Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@11:24:53 GMT

انتشار دو آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۳۹۹

انتشار دو آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری

شریف اسلامی رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این دو آلبوم در زمینه موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی بوده که توسط این مرکز گردآوری و تولید شد.

اسلامی با بیان اینکه آلبوم موسیقی «شاهنومه خونی» روایت‌های مختلفی از آواز شاهنامه خوانی در استان داشته که پنج خواننده از پنج نسل در آن به اجرای آواز پرداخته‌اند،افزود: ابراهیم شریفی، فیض الله عارفی، فرامرز منصوری، بیژن رستمی و جواد طالبی گنجه‌ای اجرای آواز شاهنامه خوانی را در این اثر بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی شاهنامه خوانی را یکی از آئین‌های حماسی اصیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد دانست که خطر فراموشی این آئین را تهدید می‌کند.

وی افزود: بر این اساس در راستای حفظ این میراث و هویت فرهنگی منطقه اقدام به ثبت و ضبط این آوا‌ها کردیم.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد استان گفت: ساز نی چوپان یا پیشه نیز از دیگر داشته‌های فرهنگی این استان است که تعداد نوازندگان این ساز در استان هم اکنون کمتر از انگشتان دو دست بوده و همگی نیز در سن کهنسالی هستند و برای حفظ ملودی‌های این ساز بومی اقدام به گردآوری، تولید و انتشار ۵۱ ملودی نی محلی کردیم.

اسلامی گفت: نوازندگان نی محلی آلبوم «هی دو هی دو» سید محمد دژند و حسین خان احمدی هستند که دوران کهنسالی را طی می‌کنند.

اسلامی به خطر هجوم موسیقی‌های غربی و مغایر با فرهنگ منطقه و گرایش به سمت این نوع موسیقی‌ها اشاره کرد و گفت: هدف از تولید این دو اثر تقویت فرهنگ بومی و موسیقی اصیل حماسی این خطه و مقابله با هجوم موسیقی مبتذل و بازاری است.

انتهای پیام/پ

انتشار دو آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی موسیقی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد

علی سرگزی  اظهار کرد: نخستین دوره «المپیاد ملی آموزش هنر» در بخش‌های آزاد هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقی آغاز بکار کرده و هدف از این المپیاد، کشف استعدادهای هنری بویژه در میان نوجوانان و جوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده‌ها در زمینه فرصت‌های رشد فرزندان در رشته‌های هنر است.

وی با بیان اینکه، این المپیاد در ۲ بخش در نظر گرفته شده، افزود: بخش اول آموزشگاه آزاد هنری شامل گروه هنرهای تجسمی (گرافیک نقاشی و طراحی)، هنرهای نمایشی _ موسیقی (موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی) و خوشنویسی (نستعلیق – شکسته نستعلیق) است و همچنین، بخش دوم هنرستان‌ها هستند که شامل رشته‌های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، گرافیک و نقاشی، پویا نمایی، سینما و نمایش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه مخاطبان المپیاد، هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، ادامه داد: مهلت ثبت نام و بارگذاری آثار تا تاریخ ۲۰/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ خواهد بود و لازم است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک https://olympiart.ir/wp-content/ShivehNameh-olympiad.pdfا مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • گزیده خطبه های ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد
  • شب شعر و شاهنامه به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
  • رسانه‌ها بزرگی عملیات وعده صادق را تبیین کنند
  • برگزاری نخستین یادواره ۲۸ شهید فرهنگ، هنر و رسانه کهگیلویه و بویراحمد
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی ۱۴۰۲ منتشر شد
  • در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ چند مجوز موسیقی صادر شد؟
  • آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال قبل اعلام شد