Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:05:00 GMT

همه ما شرمنده کودکان کاریم!

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۵۸۵۱

همه ما شرمنده کودکان کاریم!

براساس آمارهای جهانی بین صد و بیست تا صد و پنجاه میلیون کودک بین پنج تا چهارده سال در کشورهای جهان مشغول کار هستند. در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران از هر شش کودک یک کودک کار می‌کند. براساس آمارهای جهانی دو میلیون و پانصد هزار کودک به ویروسHIV (ایدز) مبتلا هستند و سالانه دویست و شصت هزار کودک مبتلا به ایدز می‌میرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بین دویست و پنجاه تا سیصد هزار کودک در جهان بعنوان سرباز استفاده می‌شوند.

بررسی شاخص‌های خطرپذیری کودکان کار در عین تفاوت‌ها و تمایزها در کشورهای مختلف نشان دهنده ی آن است که وضع خطر پذیری کودکان کار ایران براساس نقشه جهانی، همچون برخی کشورهای آفریقایی در وضعیت "بسیار خطرناک " است و بعنوان مثال از هر صدهزار کودک چهل و پنج کودک به سن جوانی نمی رسند و جهان و مصائب آن را در کودکی ترک می‌گویند.

بی عدالتی و فقر همه جانبه ی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از ضعف یا سو مدیریت و فساد ریشه‌ی اصلی این پدیده‌ی غیر انسانی است. همچنین عدم تکمیل آموزش کودکان یکی از علل شکل گیری این پدیده‌ی زشت اجتماعی است. تجربه نشان داده است هر جا که سن ترک مدرسه پایین‌تر است کار کودکان رایج‌تر است.

یکی از ظالمانه ترین استثمارهای کودکان کار در جهان سوم و البته ایران ازدواج‌های اجباری در سنین پایین بویژه در میان کودکان دختر است.

ایران بصورت مشروط به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است لیکن تا کنون برخی مواد سازنده این کنوانسیون رعایت نگردیده است. یکی از مهمترین مواد این کنوانسیون که تشکیل نهاد ملی حمایت از کودکان است تاکنون در کشورمان محقق نشده است. همچنین مسئولین در اجرای ماده‌ی هفتاد و نه قانون کار که بکارگیری کودکان در سنین کمتر از پانزده سال را ممنوع نموده است توفیق چندانی نداشته‌اند.

متأسفانه در سال‌های اخیر برخی طرح‌های عوامانه جهت جمع آوری کودکان کار در کشور از سوی بعضی مسئولان مربوطه مطرح شده است که بی شک نتیجه‌ای جز پاک کردن صورت مسئله از یک سو و زیرزمینی شدن معضل پیچیده ی اجتماعی "کودکان کار " و به تبع آن افزایش خشونت‌ها و آزارهای جسمی، جنسی و روحی برای این کودکان از سوی دیگر در پی نخواهد داشت.

از: محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

منبع: تارنمای تابناک، ۲۴ خرداد ۱۳۹۸

ایرنا مقاله **۱۸۸۵

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «اقیانوس پشت پنجره» به کارگردانی بابک نبی‌زاده در بخش رقابتی فیلم‌های بلند و پویانمایی‌های کوتاه «ده سالگی» ساخته فاطمه جعفری و «جایگزین» اثر عبدالله علیمراد در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه انیمیشن پذیرفته شده‌ است.

این جشنواره یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان در هند است که در هر دوره میزبان بیش از ده‌ها هزار کودک از مراکز و مهدکودک‌های مختلف ایالت اوتار پرادش هندوستان است.

هدف از برگزاری این جشنواره در این سطح از حضور بچه‌ها فراهم‌آوردن بستری مشترک برای تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم‌های کودک است تا دیدگاه‌های خود را برای رشد و بالابردن مناسب ظرفیت‌های کودکان از طریق تماشای فیلم‌های آموزشی معنادار بیان کنند و نیز برای ترویج و اشاعه دوستی و همکاری بین مردم جهان گام بردارند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ای کودکان لکنو هند از ۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۴) در شهر لاکنو کشور هند در حال برگزاری است.

کد خبر 6083621

دیگر خبرها

  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحتم/ می‌جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • شمسایی:به شکلی می جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند