Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسعلی کدخدایی امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به آخرین مصوبات شورای نگهبان اشاره کرد و گفت طرح اصلاح جز ۱ بند «پ» ماده ۶۰ قانون برنامه ششم توسعه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در همان مرحله اول بررسی، عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه معافیت وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی از دیگر مصوباتی بود که مورد بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کدخدایی در ادامه به بررسی لایحه حفاظت از خاک در شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: این لایحه چند نوبت بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود که با توجه به اصلاحات به عمل آمده عدم مغایرت آن با شرع و موازین قانون اساسی اعلام شد.

وی به بررسی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در این شورا اشاره کرد و گفت: این لایحه یک بار دیگر برای شورای نگهبان ارسال شده بود چرا که ایراداتی داشت و مجدداً ایرادات آن در برخی از موارد باقی مانده است.

کدخدایی افزود: در تبصره ۹ لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره شده است که هرگاه بی توجهی یا سهل انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود، حسب مورد به مجازات مندرج در این قانون متهم می‌شوند و بحث این بود که اگر در جایی که والدین مکلف هستند و وظیفه قانونی و شرعی دارند اما تکالیف خود را عامداً انجام ندهند، وضعیت به چه صورت می‌شود؟ که فقهای شورای نگهبان اعلام کردند در این صورت خلاف شرع است و والدین مکلف هستند که وظایف خود را به درستی انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ایراد دیگری هم در بند ۵ این لایحه وجود داشت مبنی بر اینکه در ماده ۱۷ مطرح شده بود که اگر کودک یا نوجوان در معرض خطر قرار گرفته است و والدین می‌توانند او را نجات دهند، دراین وضعیت چه اتفاقی می‌افتد؟ که مجلس اصلاحی را به عمل آورد که این اصلاح همچنان ایراد را باقی گذاشته است.

وی یادآور شد: این دو ایرادی که شورای نگهبان به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان گرفته، برای حمایت از کودکان و نوجوانان و به نفع آنان است.

کدخدایی در ادامه به بررسی لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اشاره کرد و گفت: این لایحه اصولاً مورد قبول هر فرد دلسوزی است و کلیت قانونی هم که فعلاً داریم، با این لایحه تفاوتی نمی‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: البته تشریفاتی در قانون فعلی وجود دارد که مجلس آن تشریفات را حذف کرد و اعضای شورای نگهبان معتقد بودند که در ماده واحده این لایحه مباحث کیفری و مسائل امنیتی به طور مطلق از متن مصوبه حذف شده است و این مسئله را خلاف موازین شرع تشخیص دادند.

وی با اشاره به اینکه تبصره‌ای به این لایحه در مجلس اضافه شده بود که آن هم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد، ادامه داد: اطلاق اعطای تابعیت نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیت وجود داشته باشد خلاف موازین شرعی و قانون اساسی اعلام شد.

کدخدایی اضافه کرد: در یکی از تبصره‌های این لایحه، اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر مطرح شده است که در این مورد هم نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به بررسی لایحه مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: این لایحه قبلاً هم به شورای نگهبان ارسال شده بود اما شورای نگهبان ایراداتی را به این لایحه وارد دانست.

وی افزود: در بند الف ماده ۴ این لایحه اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که در این بخش لفظ سند به کار برده شده است و از آنجایی که ما در قوانین مان تعریفی برای سند نداریم، باید وضعیت آن مشخص شود.

کدخدایی ادامه داد: در ماده ۸ این لایحه علیرغم اصلاحات به عمل آمده، ایراد بند ۴-۱ سابق این شورا با عنایت به عزل رئیس سازمان مدیریت بحران توسط وزیر کشور کماکان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، فرهنگی در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: در بند الف این طرح اطلاق تکمیل و تعیین محدوده بافت تاریخی، فرهنگی، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

وی افزود: در بند پ این طرح اطلاق تهیه چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی، فرهنگی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد و در ماده ۳ این طرح هم ایراداتی به مبحث حقوق مالکانه گرفته شد و یکی دیگر از ابهامات در ماده ۴ این طرح مبنی بر روشن نبودن اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای بود.

کدخدایی به بررسی طرح اصلاح بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در تبصره ۴ این طرح علیرغم اصلاحات به عمل آمده ابهام سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان به بررسی طرح اصلاح مواد ۱ و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اشاره کرد و افزود: در ماده یک موضوع الحاق بند ۱۷، از آنجا که روشن نیست که آیا مقصود از این طرح، توسعه احکام قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی به انجمن، جمعیت، اتحادیه و کانون صنفی و خانه‌ها است یا خیر، ابهام دارد که پس از رفع ابهام، اظهار نظر خواهد شد.

وی ادامه داد: در ماده ۲ این طرح از آنجا که مشخص نیست آیا انجمن، جمعیت، اتحادیه و کانون صنفی و انجمن اسلامی باید از کمیسیون ماده ۱۰ مجوز پروانه فعالیت اخذ نماید یا خیر. ابهام دارد که پس از رفع ابهام، اظهارنظر خواهد شد.

کدخدایی در ادامه یادآور شد: اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، اصلاحیه اساسنامه شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت این دو اساسنامه با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان به بررسی اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این شورا اشاره کرد و گفت: در ماده ۳ این اساسنامه، واژه «لجستیک» مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد و در ماده ۱۷ و ماده ۲۵ آن شرط اسلام و ایمان باید ذکر گردد والا اشکال دارد و همچنین در بند «ث» ماده ۳۱ مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به مواردی که مشکلات و مسائل امنیتی ایجاد گردد، واجد اشکال است.

وی افزود: اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور هم در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بند «ژ» ماده ۸ این اساسنامه برخلاف موازین شرع شناخته شد و در تبصره ۲ ماده ۱۰ این اساسنامه، شرط وثاقت و امانت باید ذکر گردد و الا اشکال دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه) و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)، جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اعمال اصلاحات عبارتی در ماده ۱۱ طرح مذکور موافقت کردند.

گفتنی است؛ دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جز (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جز ۱ بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی