Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین موضوعات فوتبال ایران در فصلی که گذشت.

طرفداری - فصل فوتبالی ایران با تمام جنجال­ها، حاشیه ­ها و اتفاقات خود چند هفته ­ای است که به پایان رسیده و 16 تیم حاضر در این رقابت ­ها که با اهداف گوناگون در مسابقات حضور داشتند در جایگاه­های مختلف کار خود را به پایان رساندند؛ ولی در انتها تمام جام­های ممکن در این فصل نصیب تیم پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکویچ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب نگاهی متفاوت به موضوعات مهم فوتبال ایران در فصل که گذشت انداخته و سؤالاتی مطرح می­ گردد که دغدغه­ بسیاری از طرفداران و تیم­ ها مختلف است و امیدواریم تا پاسخ آن را زودتر توسط مسئولین محترم داده بشود، زیرا با اعمال این تغییرات می­توان به جذابیت ­ها این ورزش پر مهیج اضافه نمود.

1. ورزشگاه ایران

سخت‌افزار در فوتبال ایران معضل تمامی تیم­ها ورزشی است و در حال حاضر نیز به نظر می­رسد راه‌ حلی برای رفع آن با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، وجود ندارد. اکثر باشگاه ایران حتی زمین تمرین مناسب ندارند که به‌ واقع جای سؤال دارد که چرا به این صورت است؟ آیا تهیه یک مجموع با امکانات حداقلی برای تیم­های لیگ برتری این‌چنین کار دشواری است؟ بخشی از خریدهای میلیاردی تیم­ها در هر فصل می­تواند صرف این موارد شود و با جذب اسپانسر در این ضمینه در عرض چند سال مجموع موردنظر به بهره‌برداری برسد و حتی می­ توان از آن درآمدزایی نیز نمود. البته ذکر شود که با افتتاح چند ورزشگاه جدید ازجمله امام رضا (ع) و فولاد آرنا به جذابیت بازی­ ها اضافه­ شده است؛ ولی هنوز شهرهای مسجدسلیمان، جم و اکثر شهرهای ایران فاقد زیرساخت مناسب هستند و معلوم نیست کی این مشکلات برطرف می­شود؟ تا کی باید در استادیوم­های بازی برگزار شود که عمر آن­ها از نیم‌ قرن نیز عبور کرده است. با این رویکرد موجود باید رؤیایی ورزشگاه اختصاصی هر تیم را حالا حالا به فراموشی سپرد، اما با توجه به شرایط موجود برگزاری بازی­ های لیگ­ برتر در یک زمین هموار و سبز حداقل خواسته تماشاچیان، مربیان و بازیکنان حاضر در مسابقات است، آیا این امر امکان­پذیر نیست؟

2. پخش تلویزیونی

به هر دلیلی صداوسیما جمهوری اسلامی ایران چیزی به نام حق پخش فوتبال را نمی­ دهد و هیچ دلیل قانع‌کننده این نیز تا اکنون بر روی خبرگزاری ­ها مختلف یافت نشده است. از این موضوع که بگذریم باید به کیفیت پایین تصاویر که حتی در بعضی از موارد دوربین تلفن­ های همراه امروزی نیز بدتر است اشاره شود. همچنین پوشش نامناسب تلویزیونی و تصویربرداری با حداقل دوربین­های ممکن در ورزشگاه تا کی ادامه پیدا می­کند معلوم نیست. مورد بعدی گزارشگران محترم هستند که بارها و بارها در همین سایت به آن پرداخته شد. تا کی باید تحمل کرد؛ باز هم مشخص نیست. آیا با نزدیک شدن به قرن جدید خورشیدی قرار بر این نیست بعضی از دوستان رسانه­ای بازنشسته شوند تا تماشاگران فوتبال در لحظه گل شدن توپ فقط عبارت توی دروازه را نشنوند. آیا فرصت دادن به جوان­ های که مرز 30 سال را رد نموده­اند، هنوز میسر نیست؟ موردی دیگر می ­توان به آن اشاره کرد عدم کارهای گرافیکی در ابتدای هر مسابقه و حضور کارشناسان تکراری که اغلب بار فنی ندارند در برنامه­ها مختلف اشاره کرد و موارد جزی دیگر که سال­های و سال­ ادامه دارد و تغییراتی ایجاد نشده است.

3. برگزاری منظم بازی­ ها

سؤالی که در اینجا مطرح می­ شود این است که آیا تقویم فوتبالی ایران از لیگ جزیره، شلوغ­تر و سنگین‌تر است؟ لیگ برتر انگلیس که با 20 تیم برگزار می­شود علاوه بر 38 هفته رقابت، جام حذفی و جام خیره نیز صورت می ­پذیرد، مسابقات اروپایی و روزهای فیفا دی نیز به آن اضافه کنید، اما اکثر مسابقات در روزهای شنبه و یکشنبه در ساعت­های مشخص برگزار می­گردد، ولی در لیگ فوتبال ایران بازی­ها با بی‌نظمی خاص در طول هفته انجام می­شود. آیا برنامه‌ ریزی اکثر بازی­ها در آخر هفته و در ساعت­ های مشخص این‌ قدر کار دشواری است؟ بی‌شک انجام مسابقات در پایان هفته می­تواند کمک شایانی به جذب تماشاگر بیش­تر و جذابیت شود. فقط اگر بخواهیم گذرا از برنامه‌ریزی بد این فصل اشاره‌کنیم این است در یک بازه زمانی 100 روزه تیم­های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نزدیک به 20 بازی برگزار کردند که شاید برای این مطلب نمونه­ خارجی نیز وجود نداشته باشد. عدم برنامه‌ریزی مناسب، برگزاری مسابقات در یک روز مشخص یکی از حداقل خواسته­ هایی است که می ­توان بعد از نزدیک به 20 دوره از لیگ حرفه ­ای ایران از آن انتظار داشت.

4. هولوگانیسم برروی سکوها

شاید بیش­ترین حاشیه این فصل فوتبال ایران به درگیری، ضد و خردهای تماشاگران برمی­ گشت. درگیری ها در سکوهای ورزشگاه­ های ایران یک موضوع جدی و مهم است و اگر چاره برای فصل آینده نشود به‌زودی فارغ نتیجه هر مسابقه باید خبر تعداد کشته­ های هر بازی را نیز پس از پایان آن بر روی خبرگزاری ها دنبال کرد. البته فدراسیون فوتبال و ارکان قضایی آن در این جو وحشتناک بی‌تقصیر نیستند. باید با اولین اتفاق که بر روی سکوها رخ می­داد، چنان باشگاه و عوامل برگزاری برخورد می­ شد تا فردی جسارت تکرار آن را نداشته باشد. یادمان نرود که فوتبال انگلستان 5 سال از حضور در رقابت ­های اروپایی محروم شد، فقط به دلیل رفتار تماشاگران لیورپول در یک بازی اروپایی. دلایل جامع شناسی این اتفاقات در حوصله این مطلب نمی­ گنجد و از اساتید فن باید جویا شد، اما چرا بعد از گذشت 18 دوره رقابت ­ها لیگ برتر ایران برای دیدن یک بازی بزرگ تماشاگران باید ساعت ­ها قبل در گرما و سرما به ورزشگاه بروند؟ چرا در ورزشگاه ­ها امکانات مناسب وجود ندارد؟ چرا اکثر استادیوم­ ها شهرهای مختلف بافاصله‌ی زیاد در بیرون شهرها ساخته‌ شده است؟ و هزاران چراهای دیگر و از همه مهم ­تر آیا شماره‌گذاری صندلی ­ها، فروش اینترنتی و هدایت تماشاگر به‌جای خود در ورزشگاه این‌ قدر پیچیده و مشکل است؟ این‌ یک مسئله بدیهی در تمام دنیا به شمار می­ رود ولی به نظر می ­رسد عزمی برای رفع آن نیست.

5. بعد فنی مسابقات

یکی از کم گل­ ترین فصل­های فوتبالی را 16 تیم لیگ برتری ایران در فصل که گذشت رقم زدند. استفاده از ضربات آزاد، پرتاب اوت و بازی مستقیم راه­کار اکثر تیم ­ها ایرانی برای رسیدن به گل است. بازی ­های جذاب این فصل شاید از انگشتان دودست فراتر نرفت و برای رفع آن نیاز به تلاش زیاد است، اما سؤالی که مطرح است روی آوردن به مربیان باکیفیت خارجی و عدم استفاده از چرخه ثابت مربی­گری، می­تواند یک پاسخ مناسب برای این مشکل فوتبال ایران باشد. البته چند تیم بالای جدول آمار مناسبی را در مالکیت، درصد پاس صحیح و موارد دیگر به ثبت رسانند ولی به نظر کافی نیست و در یک مطلب جداگانه در روز­های آتی تحلیل فنی از تمامی تیم ­های شرکت‌کننده صورت و ارائه می­گیرد.

6. اسپانسرینگ

درآمد و جریان مالی شفاف نیاز مبرم پیشرفت هر صنعت و رشد آن است و فوتبال نیز از این انگاره مستثنا نیست و نخواهد بود. در تمام دنیا همه افراد فعال در این صنعت بزرگ در تلاش ­اند که با جذب اسپانسرها به پیشرفت روزافزون آن بی افزایند؛ اما فوتبال ایران این مزیت به دور است. آیا کسی از رقم تبلیغات محیطی لیگ برتر ایران خبری دارد؟ مسئله­ی که بارهای علی کریمی به آن اشاره‌کرده. این رقم چقدر است؟ چرا تیم ­ها حاضر در مسابقات دریافتی از این مبالغ ندارند و اگر دارند به چه میزان است. چرا قراردادهای مربوط به این موضوع انتشار نمی­ یابد؟ اگر کسی خطایی در آن انجام داده معرفی نمی­ شود؟ چرا نهادهای امنیتی به آن ورود نمی­ کند تا همه‌چیز مشخص شود و هزاران چرای دیگر که سال­ هاست بی‌پاسخ‌ مانده و احتمالا بی پاسخ می­ ماند.

7. داوران

چند کلیشه ثابت در مورد قاضی ­های مسابقات فوتبال سال­ ها است که گفته می­ شود. اشتباه دواری جزی از بازی است. حقوق داوران کم و به‌درستی پرداخت نمی­ شود. سؤالی که مطرح می­ گردد این است که شاید دستمزد تمام داوران فوتبال اسپانیا به‌اندازه یک بازیکن متوسط تیم بارسلونا هم نباشد و این موضوع دلیل مناسبی برای توجیه این‌همه اشتباه می ­تواند باشد؟ بی‌شک جواب منفی است. ضعف در داوری در ایران وجود دارد و باید آن را پذیرفت. تمامی 16 تیم حاضر از این قشر زحمت‌کش طلب کار هستند و باید چاره‌اندیشی کرد. برگزاری کلاس و آموزش توسط فدراسیون فوتبال می­ تواند راه‌کار مناسب قلمداد شود و با این وضعیت سازوکار کمک‌داور ویدئویی هم به نظر مفید نیست و چه ضمانتی وجود دارد با این تکنولوژی داوران ما بازهم اشتباه نکنند. البته اشاره شود با توجه به مشکلات موجود راه‌اندازی کمک‌داور ویدئویی در فصل بعد هم کاری غیرعملی به نظر می ­رسد مگر معجزه­ای شکل بگیرد.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین اخبار ورزشی ۹ فروردین

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین اخبار و رویداد‌های ورزشی پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ را در بسته زیر بخوانید.

 

بوکس جاده ابریشم؛ پایان تلاش ملی پوشان ایران با ۴ نشان رنگارنگ تیم ایران با کسب ۲ نشان نقره و ۲ برنز به کار خود در مسابقات بین المللی جاده ابریشم جمهوری آذربایجان پایان داد.   دومین پیروزی مردان ایران در بسکتبال ۳ نفره جام آسیا تیم ملی بسکتبال ۳نفره مردان ایران در دومین بازی خود در رقابت‌های جام آسیا تیم هنگ‌کنگ را شکست داد.   تنیس مقدماتی جهان - مالزی؛ برتری پسران ایران مقابل هنگ کنگ تیم تنیس پسران ایران در مسابقات مقدماتی انتخابی جهان مقابل هنگ کنگ به پیروزی دست پیدا کرد.   نایب قهرمانی مریم طوسی در دوومیدانی آفریقای جنوبی ملی پوش دو‌های سرعت بانوان ایران عنوان نایب قهرمانی مسابقات جایزه بزرگ آفریقای جنوبی را در ماده ۲۰۰ متر به خود اختصاص داد.   فوتسال ۴ جانبه ویتنام؛ شکست ایران برابر مغرب در نخستین گام تیم ملی فوتسال ایران در نخستین دیدار خود از رقابت‌های چهارجانبه ویتنام نتیجه را به حریف واگذار کرد.   بازیکن جوان هندبال ساحلی ایران به همراه ستارگان جهان در المپیک پاریس علی حیدریان در نمایش هندبال ساحلی فدراسیون جهانی هندبال که در حاشیه بازی‌های المپیک پاریس برگزار می‌شود به همراه ستارگان جهان حضور خواهد داشت.   صدور مجوز حضور بانوان برای تماشای فوتبال در ورزشگاه یادگار امام تبریز دبیر کل هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با دستور استاندار و تلاش دستگاه‌های مربوطه مقرر شد زمینه حضور بانوان برای تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه یادگار امام تبریز فراهم شود.   الهام حسینی از حضور در جام جهانی وزنه برداری بازماند الهام حسینی با تصمیم سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان ایران به جام جهانی تایلند اعزام نخواهد شد.   بسکتبال ۳ نفره جام آسیا؛ درخشش بانوان ایران در گام دوم تیم ملی بسکتبال ۳نفره بانوان ایران در دومین بازی خود در رقابت‌های جام آسیا تیم کره‌جنوبی را شکست داد.   سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا امشب؛ شهرداری گرگان میزبان الشرطه عراق در نیمه نهایی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در مرحله نیمه پایانی مسابقات سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا امروز میزبان تیم الشرطه عراق است.   ستاره فوتبال فلسطین به تیم ملی کشورش می‌پیوندد ابو علی ستاره فوتبال فلسطین که تابعیت دانمارکی دارد به تیم ملی کشورش می‌پیوندد.    

 

دیگر خبرها

  • الهلال به جمع 50 باشگاه برتر جهان راه پیدا کرد
  • رحیم پور: روند جوانگرایی در تیم ملی ادامه‌دار باشد
  • مایکل اوون: قلبم می‌گوید لیورپول قهرمان لیگ برتر خواهد شد اما عقلم می‌گوید منچسترسیتی
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۹ فروردین
  • نگاهی متفاوت به قسمت چهاردهم «گناه فرشته» که بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت
  • «صفر دو» سال تابش خورشید فوتبال در قزوین
  • عملکرد متفاوت ۱۲ لژیونر تیم ملی ایران/ امیدواری به درخشش چند جوان
  • عملکرد متفاوت ۱۲ لژیونر تیم ملی ایران
  • عملکرد متفاوت ۱۲ لژیونر تیم ملی ایران/امیدواری به درخشش چند جوان
  • برنامه مسابقات هفته‌های دوم تا چهارم لیگ برتر فوتبال امید‌