Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@08:43:15 GMT

درد، بی‌حسی و علائم دیگر در پاها را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۸۵۲

به گزارش ایسنا، در افراد مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی، اعضای بدن به خصوص پاها میزان خون مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند. در این شرایط فرد با علائمی از جمله درد در ناحیه پاها هنگام راه رفتن مواجه می‌شود.

همچنین این بیماری می‌تواند نشانه انباشت قابل توجهی از پلاک‌های چربی در عروق باشد. در این شرایط جریان خون به قلب، مغز و همچنین پاها کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی انجام مرتب حرکات ورزشی از درمان‌های کلیدی برای بیماری سرخرگ محیطی استمتخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا می‌گویند: بیماری سرخرگ محیطی زمانی ایجاد می‌شود که کلسترول در عروق تامین کننده خون در پاها انباشت می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که جریان خون در پاها کند یا حتی متوقف شود. از جمله علائم این بیماری می توان به درد و گرفتگی پاها هنگام راه رفتن، از دست رفتن حجم ماهیچه‌ای و زخم در پاها اشاره کرد.

بنابر گزارش سایت تخصصی مایوکلینیک، پزشکان می‌گویند که بیماران مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی می‌توانند با خودداری از استعمال دخانیات، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم روند درمانی موفقی داشته باشند.
 

علائم بیماری سرخرگ محیطی 

در حالیکه بسیاری از مبتلایان به بیماری سرخرگ محیطی با علائم خفیف مواجه هستند یا علائم بیماری در آنان مشاهده می‌شود، برخی از آنان هنگام راه رفتن در ناحیه پاها احساس درد می‌کنند که معمولا پس از چند دقیقه استراحت برطرف می‌شود. همچنین محل درد به نقطه‌ای که عروق دچار گرفتگی شده، بستگی دارد.

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گرفتگی دردناک در ناحیه لگن و ساق پا پس از انجام فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی و بالا رفتن از پله
- احساس ضعف و بی حسی در پاها
- احساس سردی در پاها
- وجود زخم در انگشت پا یا قسمت ساق که به راحتی درمان نمی‌شود
- تغییر رنگ در پاها
- ریزش مو در قسمت پا
- رشد کند ناخن‌های انگشت پا
- براق شدن پوست در ناحیه پا

به علاوه در صورتی که این بیماری پیشرفت کند فرد در مواقع استراحت و هنگام خواب نیز درد را احساس می‌کند. همچنین ممکن است میزان درد به اندازه‌ای باشد که فرد را از خواب بیدار کند. متخصصان به افراد توصیه می‌کنند در صورتیکه با درد، بی‌حسی و علائم دیگر در پاها مواجه هستند این موضوع را جدی گرفته و آن را بخشی از فرایند افزایش سن تلقی نکنند.

عوامل موثر در این بیماری
 

بیماری سرخرگ محیطی اغلب از تصلب شرایین ناشی می‌شود. بر اثر این عارضه پلاک‌های چربی در جداره عروق تشکیل شده و جریان خون را کاهش می‌دهد. اگرچه بحث‌های مطرح در مورد بیماری تصلب شرایین اغلب روی قلب متمرکز است اما این بیماری می‌تواند عروق سراسر بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین التهاب عروق خونی، آسیب دیدگی اندام یا قرار گرفتن در معرض اشعه که کمتر مورد تایید است، می‌تواند در بروز بیماری سرخرگ محیطی نقش داشته باشد.

استعمال سیگار، دیابت، چاقی، فشار خون و کلسترول بالا، افزایش سن و سابقه خانوادگی نیز می‌توانند از فاکتورهای موثر در بروز این بیماری باشند.

یافته‌های متناقض درباره تاثیر حمام آب گرم بر این بیماری عروقی

اخیرا در یک مطالعه جدید گروهی از متخصصان علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا حمام آب گرم و انجام حرکات ورزشی سبک می‌تواند در بهبود علائم بیماری سرخرگ محیطی نقش داشته باشد، آزمایشاتی را انجام داده‌اند که نتایج آن همچنان با تردیدهایی روبروست.

بنابر مطلبی که در نشریه تخصصی هلث‌دی نیوز به چاپ رسیده، متخصصان نیوزیلندی در آزمایشاتی به بررسی تاثیر حمام آب گرم به همراه انجام حرکات ورزشی سبک در درمان بیماری سرخرگ محیطی پرداختند. تاکنون این اثرگذاری از سوی متخصصان این بیماری مورد تایید قرار نگرفته‌ است.

متخصصان به افراد توصیه می‌کنند در صورتیکه با درد، بی‌حسی و علائم دیگر در پاها مواجه هستند این موضوع را جدی گرفته و آن را بخشی از فرایند افزایش سن تلقی نکنندبه طور کلی انجام مرتب حرکات ورزشی از درمان‌های کلیدی برای بیماری سرخرگ محیطی است. همچنین تاکید می‌شود در صورتیکه فرد مصرف دخانیات دارد برای بهبود بیماری لازم است آن را ترک کند. همچنین به این بیماران درمان‌های مخصوص کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت توصیه می‌شود.

اما در این تحقیق که روی تاثیر همزمان حمام آب گرم و ورزش سبک برای کنترل علائم این عارضه انجام شده هنوز نتایج قطعی حاصل نشده است.

در این مطالعه جدید محققان، فشارخون و مسافت پیاده‌روی را در دو گروه ۱۱ نفره که به بیماری سرخرگ محیطی مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. از یک گروه از شرکت کنندگان درخواست شد یک یا دو بار در هفته مدت ۹۰ دقیقه پیاده‌روی کرده و حرکات ورزشی مقاومتی انجام ‌دهند. همچنین از شرکت‌کنندگان گروه دوم درخواست شد از حمام آب گرم استفاده کرده و سه تا پنج بار در هفته برای مدت ۳۰ دقیقه ورزش‌های سبک بدون وسیله انجام دهند.

متخصصان نیوزلندی در ادامه بررسی‌های خود دریافتند که تفاوت آشکاری بین تاثیر حرارت درمانی و انجام مرتب حرکات ورزشی وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، اگرچه برخی محققان معتقدند گرمادرمانی به احتمال زیاد گردش خون را در اطراف عروق خونی گرفته و مسدود شده در پاها افزایش می‌دهد اما متخصصانِ این بیماری که یافته‌های بدست آمده را مورد بازبینی قرار دادند، اظهار داشتند که هنوز نمی‌توان به طور قطع به بیماران در مورد جایگزین کردن حرکات ورزشی طولانی‌تر با حمام آب گرم با ورزش سبک برای بهبود علائم بیماری سرخرگ محیطی توصیه‌ کرد.

همچنین برخی پزشکان معتقدند که مطالعات فوق محدود بوده و برای دستیابی به نتایج بهتر باید در سطح گسترده‌تری انجام گیرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور دست‌ و پای خواب‌ رفته را بیدار کنیم؟

همه ما گاهی خواب‌رفتن دست یا پا را تجربه می‌کنیم که نتیجهٔ طبیعی فشردگی عصب است. احساس گزگز اغلب با تغییر وضعیت بدن به‌راحتی برطرف می‌شود، چون فشار وارد بر عصب حذف می‌شود. خواب‌رفتن دست‌ها و پاها پارستزی نیز نامیده می‌شود.

ایسکانیوز در گزارشی نوشت: خیلی از افراد تصور می‌کنند خواب رفتن دست و پاها به این دلیل است که خون به این اندام‌ها نمی‌رسد؛ اما همان‌طور که گفتیم این اتفاق بیشتر به عصب‌ها مربوط می‌شود. عصب‌ها مانند سیم‌های بسیار باریکی هستند که در تمام بدن کشیده شده‌اند و پیام‌های عصبی را بین مغز و بدن ردوبدل می‌کنند.

وقتی روی پاهایتان می‌نشیند، عصب‌ها در این قسمت فشرده می‌شوند. این عصب‌ها نمی‌توانند به طور نرمال پیام‌ها را ردوبدل کنند و به همین علت در این لحظات، ارتباطات عصبی قطع شده و شما چیزی احساس نمی‌کنید.

یکی از عصب‌های پا که ممکن است فشرده شود، عصب فیبولار است که از کنار زانو عبور می‌کند و اغلب وقتی برای مدت طولانی پاها را ضربدری نگه می‌دارید، فشرده می‌شود یا پیچ می‌خورد.
وقتی از جایتان بلند می‌شوید یا پاهایتان را حرکت می‌دهید، عصب‌ها دیگر تحت‌فشار نیستند و احساس طبیعی پاهایتان بعد از چند ثانیه سوزن‌سوزن‌شدن زود برمی‌گردد.

مشکلات جدی‌تر دیگر، مثل انقباض رگ و محدودشدن جریان خون نیز می‌تواند باعث خواب‌رفتن دست‌وپا شود. اگر تمام مدت با این مشکل روبرو هستید، پس لازم است برای بررسی و تشخیص درست علت، به پزشک مراجعه کنید.

عوارضی که می‌توانند باعث خواب‌رفتن دست‌وپا یا احساس گزگز و سوزن‌سوزن شوند:

- فشردگی یا درگیری عصب‌ها: خیلی وقت‌ها یک عصب می‌تواند از همان ابتدا در نخاع دچار درگیری یا پیچ‌خوردگی شود و با همین وضعیت به پاها و انگشتان برود. اغلب فیزیوتراپی می‌تواند این عارضه را مداوا کند؛ اما در موارد شدیدتر نیاز به عمل جراحی است.

شاید خواب‌رفتن دست‌وپا یا بی‌حسی و گزگزی که دارید حس خوبی نباشد؛ اما خیلی زود از بین خواهد رفت. اما اگر اغلب خیلی طول می‌کشد تا به حالت نرمال برگردید یا این اتفاق مکرراً برایتان رخ می‌دهد، پس ممکن است عصب‌هایتان آسیب دیده باشند

- کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی: داشتن رژیم غذایی نادرست باعث می‌شود ویتامین های B و مواد مغذی دیگر که برای عملکرد عصب‌ها لازم‌اند به اندازه کافی به بدن نرسند.

- بیماری سیستمیک: مشکلات تیروئید، بیماری‌های کبد و کلیه، التهاب مزمن، دیابت و عدم تعادل هورمونی از علت‌های ممکن مشکلات عصب هستند که می‌توانند منجر به خواب‌رفتن و بی‌حسی دست‌ها و پاها شوند.

- نوروپاتی: علائم نوروپاتی می‌تواند از بی‌حسی کامل تا سوزش شدید را شامل بشود. نوروپاتی از عوارض شایع دیابت شیرین است.

چگونه دست‌وپای خواب‌رفته را بیدار کنیم؟

یک راه‌حل ساده این است که از جایتان بلند شوید و راه بروید. با حرکت‌دادن قسمت‌هایی از بدن که خواب‌رفته، گردش خون به حالت عادی برمی‌گردد و فشار کمتر می‌شود. اگر خیلی طول می‌کشد دست یا پایتان از خواب بیدار شود یک راه‌حل دیگر این است که عضلات گردن خود را شُل کنید. ماساژ این قسمت می‌تواند تنش عضلات را کاهش داده و راه‌های عصبی را باز کرده و جریان خود را نیز بهتر کند.

دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن هم خیلی وقت‌ها می‌تواند خواب‌رفتن دست‌وپا را تشدید کند؛ بنابراین ایده خوبی است که هر وقت دست یا پایتان خواب رفت آب بنوشید و به دفع سموم و اسیدلاکتیک جمع شده در عضلاتتان کمک کنید.

در نهایت بهترین توصیه‌ای که می‌توان برای پیشگیری از خواب‌رفتن دست‌وپا ارائه داد این است که وضعیت بدن خود را هر چند دقیقه تغییر دهید و عضلات را بکشید.

چه زمانی گزگز یا بی‌حسی دست‌وپا نرمال نیست؟

وقتی پاهایتان خواب می‌روند، فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا به وضعیت عادی برگردند. شاید خواب‌رفتن دست‌وپا یا بی‌حسی و گزگزی که دارید حس خوبی نباشد؛ اما خیلی زود از بین خواهد رفت. اما اگر اغلب خیلی طول می‌کشد تا به حالت نرمال برگردید یا این اتفاق مکرراً برایتان رخ می‌دهد، پس ممکن است عصب‌هایتان آسیب دیده باشند. ضمناً لازم است بدانید بی‌حسی پاها می‌تواند علامتی از یک عارضه پزشکی باشد. اگر به‌صورت غیرطبیعی و طولانی‌مدت پاهایتان بی‌حس می‌شوند، حتماً به پزشک متخصص پا مراجعه کنید و علائم خود را شرح دهید.

دیگر خبرها

  • سندروم درس (Dress) بیماری مرموز ترانه عیلدوستی چیست؟ | این بیماری با بدن ترانه چه کرد و آیا درمان دارد؟
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کار‌هایی که بعد از ۴۰ سالگی نباید انجام دهید
  • چطور دست‌ و پای خواب‌ رفته را بیدار کنیم؟
  • ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • بعد از ۴۰ سالگی انجام این کار‌ها به ضرر شماست
  • درد قفسه سینه را جدی بگیرید