Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با اجرای فاز دوم تحریم‌های نفتی امریکا، میزان صادرات نفت ایران افت قابل ملاحظه‌ای داشته است. هرچند ادعای آمریکایی‌ها در به صفر رساندن صادرات نفت کشور در عمل امکان‌پذیر نیست و پس از اعلام عدم تمدید معافیت‌های ایران حال سخن از اعطای معافیت‌های جدید به خریداران نفت این کشور به گوش می‌رسد؛ اما روند نزولی صادرات نفت کشور حاکی از وضعیتی بحرانی است که اقدام فوری دولت و مجلس را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وابستگی اقتصادی ایران به درآمد‌های حاصل از خام‌فروشی نفت به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده که لازم است هر چه سریعتر برای حل آن اقداماتی اساسی انجام داد.
کارشناسان معتقدند راهکار اصولی بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی آمریکا، گذر از خام‌فروشی نفت و حرکت به سوی ساخت پتروپالایشگاه و صادرات فرآوده‌های نفتی است. به همین منظور طرحی در مجلس با عنوان «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» تدوین شده که نمایندگان مجلس باید پیگیری‌های لازم را برای اجرای آن انجام دهند.

ساخت پتروپالایشگاه از لحاظ اقتصادی نسبت به پالایشگاه‌سازی سوددهی بالاتری دارد، زیرا با تزریق میعانات گازی به پتروپالایشگاه دیگر نفت کوره که قیمت آن پایین‌تر از قیمت نفت خام است، تولید نمی‌شود. توسعه صنایع پتروپالایشی اگر چنانچه مطابق با طرح مجلس صورت گیرد علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال فراوانی را ایجاد کرده و باعث هدایت نقدینگی سرگردان کشور از بازار‌های غیرمولد به صنایع مولد می‌شود.

همچنین مهم‌ترین فایده ساخت پتروپالایشگاه بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی از طریق فروش فرآورده به جای نفت خام است. صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل حجم کوچک محموله‌ها، تعدد مشتریان، تنوع شیوه‌ صادرات و بازار نزدیک در کشور‌های همسایه نسبت به صادرات نفت خام امری آسانتر بوده و امکان رهگیری و تحریم‌پذیری محموله‌ها برای آمریکا را به صفر می‌رساند.

باید عرصه را برای ورود بخش خصوصی به ساخت پتروپالایشگاه باز کرد

به همین منظور، محمدمهدی مفتح، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ساخت پتروپالایشگاه برای بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی گفت: توسعه پتروپالایشگاه و صادرات فرآورده‌های نفتی غیر از خاصیت ضدتحریمی که دارد، فی نفسه هم کار درستی است. خام فروشی نفت کار غلطی است که سالیان سال در حال انجام آن هستیم. ما باید هر چه نفت خام داریم را تبدیل فرآورده کرده و محصول نهایی و با ارزش افزوده تولید کنیم. با ساخت پالایشگاه علاوه بر این می‌توانیم اشتغال هم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً پالایشگاه‌سازی باید یکی از سیاست‌های راهبردی کشور باشد؛ بنابراین باید تلاش کرد که هر چه می‌توانیم از خام‌فروشی در همه حوزه‌ها از جمله نفت فاصله بگیریم و در داخل کشور مواد خام را تبدیل به فرآورده کنیم.

مفتح افزود: متاسفانه این دیدگاه غلط وجود دارد که دولت باید پالایشگاه یا پتروپالایشگاه بسازد و یا تأمین سرمایه کند؛ نه، سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید بیاید. باید عرصه را برای ورود بخش خصوصی باز کرد. اصلاً ورود دولت طبق اصل ۴۴ ممنوع است. رونق تولید یعنی همین. یعنی ما فضا را برای سرمایه‌گذاری در همه رشته‌ها که با اولویت‌ترین آنها حوزه نفت است، باز کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه نفت مزیت نسبی فراوانی داریم. هر کس در این حوزه سرمایه‌گذاری کند در حقیقت سود قابل توجهی خواهد برد؛ بنابراین باید دولت، مسئولان دولتی، مجموعه دستگاه‌ها بستر را برای سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها که به آن تسهیل فضای کسب و کار می‌گوییم فراهم کنند از جمله و در اولویت آن هم نفت است.

ادعای سودده نبودن پالایشگاه‌سازی ادعای غلطی است

محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی ازجمله راهکار‌های مقابله با تحریم‌های نفتی است، گفت: در زمان تحریم‌ها به صورت خاص توسعه صنایع پالایشی باید به صورت جدی پیگیری شود. البته توجه به این ضرورت بایستی از سال‌های دور به عمل می‌آمد که متأسفانه کوتاهی و بی عملی هم داشته‌ایم. با بررسی همه جانبه طرح‌های اولویت‌دار و توجیه‌پذیر، توسعه ظرفیت‌های پالایشی و پتروشیمی و اجرای آنها می‌تواند بخش مهمی از کمبود‌ها و نیاز‌های داخلی کشور را جبران کند. بخشی از ظرفیت‌های تولید نفت خام را می‌شود جذب پالایشگاه‌های داخل کرد و ضرورت خام‌فروشی نفت حتماً از این مسیر کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر پالایشگاه بسازیم زنجیره‌های تولیدی پایین‌دستی نفت در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد و هم بنیه‌ اقتصادی کشور را فوق‌العاده بالا می‌برد و هم اینکه آسیب‌پذیری سیاسی و امنیتی کشور را کاهش می‌دهد. کثیری از خوشه‌ها و زنجیره‌های تولیدی مختلف متأثر از کمبود محصولات پالایشگاهی و پتروشیمیایی است و توسعه صنایع پتروپالایشگاهی می‌تواند هم آن حوزه را پایدارتر، فعال‌تر، بهره‌ورتر و مولد‌تر کند و هم زنجیره‌های مختلف در رشته فعالیت‌های دیگر را تأمین کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کم‌کاری گذشته را در حوزه توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی جبران کنیم، گفت: در حوزه‌ پالایشگاهی خصوصاً در حوزه‌ گاز و میعانات گازی دچار عقب افتادگی‌های اثر گذاری شدیم. ادعای سودده نبودن پالایشگاه‌سازی در بسیاری از موارد با اهمیت نادرست است.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید ان‌جی‌ال‌ها را توسعه می‌دادیم و گاز‌های همراه نفت را مدیریت می‌کردیم. این‌ها سرمایه‌های مهمی است و بخشی از تولید ما را تأمین و پوشش می‌دهد. به اعتقاد من در این زمینه‌ها از گذشته کوتاهی و قصور شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نفت انرژی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است

استفان پریزنر (Stefan Priesner) هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران­، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با قدردانی از دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی تاب آوری و پایداری انرژی گفت: انرژی یک موتور و عامل محرک برای دستگاه‌های مختلف است؛ بنابراین انرژی تجدیدپذیر هم فوق‌العاده در رابطه با اقتصاد اهمیت دارد.

وی با اشاره به آلایندگی انرژی‌های فسیلی افزود: برای کاهش این مشکل و آلایندگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی در محیط زیست، باید از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تفاهم کشور‌های عضو سازمان ملل برای کاهش آلایندگی و افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین، بیان کرد: سازمان ملل متحدد به دولت‌های عضو این سازمان کمک می‌کند تا بتوانند آلاینده‌های کربنی را به حداقل برسانند.

وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه صنعتی شریف برای دستیابی به این هدف،  اضافه کرد: می‌توانیم شبکه‌ای از دانشگاه‌های مختلف جهان با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف ایجاد کنیم تا به هدف کاهش آلاینده‌ها برسیم.

­پریزنر ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید از فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.  کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه برای رسیدن به این هدف به ما کمک می‌کنند؛ کشور‌ها برای تحقق به این هدف باید در مسئله تأمین مالی به یکدیگر کمک کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان ملل برای کمک به ایران در حوزه تأمین مالی طرح‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش آلایندگی، چه اقدامات مؤثری انجام داده؟،  اظهار کرد: سازمان ملل متحد تأیید می‌کند که تحریم‌های اعمال شده علیه کشور ایران، یکطرفه هستند و ما در سازمان ملل متحد به دنبال راه‌هایی هستیم که به ایران کمک کنیم؛ به ویژه در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی که به راحتی وارد ایران شوند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران افزود: تأیید می‌کنیم که ایران تحریم‌ها بر سلامت و بهداشت انسان‌ها تأثیر سوء دارد و سعی می‌کنیم که اینها را به حداقل برسانیم.

وی تأکید کرد: فجایعی مثل طوفان‌های شن، سیلاب‌ها و چنین فجایع طبیعی، بر انسان‌ها تأثیرات سوء دارند و به عنوان سازمان ملل متحد تلاش می‌کنیم برای انجام رسالتمان، راه‌هایی را برای رهایی از این مشکل فراهم کنیم.

پریزنر در ادامه درباره همکاری با دانشگاه صنعت شریف تصریح کرد: در ابتدا هدفمان شناسایی مسائلی است که سازمان ملل می‌تواند برای ایران انجام دهد؛ قبل از برگزاری این رویداد بین‌المللی نیز نشست‌هایی را با افراد ذیربط داشتیم که حداقل از نظر فناوری و ارائه راه حل‌ها به شما کمک کنیم.

وی گفت: تأکید می‌کنم که اکنون به یک زمان خیلی بحرانی رسیده‌ایم و اگر نتوانیم جلوی گرمایش ۱.۵ درجه‌ای کره زمین را بگیریم، فجایای فوق‌العاده اقلیمی و انسانی ایجاد می‌شود. باید به میزان گرمایش قبل از دوران صنعتی شدن برسیم و محدودیت‌هایی را برای کشور‌های مختلف ایجاد کنیم تا میزان آلایندگی خود را به حداقل برسانند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در پایان اظهار کرد: مجددا تأیید می‌کنم که تحریم‌ها علیه ایران یکطرفه هستند و از سمت سازمان ملل متحد نیستند و این سازمان سعی می‌کند که حداقل، تأثیرات انسانی این تحریم‌ها را خنثی کند.

مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی تاب آوری و پایداری انرژی امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شد؛ این کنفرانس تا دوم اردیبهشت در تهران ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • ◄ اجلاس اکو همزمان با نمایشگاه ریلی/ نمایشگاه یازدهم کلید خورد
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند