Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین صبح امروز مبین وان کیش در حالی به مجمع رفت که قیمت سهامش در یک سال گذشته تقریبا 267 درصد رشد نشان داده بود. سال گذشته در چنین مقطعی از سال قیمت هر سهم اوان در محدوده هزار و 200 تومان قرار داشت، اما پیش از توقف نماد برای برگزاری مجمع اخیر، قیمت در نماد «اوان» به محدوده 4هزار و 400 تومان رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دقیق‌تر سهامداران این شرکت در سال گذشته بیش از 266 درصد بازدهی سرمایه‌ای کسب کرده بودند. گفتنی است که شرکت مبین وان کیش که هنوز شرکتی تازه‌وارد در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود، کمتر از 2 سال پیش به تابلوی معاملات اضافه شد. قیمت هر سهم «اوان» در عرضه اولیه 347 تومان در نظر گرفته شده بود. در این مدت قیمت سهام این شرکت تقریبا 13 برابر شده است.

این در حالی است که سود خالص شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 97، نسبت به سال قبل از آن نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش 19 درصدی مواجه شده است. همین موضوع سبب شده است نسبت قیمت به درآمد هر سهم «اوان» (P/E) به 60 مرتبه برسد.

نسبت بالای قیمت به درآمد برای شرکت‌هایی که در حوزه IT و ICT فعالیت می‌کنند چیز چندان عجیبی نیست. چرا که استنباط عمده فعالان بازار بر این است که سود اینگونه شرکت‌ها به صورت تصاعدی و جهشی رشد می‌کند و این موضوع نسبت بالای قیمت به درآمد هر سهم را توجیه‌پذیر می‌کند.

اما سهام شرکت مبین وان کیش نسبت به شرکت‌های مشابه نیز نسبت قیمت به درآمد بالاتری دارد. به طور معمول در بازار سرمایه ایران شرکت‌های مشابه با نسبت قیمت 10 تا 15 مرتبه معامله می‌شوند و چنانچه رشد سودآوری یک دوره نسبت به دوره قبلی شرکت چندان بالا نباشد منجر به تعدیل و اصلاح قیمت این گونه نمادها می‌شود.

اما با وجود آنکه سودآوری «اوان» در سال مالی گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته خبری از اصلاح قیمتی نیست.

 

افزایش درآمدهای عملیاتی، نقطه امیدواری

با وجود آنکه سود خالص شرکت در سال گذشته کاهش داشته است، اما درآمدهای عملیاتی آن با رشد 92 درصدی مواجه شده است که نشان از توسعه قابل توجه درآمدهای شرکت دارد. اما حاشیه سود ناویژه شرکت تقریبا 5 واحد درصد کاهش یافته است. به عبارت دقیق‌تر بهای تمام شده خدمات شرکت به نسبت، بیش از درآمدهای آن رشد کرده است.

اما مدیران شرکت در این مجمع عنوان کردند که مبین وان کیش هنوز در مرحله رشد و نمو قرار دارد و هدف‌گذاری شرکت فعلا بر مبنای توسعه درآمدها و کسب سهم از بازار است. مدیران شرکت معتقد هستند فعلا نمی‌توان از درآمدهای شرکت انتظار رشد طوفانی داشت. شرکت در سال مالی گذشته تعداد اپلیکیشن‌های در حال توسعه خود را تقریبا دو برابر کرده و از 40 تا 50 اپلیکیشن به 90 تا 100 اپلیکیشن رسانده است.

در انتظار درآمدهای ارزی

مدیرعامل شرکت در این جلسه عنوان کرد: «مبین وان کیش گام بزرگی در راستای کسب درآمدهای ارزی برداشته و چارچوبی برای دریافت این درآمدها طراحی کرده است».

برای مثال این شرکت یکی از بازی‌های موبایلی خوش‌آتیه خود (پدرخوانده) را به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه کرده و انتظار دارد درآمد ارزی مناسبی از این محل کسب کند.

ضمنا مدیران شرکت اگرچه انتظار دقیق خود از افزایش درآمدهای شرکت در سال 98 اعلام نکردند اما معتقد هستند رشد درآمدهای شرکت به اندازه‌ای خواهد بود که نسبت قیمت به درآمد سهم را به طور معناداری اصلاح کرده و کاهش دهد.

همچنین، این شرکت در برنامه۹۸ خود قرار است در حوزه پیامک، شارژ، فینتک به افزایش فعالیت های اپلیکیشنی تمرکز بیشتری داشته باشد.

سال ۹۸ برای مبین وان سال اقتصاد چشمگیر نامگذاری شده است و بر این اساس قرار است تعداد اپلیکیشن‌های این مجموعه به ۱۸۰عدد افزایش پیدا کند.

گفتنی است، یکی از برنامه های سال۹۸ مبین وان انتقال تمامی سرویس‌های شرکت بر روی پلتفرم اختصاصی و افزایش پایش و نظارت بر سرویس‌ها اعلام شده و همچنین قرار است افزایش سرمایه سهامداران نیز اجرایی شود.

 تصمیمات مجمع

در پایان با این توضیح که شرکت به نقدینگی در اختیار خود برای توسعه فعالیت‌هایش نیاز دارد، تنها 50 درصد از سود محقق‌شده بین سهامداران تقسیم شد. پاداش هیأت مدیره نیز مبلغ 100 میلیون تومان به طور خالص در نظر گرفته شد.

گفتنی که شرکت در تاریخ 29 خرداد ماه جاری مجمع فوق‌العاده‌ای برای تصویب افزایش سرمایه 100درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران برگزار خواهد کرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه ا وان مجامع بورس مبین وان کیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ قیمت طلا به شرح زیر است:

قیمت اونس طلا امروز
هر اونس طلا، امروز به ۲,۳۸۳ (دو هزار و سیصد و هشتاد و سه) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۰۸ درصدی داشته است.

 
قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز
قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۷۶۰,۶۰۰ (سه میلیون و هفتصد و شصت هزار و ششصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۱۳ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز
همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۶,۲۹۱,۰۰۰ (شانزده میلیون و دویست و نود و یک هزار) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز
قیمت سکه امامی به ۴۴,۱۰۰,۰۰۰ (چهل و چهار میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۴۶ درصدی داشته است.
 

قیمت نیم سکه امروز
نیم سکه، امروز به ۲۵,۹۰۰,۰۰۰ (بیست و پنج میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۳۹ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز
همچنین ربع سکه با کاهش ۰.۶۲ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۵,۹۰۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و نهصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی
هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷,۱۰۰,۰۰۰ (هفت میلیون و یکصد هزار) تومان قیمت خورد.

دیگر خبرها

  • سیل برای دوبی گران‌تمام‌ شد/آخرین قیمت منات،رینگیت،لاری،دینار و ریال را ببینید
  • سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • قیمت طلا و سکه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳/ سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ گران شد یا ارزان ؟
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳