Web Analytics Made Easy - Statcounter

رروستای نوبندیان به عنوان تنها مرکز تجاری منطقه و همجواری با هفت روستای در بخش بزرگ دشتیاری از توابع شهرستان چابهار فاقد ایستگاه آتش نشانی روستایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، عدم وجود امکانات و تجهیزات امدادی در روستاها، عدم دسترسی سریع نیروهای امدادی به روستاها و دوری روستاها از مراکز شهر، از گذشته تاکنون موجب خسارات و تلفات زیادی در روستاها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مقرون به صرفه نبودن استقرار مراکز آتش نشانی و خدمات ایمنی در تمامی روستاها، احداث این پایگاهها می تواند موجب افزایش کارایی و ضریب ایمنی روستاها شود.

نتایج نشان می دهد که نخست، وضع موجود ارائه خدمات ایمنی در سطح روستاهای شهرستان نامناسب است و روستای نوبندیان از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار بیشترین جمعیت بخش و دارای تعداد زیادی روستاهای کوچک بیشترین اولویت را برای ایجاد پایگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان چابهار را دارد.

نبود ایستگاههای آتش نشانی در حوزه های روستایی موجب شده تا مشکلات فراروی اهالی این حوزه افزایش یابد و عملیات امداد رسانی در مواقع ضروری و بروز حادثه با کندی صورت گیرد.

از سوی دیگر فاصله طولانی، گستردگی روستاهای منطقه، ناهمواری راهها، کمبود نیرو و تجهیزات اطفای حریق موجب شده در زمان بروز آتش سوزی های بزرگ، واحدهای آتش نشانی که از شهر به روستاها اعزام شوند، کارایی چندانی ندارند.

هم اکنون به دلیل نبود یا کمبود ایستگاههای آتش نشانی مسئولیت اطفای حریق روستاها و دهستانها با واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداریها است.


دهیار روستای نوبندیان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، گفت: روستاها باید با حفظ هویت و کارکرد خود خدماتی مانند شهرها داشته باشند و این امر موجب بازگشت مردم به روستا خواهد شد.

اکبر پاینده با اشاره به اینکه روستای نوبندیان با توجه به موقعیت خاص که به عنوان باراندازی پویا و فعال شناخته شده است بیان کرد: در این روستا بالغ بر هزار و 500 کسبه فعال ثابت و سیار در صنف‌های مختلف فعالیت می‌کنند و ٧ روستای دیگر با فاصله‌های نزدیک و با جمعیتی حدود پنج هزارنفر وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر جمعیت ثابت در منطقه مسکونی روستای، روزانه جمعیتی بالغ بر ١٠ هزار نفر از روستاهای اطراف از بخش‌های پلان و مرکزی شهرستان چابهار و حتی شهرستان‌های همجوار از جمله قصرقند و سرباز برای عرضه محصولات کشاورزی و دامی خود به آن مراجعه می‌کنند.

وی استقرار یک ایستگاه آتش نشانی روستایی برای خدمت رسانی به این روستا را ضروری دانست و تصریح کرد:  باتوجه به قرار گرفتن این روستا در کنار گذر جاده ترانزیتی و پرتردد راسک به چابهار و همچنین قرار گرفتن در ورودی مرز بین المللی ریمدان، شاهد تصادفات زیاد و آتش سوزی در این روستا هستیم و استقرار واحدهای اطفای حریق امری ضروری و واجب است تا از مشکلاتی که امروز مردم گریبانگیر آن هستند کاسته شود.
دهیار روستای نوبندیان ادامه داد: به دلیل طولانی بودن و گستردگی، صعب العبور بودن و ناهمواری راههای روستاهای منطقه نیاز است در روستاهای دارای جمعیت بالا ایستگاههای آتش نشانی و امکانات اطفای حریق مستقر شود.   وی گفت: متاسفانه خسارت ناشی از آتش سوزی در روستاهای منطقه به دلیل نداشتن واحد آتش نشانی نسبت به شهر در بعضی از حوادث افزایش دارد و خدمات مورد نیاز آن گونه که باید در مواقع بحرانی ارائه نمی شود.
پاینده اذعان کرد: اگر طرح اسقرار ایستگاههای آتش نشانی در روستاها اجرا شود، بخش زیادی از مشکلات کنونی برطرف می شود همانطور که در سال‌های اخیر چندین مورد آتش سوزی هم رخ داده است که به علت نبود ایستگاه آتش نشانی خساراتی هم برجای گذاشته است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان در یک همگرایی خداپسندانه، گره از این مشکلی که ایمنی مردم را نشانه رفته است، باز کنند تا خدایی نکرده در یک سانحه، پشیمانی غیر قابل جبرانی به بار نیاید و همگی در پیشگاه خداوند و مردم رو سیاه نشویم.
انتهای پیام/  

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۵۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه روستاها به عنوان تولیدکننده دامداری، صنایع لبنی و بسته‌بندی نقش موثر در تحقق شعار سال دارند، گفت: جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، رضا بهراملو ظهر امروز در مراسم عملیاتی‌سازی جهش تولیدات کشاورزی با ایده مولد‌سازی روستاها، اظهار‌داشت: در استان همدان برای نخستین بار در سطح کشور نقشه راه کشاورزی تدوین شده که براساس آن جهش تولید در بخش کشاورزی این استان از مسیر توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس 300 مترمربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در راستای رشد و جهش تولید، طرح هر روستا یک دامداری مطرح در استان همدان مطرح شده است، عنوان کرد: رفته رفته نقش مولد بودن روستاها کمرنگ شده که ما در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت روستاها به عنوان تولیدکننده دامداری، صنایع لبنی و بسته‌بندی این اثرگذاری را مجدد احیا کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار اراضی در استان کشاورزی است و از این میزان 25 درصد اراضی آبی می‌باشد، عنوان کرد: باوجود شرایط آبی استان باید با تغییر الگوی کشت متناسب با رشد جمعیت افزایش تولید را عملیاتی کنیم.

بهراملو با اشاره به اینکه 4.8 درصد از تولیدات کشور به دامداری، واحدهای صنایع تبدیلی و واحدهای پرورش ماهی استان همدان مربوط است، بیان کرد: خوشبختانه ما در تولید محصولات کشاورزی از جمله انگور، یونجه، گردو و سیب‌زمینی دارای رتبه نخست کشوری است.

وی احیا و به ظرفیت رساندن واحدهای راکد، افزایش جوجه‌ریزی در بخش طیور و شیلات، تدوین ایده دستورالعمل مولدسازی روستاها در بخش‌های دام و طیور، گلخانه‌های کوچک مقیاس، ایجاد صنایع روستایی را از دیگر اقدامت جهاد‌کشاورزی استان همدان اعلام کرد و افزود: افزایش تولید به 5 میلیون تن در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

وی اهداف و برنامه‌های کشاورزی استان را استفاده از توان فکری و ایده‌های نو دانست و گفت: در این خصوص از تمام توان مجموعه فعالان حوزه کشاورزی و تشکل‌ها استفاده ویژه خواهد شد.

رئیس جهاد‌کشاورزی استان همدان بازگشت 261 واحد راکد به چرخه تولید در بخش کشاورزی را تا هفت سال آینده خبر داد و بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی در کنار کاهش 10 درصدی ضایعات پس از تولید نیز از دیگر برنامه‌های جهادکشاورزی استان همدان است.

بهراملو با بیان اینکه معرفی 41 نخبه نمونه ملی و 19 شرکت دانش‌بنیان توسط جهادکشاورزی استان همدان انجام شده است، گفت: کاهش ضایعات گندم از 6 به 4 درصد که معادل 10 هزار تن و به ارزش 150 میلیارد تومان است از دیگر دستاوردهای این سازمان در استان همدان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • منتظر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هستیم
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان
  • تصادف در محور روستایی بوکان ۲ کشته و مصدوم برجای گذاشت
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • مانور سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت
  • شروط بنیاد مسکن مانع تخصیص «قیر رایگان» به روستاها می‌شود