Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:55:41 GMT

۶۰ اثر از ۳ استان کشور ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۶۲۸۱

۶۰ اثر از ۳ استان کشور ثبت ملی شد

در دومین جلسه شورای ثبت آثار ملی در سال جاری ۶۲ اثر از استان‌های یزد، قزوین و مازندران مورد بررسی قرار گرفت که نهایت دو اثر از استان یزد موفق به جلب نظر مثبت اعضای شورای ثبت نشد و ۶۰ اثر دیگر به ثبت ملی رسید.

در این جلسه، ٣٦ اثر از استان یزد، ١٢ اثر از استان قزوین و ١٢ اثر از استان مازندران در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله آثار شاخص ثبت شده می‌توان به بافت تاریخی ترکان، خانه پولادی، خانه لاری، خانه تهرانی و قلعه رحیم آباد از استان یزد؛ باغ فلاحت قائمشهر، خانه نصیری فریدونکنار و خانه رمدانی نکا از استان مازندران و همچنین خانه ابوترابی، خانه شیخ الاسلام، خانه حکیم افضل و گرمابه روستای خوزنین از استان قزوین اشاره کرد.

پیش از این در اردیهشت ماه سال جاری در کمیته آثار غیرمنقول، ۸۶ اثر تاریخی از هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، فارس، قم، کردستان، لرستان و همدان، پس از بررسی و تایید کارشناسان و صاحب‌نظران میراث‌فرهنگی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.

در این کمیته به تفکیک ۳۰ پرونده از استان فارس، ۱۸ پرونده از استان آذربایجان شرقی، ۱۱ پرونده از استان لرستان، ۸ اثر از استان قم، از استان های آذربایجان غربی و تهران از هرکدام ۶ اثر، ۵ پرونده از استان کردستان و دو پرونده از استان همدان مورد بررسی قرار گرفت.

مصطفی پورعلی محوطه تاریخی باغ گلستان و کلیسای انجیلی تبریز، قلعه سنگان اشنویه، مسجد جامع مرودشت، حمام سیدان، خانه صالحی، مزرعه احمدآباد و تکیه روستای کاسوای قم، حمام حاج تراب و بازار بروجرد، ورزشگاه امجدیه، پادگان ۰۶ مجموعه تاریخی سلطنت آبادو دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را از شناخته شده ترین آثاری برشمرد که در این جلسه واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.

با ثبت هر اثر در فهرست آثار ملی هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبتی برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

همچنین بر اساس قوانین مرتبط با ثبت، هر گونه اقدام حفاظتی و مرمتی در آثار ثبتی با تأیید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیرخواهد بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد،  علیرضا ابویی در نشست با سید محمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بناهای قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، اظهار داشت: آب انبار تاریخی محله مریم آباد از جمله بناهایی است که می تواند در هویت بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: برخی بناهای تاریخی در محلات نظیر آب انبارها، به نوعی نشان دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.
مدیر منطقه دو شهرداری یزد با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب انبار بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، افزود: این عملیات شامل محوطه سازی، بدنه سازی و نورپردازی است.

ابویی مدت زمان پیش بینی شده برای اجرای پروژه را ۴ ماه و هزینه پیش بینی شده را بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

گفتنی است؛ آب‌انبار نو مریم آباد متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

دیگر خبرها

  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • تشریح پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد