Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@04:07:46 GMT

داوری غیر تخصصی موجب دلسردی فعالان تئاتر کودک شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۶۹۷۳

داوری غیر تخصصی موجب دلسردی فعالان تئاتر کودک شده است

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، اولین نشست از سلسله نشست‌های «ادبیات نمایشی کودک و نوجوان در ایران و آسیا» را به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اختصاص داد.

این نشست با عنوان «آسیب شناسی ربع قرن جشنواره المللی تئاتر کودک و نوجوان امید همدان» با حضور بهرام دوست قرین کارگردان تئاتر کودک، محمد عارف پژوهشگر و نویسنده و همچنین منصور خلج از اساتید این حوزه و داور چندین دوره از جشنواره تئاتر کودک در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

**سه ضعف اصلی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

بهرام دوست قرین در این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در طول سال‌های گذشته دچار فراز و نشیب‌های مختلفی شده است گفت: جابجا شدن محل برگزاری جشنواره از شهر همدان به شهرهای دیگر و همچنین تعطیلی چندین ساله برگزاری این جشنواره از برجسته‌ترین نکاتی است که در سال‌های گذشته به وقوع پیوسته است.

وی افزود: یکی دیگر از نکات مهم در برگزاری جشنواره بحث انتخاب دبیر است که این امر از سوی متولیان با تأخیر انجام می‌شود و فرد انتخاب شده نمی‌داند برای چه مدتی باید برنامه ریزی کند و از طرف دیگر هم برخی اوقات افردی انتخاب می‌شوند که تخصص و صلاحیت‌های لازم را برای این عنوان ندارند. به طور مثال، امسال آقای مجید قناد انتخاب شده که سابقه درخشانی در این زمینه ندارد.

وی با انتقاد از بین المللی شدن این جشنواره گفت: این اقدام بدون فراهم کردن زیر ساخت‌های ضروری انجام شد بنابراین نه تنها منجر به رشد جشنواره نشد که باعث افت کیفیت آن هم شد. برای این اقدام ابتدا تئاتر ملی به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شد بعد جشنواره بین المللی می‌شد. در این جشنواره نمایش‌هایی اجرا می‌شود که از استانداردهای بین المللی خیلی پایین‌تر است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در خارج از کشور تئاترهای کودکان عمدتاً مبتنی بر حرکات موزون و موسیقی است اما ما در داخل کشور در این زمینه محدودیت داریم. بنابراین وقتی جشنواره را بین المللی کردیم باید فکری برای این مسائل می‌کردیم که منجر به افت کیفیت جشنواره نشود.

این کارگردان تئاترهای کودک با بیان اینکه گروه‌های بین المللی در این جشنواره شرکت نمی‌کنند افزود: بین المللی بودن جشنواره محدود به حضور چند کشور همسایه شده است و برخی وقت‌ها گروه‌هایی شرکت می‌کنند که هیچ‌گونه سابقه کاری در زمینه تئاتر کودک ندارند و این برای جشنواره مایه آبروریزی است.

وی یکی از ضعف‌های جشنواره همدان را هم مسئله انتخاب دیر هنگام دبیر جشنواره دانست و اظهار کرد: انتظار می‌رود برای جشنواره دبیرخانه دائمی تأسیس شود و دبیری در آن مستقر باشد و امور را پیگیری کند نه اینکه دبیر دو، سه هفته مانده به جشنواره تازه وارد شهر همدان شود. دبیر انتخابی هم باید ارتباطات بین المللی مناسبی داشته باشد و همچنین از توان مدیریتی و تسلط کافی به زبان برخوردار باشد تا بتواند جشنواره را به بهترین کیفیت برگزار کند.

وی برخی بخش‌های جشنواره که بسترهای آن فراهم نیست را یکی دیگر از ضعف‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برشمرد و گفت: بخش تئاتر خردسال یکی از بخش‌هایی است که به جشنواره اضافه شده است؛ این در حالی است که اصولاً ما در کشور تئاتر خردسال نداریم و این بخش تنها هزینه اضافی بر جشنواره تحمیل کرده است. بخش تئاتر دانش آموزی هم به جشنواره اضافه شده است که در این زمینه هم مدارس ما فعالیت خاصی ندارند، بنابراین این بخش باید به وزارت آموزش و پرورش اضافه شود تا آن وزارت خانه سرمایه گذاری مناسب را انجام بدهد.

وی با بیان اینکه بخش تئاتر خیابانی این جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار است اما نمایش‌های عروسکی نباید با آن تداخل پیدا کند گفت: یکی از نکاتی که مسئولان جشنواره باید مورد توجه قرار بدهند بحث داوری جشنواره است. داوری این جشنواره مختص به تعدادی محدودی شده که هر سال حضور دارند. برخی اوقات این داوران هم شرکت کننده هستند هم داور که امر عجیبی است. اعمال سلیقه این افراد در نتایج باعث دلسردی اصحاب تئاتر شده است.


** نباید در مورد نقش ایران در تئاتر کودک اغراق کرد

منصور خلج هم در این نشست با اشاره به این مسئله که ادعای شروع تئاتر کودک توسط ایرانی‌ها، ادعای درستی نیست گفت: بعد از جنگ اول جهانی و کشمکشی که بین ارامنه و مسلمانان ایجاد شد «جبار باغچه بان» به ایران مهاجرت کرد و تئاتر کودک را راه اندازی کرد.

وی افزود: اما قبل از این مقطع، تئاتر کودک در دنیا وجود داشته و مخصوصاً بعد از انقلاب ۱۹۱۷ شوروی تئاتر کودک مردمی‌تر و عام تر هم شد. چرا که انقلابیون معتقد بودند تئاتر در دست بورژواها است و باید مردمی شود. در اروپا و جاهای دیگر دنیا هم وجود داشته است.

وی با بیان اینکه نمایش قوی‌ترین و بهترین قالب برای تربیت کودکان است افزود: کودکان با بازی رشد می‌کنند و آموزش‌های غیر مستقیم بهترین شیوه‌های آموزشی برای کودکان است و منجر به بروز خلاقیت در این نسل می‌شود. در جوامع پیشرفته از تئاتر برای تربیت کودکان استفاده می‌شود اما در جوامع عقب مانده به تئاتر بی توجهی می‌شود.

وی سپس به مشکلات مالی فعالان این حوزه پرداخت و اظهار کرد: به دلیل درآمد اندک و عدم حمایت‌های مالی از تئاتر کودک و نوجوان اکثر فعالین این حوزه بعد از مدتی به حوزه‌های دیگر کوچ می‌کنند و این باعث افت کیفیت در این حوزه می‌شود. دولت و مسئولان باید توجه ویژه ای برای حل این مشکل داشته باشند.

وی افزود: فردی که می‌خواهد در زمینه کودکان کار کند و نمایش نامه بنویسد باید علاوه بر توان نوشتن با شناخت و از کودکان و آشنایی با تحقیقات در این زمینه بتواند به دنیای کودکانه رجعت کند. همچنین برای تقویت تئاتر کودک و نوجوان می‌توان در دانشکده‌های هنر رشته تخصصی تئاتر کودک و نوجوان راه اندازی کرد تا کارشناسان و نیروهای متخصص این حوزه را تربیت کند.

** لزوم استفاده از ادبیات غنی نمایشی ایران

سخنران بعدی این نشست محمد عارف بود. او با بیان اینکه نویسنده نمایش نامه کودک و فعالین این حوزه باید با دنیای کودکی آشنا باشند چرا که وقتی بین کودک و نویسنده نمایش فاصله است امکان نوشتن برای کودکان فراهم نمی‌شود گفت: اغلب جشنواره‌ها به نمایش نامه نویس ها و خود نمایش‌ها بی توجهی می‌کنند و به کارگردان و بازیگر توجه می‌کنند این در حالی است که نمایش اصلی ترین بخش یک تئاتر است و ما در این زمینه دچار مشکل هستیم.

وی افزود: داورهای جشنواره‌ها تئاتر و کودک به صورت غیر تخصصی انجام می‌شود و کسانی انتخاب می‌شوند که با دنیای کودکی بیگانه هستند. وقتی داور از دنیای کودکی بیگانه است چگونه می‌تواند داوری مناسبی انجام بدهد.

عارف با بیان اینکه ایران در ادبیات نمایشی از ظرفیت بالایی برخوردار است و برای دنیا در این زمینه حرف دارد گفت: برای ارئه ظرفیت‌های ایران به دنیا نیازمند استخراج داده‌ها از منابع ایرانی و اسلامی هستیم. ایران دارای ادبیات نمایشی متنوعی است اما به دلیل تنبلی سراغ آنها نرفته‌ایم. و به راحتی دنبال کپی کردن از نمایش نامه‌های غربی هستیم.

وی با انتقاد از عدم توجه به سنت و میراث ایرانی و اسلامی برای نوشتن نمایشنامه گفت: با وجود همه شعارهای دینی که در طول چهل سال گذشته داده می‌شود حتی به سراغ ظرفیت‌های نمایش نامه نویسی قرآن هم نرفته‌ایم. باید از دل ادبیات دینی و ایرانی نمایش‌های بومی تولید کنیم. البته باید توجه کنیم که ابتدا مسئله کودک شناسی را مورد توجه قرار بدهیم تا نمایش نامه نویس راه انتقال مفاهیم مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… را یاد بگیرد و بداند با چه زبانی باید این مفاهیم را منتقل کند./‏

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۶۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ظلم بعثی‌ها بر کردها در تئاتر «un۱۲»

ایسنا/خراسان رضوی مدیر رسانه‌ای نمایش «un۱۲» گفت: این نمایش به روایت بخشی از ظلم‌هایی می‌پردازد که رزِم بعث به کردها کرده است.

حبیب قاآنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تئاتر «un۱۲» به کارگردانی امیر رستگار مطلق در سالن حوزه هنری مشهد در تاریخ ۳۰ فروردین ماه به روی صحنه خواهد رفت.

وی اضافه کرد: این نمایش که اثر برگزیده سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی است به صورت مشترک امیر رستگار مطلق و منصور جهانبخش به نگارش درآورده‌اند.

قاآنی ادامه داد: این نمایش داستان بخشی از ظلم‌هایی است که رژیم بعث به سر کردها کرد و در قالب درامی اجتماعی- تاریخی به روایت ماجرا پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: عباس رستگار، سمانه پرتوی، مریم رستگار، محبوبه راد، علی عشقی، امیرحسین ملک، مسعود حیدری از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

قاآنی گفت: تئاتر «un۱۲» از ۳۰ فروردین به روی صحنه خواهد رفت و علاقه‌مندان جهت رزرو بلیت می‌توانند به سایت گیشات مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همدان صاحب شهرک تخصصی پخش کالا می‌شود
  • واکنش رامبد جوان به «دشمن خدا»
  • نمایش ظلم بعثی‌ها بر کردها در تئاتر «un۱۲»
  • «سانست بلوار» برنده جوایز تئاتر اولیویه شد
  • از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها
  • جنگ و صلح در اردکان به روی صحنه رفت
  • از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره ها
  • اجرای ۳ اثر از مریم کاظمی در پردیس تئاتر تهران
  • اجرای سه نمایش کودک در پردیس تئاتر تهران
  • توجه به تئاتر کودک و نوجوان در پردیس تئاتر تهران