Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری با موضوع کارنامه دولت الکترونیک کشور امروز شنبه ۲۵ خرداد‌ماه با حضور رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور و امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
ناظمی در ابتدا ضمن انتقاد به عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی در خصوص پروژه دولت الکترونیک و عدم ارائه خدمات آن‌ها از این طریق گفت: در گزارش دوره پنجم عملکرد، وضعیت دستگاه‌ها به صورت داخلی بهتر شده، اما هنوز شهروندان آن‌طور که باید خدمات الکترونیکی یکپارچه را احساس نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در حال حاضر بیشترین استعلامات مورد نیاز دستگاه‌ها، باید از سوی قوه قضائیه و ناجا انجام گیرد که متأسفانه این دو دستگاه، خارج از حیطه دولت قرار دارند و در وضعیت فعلی، پاسخ استعلامات دولت را نمی‌دهد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز بسیاری از فرایند‌ها الکترونیکی شده است، افزود: هدف ما در دولت الکترونیک، اتصال سامانه‌های مختلف دستگاه‌ها به یکدیگر است و در صورتی که این امر محقق شود، خدمات الکترونیکی شهروندمحور و یکپارچه خواهیم داشت. در واقع تلاش می‌کنیم یک مردم‌سالاری الکترونیکی در کشور شکل بگیرد.
ناظمی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی رتبه ششم بودن وزارت ارتباطات در ارزیابی عملکرد دولت الکترونیک نیز گفت: قبل از هرچیزی به خاطر این رتبه از مردم عذر‌خواهی می‌کنیم. ما هم باید تلاشمان را در این حوزه بیشتر کنیم و سعی ما این است که این رتبه را ارتقاء دهیم. البته بخشی از این اتفاق به دلیل فرآیند‌هایی بود که فرصت الکترونیکی کردن آن را نداشتیم. فرایند‌های سازمان فناوری اطلاعات، مربوط به وظایف شورای عالی انفورماتیک می‌شود که برای الکترونیکی کردن این خدمات، نیازمند زمان بیشتری هستیم. در حوزه امنیت نیز فرآیند‌های الکترونیکی، چالش‌های زمان‌بری است که باعث شده رتبه سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات، رتبه بالایی نباشد، اما سعی می‌کنیم وضعیت را بهتر از قبل کنیم.
وی ادامه داد: بخشی از وظایف وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیک، مربوط به اتصال بین دستگاه‌ها به سامانه GSB است که ما این موضوع را در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها محاسبه نکردیم، چراکه آن را خدمتی برای سایر دستگاه‌ها نه خدمتی برای ارتقای فعالیت خود وزارت می‌دانیم؛ لذا اگر آن را اضافه کرده بودیم، رتبه ما به مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: در حال حاضر کارنامه عملکرد دستگاه‌ها در حوزه دولت الکترونیک بر روی سایت پایش وزارت ارتباطات قرار داده شده و فایل آن در دسترس عموم است. در این گزارش، لیست خدمات و درصد الکترونیکی شدن آن‌ها آورده شده است و ما به جای میزان تراکنش هرخدمت، موضوع خدمات الکترونیکی شهروندی را به عنوان شاخص اصلی در نظر گرفته‌ایم.
ناظمی همچنین در خصوص وضعیت امنیت سامانه‌های متصل به دولت الکترونیک گفت: بر‌مبنای تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته، نظارت بر امنیت دستگاه‌های حیاتی و حساس با مرکز راهبردی افتای ریاست جمهوری، نظارت بر کسب و کار‌های عمومی با پلیس فتا و مسئولیت بر امنیت دستگاه‌های غیرحساس و غیرحیاتی با وزارت ارتباطات است؛ به همین دلیل در خصوص موضوع هک که در سامانه تأمین اجتماعی اتفاق افتاد، بر اساس تقسیم کار صورت گرفته، مرکز افتا ورود کرد. البته ما این تقسیم کار را درست نمی‌دانیم و خود را در این پروتکل‌ها همراه می‌کنیم. ما نسبت به مسئولیتی که بر عهده ما نبوده، تاکنون همراهی‌های لازم را با امنیت کسب و کار‌های عمومی و نیز امنیت دستگاه‌های حیاتی و حساس انجام داده‌ایم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به وضعیت ضمانت اجرایی پروژه دولت الکترونیک هم اشاره کرد و گفت: قوانین و مقرراتی که دستگاه‌های اجرایی را ملزم به انجام مقررات دولت الکترونیک می‌کند، مشخص است و دستگاه‌های نظارتی باید بر آن نظارت داشته باشند که این موضوع بر‌عهده ما نیست. ما گزارش عملکرد دستگاه‌های دولتی را به صورت ماهانه و شش‌ماهه به‌دستگاه‌های ناظر ارائه می‌دهیم و این دستگاه‌ها باید در خصوص ضمانت اجرایی این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ارائه پیشنهادی به مجلس و سازمان برنامه و بودجه در خصوص نحوه تخصیص بودجه این حوزه گفت: امیدواریم بازبینی نسبت به بودجه در این خصوص صورت گیرد تا این موضوع ضمانت اجرایی برای پروژه‌های دولت الکترونیک باشد، اما این پیشنهاد مورد پذیرش واقع نشد.
ناظمی از عملکرد دستگاه‌های دولتی و نامتوازن بودن وضعیت استعلامات میان دستگاه‌های اجرایی هم انتقاد کرد و گفت: اکثر دستگاه‌هایی که برای دریافت استعلامات به سامانه GSB متصل می‌شوند و دیتای مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، خودشان دیتای مربوطه را به اشتراک نمی‌گذارند؛ این درحالی است که این عملکرد باید اصلاح شود. در واقع به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دولت الکترونیک را به وجود می‌آورد و این موضوع نیازمند تغییر رویکرد دستگاه‌ها است.
وی با بیان اینکه ثبت احوال بیشترین سرویس‌دهنده خدمات دولت الکترونیکی است که استعلامات هویتی را ارائه می‌دهد، افزود: این دستگاه ۴۴ درصد کل استعلامات را به خود اختصاص داده است. پس‌ از ثبت احوال، وزارت ارتباطات و رگولاتوری ۳۱ درصد کل استعلامات دستگاه‌های دولتی را پاسخ می‌دهند. رتبه سوم پاسخ‌دهندگان به استعلامات دولت الکترونیک به وزارت اقتصاد مربوط می‌شود که در حوزه امور مالیاتی و گمرک، ۸ درصد کل استعلامات را پاسخگو است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آمار خدمات الکترونیکی و میزان تراکنش آن‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ بیش از ۱۰۳ میلیون تراکنش از طریق خدمات الکترونیک انجام شد که این رقم در سال ۹۷ نزدیک به ۳۵۰ میلیون تراکنش بود؛ البته پیش‌بینی می‌کنیم که امسال به بیش از ۵۰۰ میلیون تراکنش دستگاهی منتج شود.
ناظمی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت‌ماه، ۶۲۹ سرویس از طریق اتصال به GSB ارائه شد و این در حالی است که اسفندماه این رقم معادل ۵۸۹ سرویس بود. همچنین ۴۵ دستگاه به عنوان سرویس‌دهنده به GSB متصل شدند و ۱۱۱ دستگاه نیز سرویس‌گیرنده این خدمات هستند و خود سرویسی ارائه نمی‌دهند. در اردیبهشت‌ماه نیز ۵۵ میلیون و ۵۸۷ هزار تراکنش بین دستگاه‌های دولتی به ثبت رسیده است.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فناوری اطلاعات ناظمی دولت الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در ارتباط با خبر ساعت ۱۷ آبادان گفت: اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت به روز رسانی و ارتقاء این سامانه است و تا حدود یک هفته این مشکل برطرف خواهد شد. 
محمدرضا رضایی می گوید: برای اینکه مشکلی در روند دریافت خدمات بیماران ایجاد نشوند به تمامی موسسات طرف قرارداد اعلام کردیم تا زمان رفع مشکل نسخه‌نویسی کاغذی را جایگزین کنند تا مردم مجبور به پرداخت هزینه به صورت آزاد نشوند.
به گفته رضایی در سطح کشور روزانه حدود ۶۰۰ هزار نسخه به صورت الکترونیک صادر می شود که این تعداد در استان خوزستان به ۱۴ هزار نسخه در روز می رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی
  • واکنش زارع پور به خبر خرید سهام دیجی کالا توسط همراه اول
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی در حال ساخت و آماده پرتاب داریم
  • ادامه طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیازمند تصمیم مجدد است
  • برنامه های حوزه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳
  • جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه ویژه دستگاه قضایی است
  • شعار سال چگونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق می‌شود؟
  • تحقق شعار سال نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها است