Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@11:49:25 GMT

ضرورت استفاده از تجربیات مشترک در حوزه هنر

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۹۰۷۵

ضرورت استفاده از تجربیات مشترک در حوزه هنر

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدپور بعد از ظهر شنبه در نشست مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه ۵ که در راستای بررسی شاخص‌های فرهنگی و مشکلات این حوزه، در زنجان برگزار شد، با بیان اینکه آنچه که امروز باید اولویت چنین نشست‌هایی باشد، موضوع فرهنگ و هنر است، افزود: در برهه کنونی فرهنگ و هنر در مرحله گذار است، به همین خاطر باید از تجربیات مشترک در این حوزه استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه هنر، تأثیر به‌سزایی در ترسیم راه آینده پیش روی ما خواهد گذاشت، تصریح کرد: برای اینکه بتوان در این زمینه به اهداف نزدیک شد، باید از تجربه بخش‌های مختلف استفاده بهینه کرد که یکی از این بخش‌ها، اصحاب رسانه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با یادآوری اینکه استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در پیشبرد اهداف مختلف از آن جهت حائز اهمیت است که رسانه‌ها نقش خود را در موضوعات مختلف در جامعه به اثبات رسانده‌اند، ادامه داد: اولویت امروز حل مشکلات به‌ویژه در بخش فرهنگ و هنر است که این امیدواری وجود دارد بتوان با استفاده از نقشه راه مطلوب برای منطقه ۵، از پس این مشکلات به خوبی برآمد.

محمدپور در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه این نشست‌ها خروجی خوبی داشته است، اظهار کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رویش‌های بسیار خوبی در منطقه ۵ کشور به دست آورده‌ایم، علاوه بر این یکی از اولویت‌های امروز حل مشکلاتی است که در حوزه رسانه وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در برهه کنونی گریبان مطبوعات را گرفته، بحث سهمیه کاغذ است که آمار در این زمینه حاکی از آن است که یک‌دهم میزان کاغذی که به کشور وارد شده نیز به این بخش اختصاص پیدا نکرده است، بیان کرد: علاوه بر این دغدغه، یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مطبوعات، وابستگی اکثریت آن‌ها به دولت است.

محمدپور با یادآوری اینکه امروز در بسیاری از عرصه‌ها به‌ویژه به لحاظ شاخص‌های هنری با رشد قابل توجهی مواجه بوده و افزایش تعداد سینماها مهر تأییدی بر این ادعا است، افزود: یکی از نیازهای مترقی حوزه فرهنگ، نگاه چندسویه به این بخش است. علاوه بر آن باید تلاش کنیم تا مصرف فرهنگی مردم را افزایش دهیم و این بدان معنی است که امروز باید ذائقه مردم به سمت مصرف فرهنگی سوق یابد.

کد خبر 4641265

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی هنر اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت جرم انگاری متناسب در حوزه حفاری‌های غیر مجاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز، با توجه به شرایط و الازامات نوین در حوزه حفاری های غیر مجاز برای کشف و استخراج میراث فرهنگی، گزارشی با عنوان «ارائه بسته تقنینی مجازات اقدامات غیرمجاز مرتبط با تجهیزات کاوش یا اکتشاف میراث فرهنگی» تدوین کرد.

در این گزارش آمده است:

کاوش یا حفاری غیرمجاز با توسعه رسانه‌های نوین و تولیدات چندرسانه‌ای شکل جدیدی به خود گرفته است که نیازمند جرم‌انگاری متناسب است. از آنجا که این حوزه به‌دلیل بین‌بخشی بودن و دارا بودن متولیان مختلف بدون نظارت دقیق مانده است، به نظر می‌رسد لایحه اهداف و وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرفیت‌های لازم برای برطرف‌سازی مشکل متولی و ابزار‌های مورد نیازش را داراست؛ بنابراین علاوه‌بر تعریف وظیفه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی-فرهنگی و حریم آنها، وظیفه نظارت تخصصی در مورد اقدام‌های غیرمجاز مرتبط با تجهیزات کاوش یا اکتشاف میراث فرهنگی (با تأکید بر رسانه‌های جمعی و فضای مجازی) نیز لازم است به یگان حفاظت میراث فرهنگی واگذار شود.

اقدامات غیرمجاز مرتبط با تجهیزات کاوش یا اکتشاف میراث فرهنگی تاکنون صرفاً در حد ابزار‌ها و تجهیزات کاوش مورد جرم‌انگاری قرار گرفته است که اصلی‌ترین قانون در این حوزه، قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب مصوب ۱۳۷۹ نام دارد. این قانون از آنجا که به جرم‌انگاری محدودی پرداخته و در مواردی فاقد ضمانت اجرایی است و همچنین از نظر توجه به فرایند کاوش تا حفاری غیرمجاز، بسیار ابزارمحور است، نیازمند بازنگری جدی است.   لازم است تا موضوع‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی، آموزش تجهیزات و خدمات مرتبط با کاوش یا حفاری غیرمجاز نیز در این قانون افزوده شود. در این جرم‌انگاری لازم است تا آسیب‌های وارده به جامعه و میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و جزای نقدی متناسب با آن به‌عنوان محل درآمدی جدید حفاظت از میراث فرهنگی (حفاظت از آثار و محوطه‌های آسیب‌دیده)، فرهنگ‌سازی در راستای مردمی‌سازی حفاظت از میراث فرهنگی، حمایت از یگان حفاظت میراث فرهنگی و پرداخت حق‌الکشف تعریف شود.   از آنجا که اقدامات غیرمجاز مرتبط با تجهیزات کاوش یا اکتشاف میراث فرهنگی در فضای نوین تبادل اطلاعات بسیار گسترده‌تر از ده‌های گذشته بر این حوزه اثر می‌گذارند و موجب بین‌بخشی‌تر شدن جرایم این حوزه شده است، مشخص‌سازی متولی قانونی برای تنظیم‌گری و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه لازم به‌نظر می‌رسد. یگان حفاظت میراث فرهنگی ذیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی اجرایی حفاظت از میراث فرهنگی است، اما ابزار‌ها و حمایت‌های قانونی لازم را دارا نیست.   پیشنهاد می‌شود که از ظرفیت لایحه اهداف و وظایف این وزارت برای برطرف‌سازی این خلأ ساختاری-اجرایی استفاده شود. همچنین پیشنهاد می‌شود علاوه‌بر تعریف وظیفه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی-فرهنگی و حریم آنها برای یگان حفاظت وزارت، وظیفه نظارت تخصصی و وضع ممنوعیت در مورد کالا‌ها و فعالیت‌های آسیب‌رسان به میراث فرهنگی (با تأکید بر رسانه‌های جمعی و فضای مجازی) نیز در این لایحه گنجانده شود.

دیگر خبرها

  • ضرورت افزایش تجهیزات و توانمندی ها در حوزه مخاطرات استان تهران
  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • مایکروسافت تیم‌های ویندوز و سرفیس خود را تحت یک رهبری ادغام می‌کند
  • سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد رونمایی می‌شود
  • تبادل تجربیات بین شهردار بندرعباس با سرکنسول چین و کنسول قزاقستان
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • ضرورت اجرای مدیریت نوا در ساحل بوشهر
  • ضرورت جرم انگاری متناسب در حوزه حفاری‌های غیر مجاز
  • ضرورت اصلاح قوانین حوزه مالکیت ادبی و هنری
  • گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل