Web Analytics Made Easy - Statcounter

قتل‌های ناموسی، حکایتی غریب از دادگاهی است که در چهار دیواری بسته‌ای به دور از عدالت حکم می‌دهد و به جرمی ناکرده و فقط این گمان که او آبروی خانواده را بر باد داده است، به مرگ محکوم می‌کند. حکایتی که جهانی است و قشر بالا و پایین جامعه را نمی‌شناسد و بر اساس یک قانون نانوشته هر جا رگ غیرت و حسادت برجسته شد، دشنه‌ای می‌شود بر پیکر زنان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرگ‌هایی که شاید با اصلاح و افزودن قوانین مجازات متناسب و حمایت کننده حقوق از دست رفته زنان، از جامعه رخت بربندد و شاهدی بر بی عدالتی وجود نداشته باشد. سازمان عفو بین الملل هم در این مورد همواره عنوان می‌کند که خشونت علیه زن طبیعی یا چاره ناپذیر نیست بلکه تظاهری است از ارزش‌ها و معیارهای تاریخی و فرهنگی جوامع مختلف.

نکته با اهمیت اینکه از آنجایی که بسیاری از دختران و زنان حاضر نیستند خشونت خانگی را به پلیس گزارش دهند، آمار خشونت خانگی دقیق و منعکس کننده واقعیات نیست؛ با این حال آمار جمع آوری شده همچنان تکان دهنده است. به عنوان نمونه، بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل خشونت در خانواده بیش از ابتلاء به سرطان و تصادفات جاده‌ای یا عملیات‌های تروریستی در برخی کشورها، عامل مرگ یا معلولیت جسمانی زنان اروپایی در گروه سنی ۱۶ تا ۴۴ سال است.

آمار چهاربرابری کشته شدگان خشونت خانگی به نسبت عملیات‌های تروریستی در اسپانیا

دولت اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که برای مقابله با خشونت خانگی سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که براساس نظرات جمع آوری شده از زنان آسیب دیده تدوین شده است. قوانین جدید برای سازمان‌های بهزیستی و پلیس اسپانیا قدرت بیشتری در نظر گرفته تا از رفتار خشونت آمیز مرد پیش از خطرآفرینی جلوگیری کنند. این قوانین همچنین از قربانیان خشونت خانگی بیشتر پشتیبانی می‌کند تا احساس تنهایی نکنند.

اما آمارها همچنان در این کشور از عمق فاجعه خبر می‌دهد آنجا که عنوان می‌شود از سال ۲۰۰۳ در اسپانیا هزار زن در اثر خشونت خانگی توسط مردان کشته شده‌اند؛ جوان‌ترین این زنان ۱۳ و مسن‌ترین آنها ۹۱ سال سن داشتند.

به تازگی، روزنامه ال پریودیکو اسپانیا پس از کشته شدن دو زن در هفته گذشته، در گزارشی به هزار نفره شدن آمار قربانیان خشونت خانگی در اسپانیا به دست شرکای زندگی در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ اشاره کرد و نوشت: بحران این آمار زمانی بغرنج‌تر می‌شود که دریابیم تعداد مرگ و میر زنان در خشونت خانگی در ۱۶ سال گذشته چهار برابر بیش از قربانیان عملیات‌های تروریستی گروه جدایی طلب باسک موسوم به اِتا در این کشور است.

به گزارش این روزنامه، گروه تروریستی اِتا که همواره خواستار جدایی منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه و همچنین تشکیل یک کشور جدید هستند، در مدت ۴۰ سال فعالیت تروریستی خود، نزدیک به ۸۶۴ نفر را به کام مرگ کشانده است. بر همین اساس، کشته شدن نزدیک به هزار زن در مدت ۱۶ سال در اسپانیا، رقمی ویرانگر و دهشتناک است که حمایت‌های قانونی و قضائی بیشتری می‌طلبد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: این فهرست تنها شامل زنانی است که قربانی شرکای زندگی خود شدند و زنانی که در جریان خشونت‌های خانگی دیگر افراد خانواده یا اطرافیانشان جان باختند را شامل نمی‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زنان خشونت خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: «جنگ علیه زنان»؛ اسرائیل در 6 ماه گذشته، ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود درباره جنگ اسرائیل-غزه می‌گوید در۶ ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار زن در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.   به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی؛  در این گزارش که همزمان با شش ماهه شدن جنگ در غزه منتشر شده ، سازمان ملل، درگیری ارتش اسرائیل با حماس در این نوار باریک ساحلی «جنگ علیه زنان» توصیف شده است.   در این گزارش آمده است که از میان ۱۰ هزار زن کشته شده طی ۶ ماه گذشته، ۶ هزار نفرشان مادر بودند که حالا بعد از جان باختن، ۱۹ هزار فرزند یتیم از آنها بر جای مانده است.   سازمان ملل متحد می‌گوید زنان جان به در برده از جنگ هم، بیوه، آواره و بی‌جا شده‌اند و اکنون با گرسنگی و قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند.   بر اساس این گزارش هم اکنون بیش از یک میلیون زن و دختر در نوار غزه تقریبا «بدون غذا و دسترسی به آب آشامیدنی، دستشویی و نوار بهداشتی سر می‌کنند و با شیوع بیمارهای مرتبط» دست به گریبانند.   گزارش سازمان ملل متحد، وضعیت زنان و آوارگان جنگی در غزه را «غیرانسانی» توصیف کرده است.   تشکیلات بهداشتی غزه- که تحت مدیریت حماس است- می‌گوید از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته، ۳۳ هزار و ۸۴۳ فلسطینی جان باخته‌اند.   این جنگ در پی حمله خونین هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل آغاز شد که طی آن شبه نظامیان حماس ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر را هم گروگان گرفتند.   حدود ۱۳۰ نفر از این گروگان‌ها همچنان در دست حماس و داخل نوار غزه هستند و آزادی آنها یکی از اصلی ترین موانع بر سر برقراری آتش بس میان ارتش اسرائیل و حماس در غزه است.   در همین حال، درگیری نظامی میان اسرائیل و ایران طی یک هفته گذشته، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی را نگران کرده که توجه‌ها از بحران انسانی در غزه معطوف به کشمکش جمهوری اسلامی و دولت بنیامین نتانیاهو شود و همین موضوع مانع از پیشرفت تلاش‌ها برای متوقف کردن جنگ در غزه شود.   طی چند روز گذشته انتشار ویدیویی از یک دختربچه که از فرط گرسنگی، پوست و استخوانی بیشتر از او باقی نمانده، در رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته است.   دیروز گروهی از حامیان فلسطینیان در سانفرانسیسکو، پل بزرگ این شهر- گلدن گیت- را برای ساعاتی مسدود کردند و خواستار توجه جهانی به موضوع غزه شدند.   وزیر خارجه اردن هم همسو با بسیاری از سیاستمداران دیگر، در واکنش به حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک اسرائیل، گفت که دولت اسرائیل ممکن است از این درگیری با سپاه پاسداران برای تغییر توجه‌ها از غزه و جلب ائتلاف جهانی برای خود سود ببرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • «جنگ علیه زنان»؛ سازمان ملل: اسرائیل در 6 ماه ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است
  • سازمان ملل: «جنگ علیه زنان»؛ اسرائیل در 6 ماه گذشته، ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است
  • سازمان ملل: ۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
  • ۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
  • افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک