Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@08:49:20 GMT

نسل جوان را برای تداوم تولید صنایع‌دستی تشویق کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۷۶۶۴

نسل جوان را برای تداوم تولید صنایع‌دستی تشویق کنیم

گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ مصطفی سالاری در دیدار با غادا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی(wcc) با اشاره به اقدامات مثبت در روند ثبت جهانی روستای قاسم آباد افزود: همراهی افکار عمومی مهمترین اقدام در این مسیر محسوب می‌شود که خوشبختانه تمایل به همکاری و فعالیت جمعی به منظور احیا یک سنت و صنعت در مردم و مسؤولان منطقه به خوبی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه معرفی و ثبت جهانی روستای قاسم آباد باعث ورود بیشتر گردشگران به این منطقه می‌شود، اظهار کرد: افزایش میزان تولید چادرشب و بازاریابی بهتر باعث شناساندن این محصول تولیدی روستای قاسم آباد می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه افزایش ارائه خدمات گردشگری منجر به ایجاد شغل می‌شود، خاطر نشان کرد: ثبت جهانی یک روستا حضور گردشگران خارجی از اقصی نقاط دنیا را به دنبال دارد که باعث رونق گردشگری و بهبود سطح معیشت شهرهای همجوار نیز می‌شود.

وی ایجاد یک بازارچه با معماری سنتی در روستای قاسم آباد برای نمایش و عرضه محصول چادر شب را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: آمادگی حمایت‌های لازم در جهت ایجاد این بازارچه‌ها وجود دارد.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری نباید موجب سازه‌های ناهمگن با منطقه باشد، تصریح کرد: متقاضیانی که تمایل به ایجاد واحدهای بوم‌گردی دارند باید سازه‌های خود را مطابق با اصول و شرایط سنتی و بومی منطقه احداث کنند.

وی آموزش را در بحث گردشگری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیازمندی‌های آموزشی از قبیل زبان خارجی، گردشگری، هتل‌داری و تورگردانی را تهیه و با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین و برگزار کند.

وی با اشاره به جایگاه نخست گیلان در تولید ابریشم در سطح کشور افزود: با توجه به اینکه تولید پیله و نخ ابریشم به دو روش صنعتی و سنتی انجام می‌گیرد می‌توانیم با احیا شیوه سنتی باعث ایجاد انگیزه و محرک در بین تولیدکنندگان چادر شب باشیم.

استاندار گیلان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را گام مؤثری در جهت شناساندن روستای قاسم آباد در سطح بین‌المللی دانست و اظهار داشت: برای معرفی این روستا در فضای مجازی و ساخت کلیپ‌ها باید به صورت دو زبانه با مشارکت و محوریت مردم اقدام شود.

به گزارش ایرنا، از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده‌اند.
تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه نوروزی صنایع دستی درپیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  این نمایشگاه همزمان با ایام نوروز در سالن نمایشگاه اداره میراث فرهنگی این شهرستان برگزار شد

در این نمایشگاه  آثاری از هنرمندان رشته‌های عکاسی، خراطی و منبت کاری، سفالگری، آینه کاری، چرم دوزی، چاقو سازی، ساخت سازه‌های سنتی، بافندگی سنتی، نقاشی روی سفال و بافتنی‌های سنتی به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از ۸ فروردین تا ۱۳ فروردین در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای بازدید عموم دایراست.

دیگر خبرها

  • فروش بیش از ۴ میلیارد تومانی صنایع‌دستی خراسان جنوبی در نوروز
  • نمایشگاه نوروزی صنایع دستی درپیرانشهر
  • موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در میاندوآب
  • صدور ۶۱۹ پروانه تولید صنایع دستی در گیلان
  • صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شیروان خراسان‌شمالی
  • گویش و لهجه خلیل‌آبادی از نمونه‌های زبان کهن فارسی است
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی