها را در مجموعه شهر تاریخی بلقیس آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه برای کمپ گردشگری مجموعه شهر تاریخی ۲ بلوک طراحی شده افزود: بلوک یک شامل ساخت ۲ واحد اقامتی، نمازخانه و سرویس بهداشت است که بخشی از عملیات ساخت آن اکنون آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلوک ۲ نیز شامل ساختمان پژوهشگاه، ساختمان موزه شهر بلقیس و پارکینگ این مجموعه تاریخی است که طراحی‌های آن انجام شده و به شرط تامین اعتبار در آینده نزدیک ساخته می‌شود.
نجفی گفت: ۹۹۲ میلیون ریال نیز امسال از محل اعتبارات استانی جذب شده است که برای ادامه مرمت برج و بارو های ارگ، آب شستگی حاصل از بارندگی‌های بهار، مرمت برج و باروهای شارستان و حفاظت از مناطق کاوش شده هزینه می‌شود.
وی افزود: با انعقاد قرارداد این طرح با پیمانکار، کار مرمت در این بخش‌های شهر تاریخی بلقیس نیز اکنون آغاز شده است.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می‌شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
این شهر گستره‌ای ۱۸۰ هکتاری دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته‌های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می‌شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار پسر گرشاسب بنیانگذار این شهر خوانده‌اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه‌های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده‌ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل کرده است
این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
پرونده شهر تاریخی "بلقیس" از سوی دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی میراث فرهنگی در حال بررسی و طی مراحل برای معرفی ثبت در میراث جهانی است قرار دارد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

۷۱۸۹ / ‬ ۶۰۴۲


 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است

داوری  در حاشیه برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین در سمنان گفت: شرایط آثار و بناهای تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و بناهای تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی مانند پدیده فرونشست‌ بناهای تاریخی را با موضوعی تخریب‌کننده‌ مواجه کرده است، بنابراین عزمی راسخ و جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کرد.

وی با اشاره به برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین، گفت: این سمینار رویکری در مسیر تحقق وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران