Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:25:46 GMT

دوهزار واحد صنعتی راکد دوباره راه اندازی می شوند

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۸۸۴۹

دوهزار واحد صنعتی راکد دوباره راه اندازی می شوند

فرشاد مقیمی که برای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی متوقف استان گیلان به شهرستان رودسر سفر کرده بود اظهارداشت: راه اندازی حداقل دوهزار واحد متوقف و دارای مشکل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف گذاری شده است که یک هزار و۳۴۳ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و بقیه نیز در خارج از این شهرک‌ها قرار دارند که شناسایی این واحدها توسط مدیران شهرک‌های صنعتی و سازمان‌های معدن، صنعت و تجارت استان‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای راه اندازی مجدد واحدهایی که تولید آنها متوقف شده پیش بینی شده است که براساس آن واحدهای استانی برآورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: هیچ محدودیتی هم در پرداخت تسهیلات پیش بینی نکرده‌ایم که با تأمین مالی بانک‌ها می‌توانیم تکلیفی که مقام معظم رهبری برای رونق تولید داخلی تعیین کرده‌اند را تحقق ببخشیم.

مقیمی گفت: به منظور حمایت از تولیدات داخلی و رونق تولید یک هزار و ۵۲۱ تعرفه وارداتی که از قبل در کشور وجود داشت هم اکنون ممنوع شده است و یک هزار و۳۴۳ تعرفه هم داریم که ثبت سفارشی برای آن انجام نمی‌گیرد که در مجموع پنج هزار و۷۰۰ تعرفه در حوزه تولید است که ۵۰ درصد ثبت سفارش‌ها و تعرفه‌هایی که قبلاً از خارج کشور تأمین می‌شدند هم اکنون عملاً یا ممنوع هستند و یا ثبت سفارش نداریم مگر با شرایط و ادله خیلی خاص وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: واردات کل محصولاتی که می‌توانند در داخل تولید شوند و نیازهای داخل کشور را تأمین کنند ممنوع شده است.

وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر واحدهای صنعتی داخلی اظهار داشت: ضریب همبستگی تحریم‌های کشور ضریبی منفی است و هرچه فشار تحریم‌ها را زیاد کنند، توانمندی داخلی بیشتر می‌تواند نمود پیدا کند و همچنانکه برخی اتفاق‌های خوبی در تحریم‌های گذشته افتاد در این تحریم‌ها برنامه‌هایی در حال اجرایی شدن هستند که نتیجه آن را آینده کشور خواهد دید.

وی یادآورشد: دشمنان هدف گذاری کرده بودند که صنعت کشور را در بهمن ماه سال گذشته کاملاً فلج کنند و حال می‌بینیم که این اتفاق نیفتاد و حتماً با پیگیری‌ها و همکاری واحدهای صنعتی، مشکل این واحدها رفع خواهد شد و به برکت وجود و هدایت‌های رهبری انقلاب از این مراحل سخت نیز گذر خواهیمی کرد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت ومعدن و تجارت گفت: شناسایی و گزارش واحدهای صنعتی متوقف شده به عهده سازمان صنعت استان‌ها سپرده شده است.

وی یادآورشد: با توجه به اینکه در شرایط تحریمی قرار گرفته‌ایم و ارز گران شده است و کشور با محدودیت‌های بین المللی مواجه است باید بتوانیم از توان داخلی واحدهای داخلی برای اقتصادی شدن تولید استفاده شود.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی در ارتباط با واحدهای کوچک و بزرگ وجود ندارد و به همه این واحدها به عنوان یک مجموعه اقتصادی نیازمند توجه رسیدگی می‌شود و این از مأموریت‌های وزارت صمت به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۸ و احد از این دوهزار واحد متوقف شده کشور سهم استان گیلان است که باید برای رفع مشکل در قالب طرح تعریف شوند و مسئول داشته باشند و این واحدها طی زمان بندی‌های مشخص راه اندازی شود.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این جلسه اظهارداشت: امروز در شرایط خاصی قرار داریم و باید وضعیت واحدهای تولیدی پایش شوند تا دولت بتواند از آنها حمایت کند و با کمک وزارتخانه فروش محصولات واحدها تضمین داده می‌شود و از تعطیل شدن واحدها جلوگیری خواهدشد.

محسن صالحی نیا گفت: هنوز نظام بانکی در پرداخت تسهیلات بخش صنعت به ۴۰ درصد سهمی که قانونگذار تعیین کرده اقدام نکرده است و درصورتی که تسهیلات بیشتری توسط بانک‌ها پرداخت شود، واحدهای تولیدی بیشتری از این تسهیلات بهره مند شده و از رکود خارج خواهندشد.

وی افزود: آنچه که بیشترین اولویت را دارد و مورد توجه قرار می‌گیرد واحدهایی هستند که می‌توانند ما را مقابل واردات و در مقابل صادرات بیمه کنند رویکرد ما این است که صادرات را بیمه کنیم.

فرماندار شهرستان رودسر نیز نقدینگی را بزرگترین مشکل واحدهای صنعتی شهرستان دانست و گفت: از ۱۲۷ واحد فعال این شهرستان تاکنون ۹ واحد از تسهیلات بانکی برخوردار شده‌اند و بقیه نیز در حال پیگیری دریافت آن هستند.

حسین اسماعیل پور افزود: در سال جاری با سرمایه گذاری ۱۱ سرمایه گذار در شهرستان موافقت شده است و بعضی از این افراد کارشان را بطور رسمی شروع کرده و بعضی نیز درحال انجام کارهای اداری خود هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تصمیم گیری ها و خروجی‌های جلسات در مورد مسائل اقتصادی را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: مسؤولان استان باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه بطور عملیاتی و کاربردی مشکلات را بررسی و بطور جدی نسبت به رفع موانع اقدام کنند. جلسات نباید جنبه تشریفاتی و شعاری داشته باشد.

عباسی با انتقاد از نبود نظارت در عملکرد سازمان‌های متولی افزود: باید برای رفع مشکلات و موانع تولید مدیریت واحد حاکم باشد و نباید ادارات و سازمان‌ها بطور جزیره‌ای و جدای از هم عمل کنند و جلسات برای واحدهای دارای مشکلات اقتصادی خروجی داشته باشد و مشکلات سرمایه گذار باید حل شود و آنها گرفتار پیچ و خم‌های اداری نشوند.

وی از استاندار گیلان خواست به اتفاق نمایندگان بانک‌ها در شهرستان‌ها حضور پیدا کند و مشکلات واحدهای اقتصادی را از نزدیک لمس کند و نسبت به رفع این مشکلات اقدام نماید که این موضوع یکی از مطالبات نمایندگان از استاندار گیلان به شمار می‌رود و از مطالبات مردم شهرستان‌های املش، رودسر و مردم شرق گیلان هم هست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: صنایع کوچک باید در منطقه رشد پیدا کنند تا به حد قابل قبولی برسند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه اظهارداشت: استان گیلان از نظر پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی سال جاری در کشور رتبه هفدهم را بدست آورد و سال گذشته هم رتبه هفتم را داشت و این استان از نظر واحدهای تولیدی نیز رتبه اول را در کشور دارد.

فرهاد دلقپوش، راه آهن رشت قزوین و راهن آستارا را یک مزیت برای استان گیلان بر شمرد و افزود: گیلان برای رونق واحدهای تولیدی خود می‌تواند از ظرفیت بین المللی آستارا استفاده کند و از تولیدات داخلی با محوریت صادرات حمایت می‌کند.

وی یادآور شد: ۹۰۹ میلیارد تومان از یک هزار و یکصد میلیارد تومان اعتبار استان گیلان به رونق واحدهای تولید پرداخت شده است که ۴۵۰ میلیون تومان نیز در اختیار بانک‌ها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر مشکلی که بتواند در سطح شهرستان حل شود مدیران این اختیار را دارند که آن را در شهرستان حل کنند تا بتوانیم به تولید رونق کمک کنیم و اهداف شعار مقام معظم رهبری را محقق سازیم.

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و صالحی نیا معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران روز شنبه به استان گیلان سفر کردند و از شرکت ریسندگی املش، شرکت شمال پلاستیک چابکسر و یک شرکت آب معدنی بازدید و ظهر نیز در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان در فرمانداری رودسر شرکت کردند.

در این جلسه مسئولا ن و مدیران اقتصادی استان گیلان، اعضای شورای اداری شهرستان‌های رودسر، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، معاون اقتصادی استانداری گیلان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان و صاحبان واحدهای متوقف و مشکل دار را بررسی کردند.

۶۰۲۹ /‏۶۰۳۰‬

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت

سعید صادقی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران در نشست خبری  گفت: در حال حاضر برای ۷۰۰ واحد صنعتی غیر فعال یا زیر ظرفیت تولید پروژه عارضه یابی و بهبود تعریف شد. 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران با اشاره به حمایت دولت سیزدهم در راستای احیای واحدها و بنگاه های اقتصادی گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم نزدیک به ۳۳ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور غیرفعال یا زیر ظرفیت بودند.

صادقی اضافه کرد: با همت دولت، چهار هزار تولیدی واحد به چرخه صنعت و تولید بازگشتند.

به گفته او،شهرک های صنعتی سال گذشته رتبه اول در صدور ضمانت‌نامه در شهرک‌های صنعتی کشور را کسب کرد.

صادقی با اشاره به حمایت از توسعه واحدهای صنعتی، گفت: به توسعه صنایع کوچک از طریق تضمین حداکثر ۱۰۰درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کمک می‌شود.

صادقی گفت: در راستای کمک به حفظ اشتغال و احیای واحدهای تولیدی راکد، تسهیلات و کمک های فنی اعتباری در قالب سرمایه در گردش و ثابت پرداخت می گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان