Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ علی لاریجانی در نشست مدیران و کارمندان شرکت های دانش بنیان و استارت آپی که عصر امروز (شنبه ۲۵ خرداد) در سالن مجتمع تجاری سازی و فن بازار پارک فناوری پردیس برگزار شده بود، با ابراز خرسندی از مشاهده تلاش صورت گرفته در بخش فناوری گفت: پیش از این نیز در جریان پیشرفت های شما قرار داشتیم و گزارش هایی توسط صفاری درخصوص پیشرفت جوانان فناور ارائه شده بود، اما مشکلات کشور و بهم پیچیدگی های وضعیت ما مجالی ایجاد نکرده بود تا اینکه امروز توانستیم از نزدیک این محیط پرنشاط و فناورانه را مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به جوانان فناور حاضر در نشست ادامه داد: این جزء کارهای بدیع کشور است که در آستانه جهش های بزرگ هستید و تحریم ها هم به شما کمک کرد تا وزارتخانه ها دست و دلبازانه از خارج جنس نخرند و رویکردشان حمایت از شما باشد.

وی تصریح کرد: تردید نکنید در کشور اراده و سمت گیری به سوی کمک به شما است، چه در بخش قانونگذاری، چه بودجه ریزی یا اجرا، نگاه ها به سمت کارها و توانایی های شماست.

مجلس آماده همکاری برای رفع دست اندازهای موجود در مسیر نخبگان است

لاریجانی خطاب به نخبگان کشور یادآور شد: مأیوس نباشید، ممکن است سیستم دیوانی کشور دست انداز داشته باشد، اما باید روحیه شما استوار باشد، بنابراین می توانید به مجلس پیشنهاد دهید که چطور این دست اندازها را از مسیر شما بردارد.

وی بیان کرد: اراده ها در بخش های مختلف با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به سمت کمک به نخبگان است، ضمن اینکه یکی از مسائل در این بخش به قانونی باز می گردد که حدود ۱۰ سال از زمان تصویب آن گذشته و ممکن است ملاحظاتی در اجرا پیدا کرده باشیم که اگر برخی از مواد آن اصلاح شود به نفع این محیط کسب و کار فناورانه است، بنابراین می توانید تیمی را برای بررسی این موضوع قرار دهید که به طور قطع از آن استقبال خواهیم کرد، چرا که می توان این قانون را به گونه ای تغییر داد که به نفع محیط کسب و کار باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان درخصوص پیشنهاد رئیس پارک فناوری پردیس مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اظهار داشت: نمی دانم چه خاصیتی در ایجاد منطقه ویژه وجود دارد، چرا که تصویب آن با مشکلاتی همراه است و باید دولت برای آن لایحه بنویسد و به مجلس ارائه دهد تا تصویب شود، بنابراین برای سهولت کار شما پیشنهاد می کنم منافعی که در منطقه ویژه وجود دارد مثل معافیت مالیاتی که در R&D آن را داشتید، پیشنهاد دهید تا در قانون مالیات بر ارزش افزوده لحاظ کنیم، چرا که در وقت طلایی این پیشنهاد قرار دارید، به این دلیل که کلیات آن به تصویب رسیده و جزئیات آن در کمیسیون در حال بررسی است، نکته ای که درباره منطقه ویژه مدنظر دارید در آن تعبیه کنید که به طور قطع سریعتر به نتیجه خواهید رسید.

لاریجانی در ادامه به ستاری پیشنهاد داد که برای بررسی این موضوع نیز تیمی تشکیل دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت توجه به صادرات محصولات حوزه فناوری خاطرنشان کرد: علی القاعده باید ضمانت هایی برای آن وجود داشته باشد، به همین دلیل اگر روی صندوق ضمانت صادرات کار کنید، آنها هم می توانند پوششی برای حمایت از شما ایجاد کنند، ضمن اینکه اگر مشکلی در این بخش وجود داشت، مجلس این آمادگی را دارد که آن را رفع کند.

وی در پاسخ به اظهارنظر یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان مبنی بر اینکه بودجه تخصیص یافته به حوزه فناوری صفر درصد بوده است، یادآور شد: مجلس ۷۰ میلیون یورو برای حوزه فناوری تصویب کرد که باید سهمی از آن به پارک فناوری پردیس اختصاص داده شود تا نگرانی ها در این مورد برطرف شود، ضمن اینکه در مجلس با وجود اینکه برای برداشت از صندوق توسعه ملی تا حدودی ملاحظاتی وجود دارد، چرا که مخالف این هستیم که از اعتبارات آنکه به بخش خصوص اختصاص دارد، نباید به بخش دولتی اختصاص یابد، اما هر سال سهمی از آن را به معاونت فناوری اختصاص می دهیم، بنابراین صندوقی که از این طریق برای شما ایجاد شده است، می تواند پشتیبان حوزه فناوری باشد.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد که به رغم وجود محدودیت های مالی مجلس از این آمادگی برخوردار است که از صندوق توسعه، سهمی را برای کمک به حوزه فناوری کشور اختصاص دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان خطاب به مدیران شرکت های دانش بنیان گفت: در حوزه قانونگذاری پیشنهادی را مطرح کردید مبنی بر اینکه سیستمی برای کمک به مجلس ایجاد کرده اید که از آن استقبال می کنیم، بنابراین در این مورد پروپوزالی ارائه دهید تا کار را فراگیر کند و در این رابطه از نظر و حمایت مردمی نیز استفاده شود.

لاریجانی در توصیه به مدیران شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: تحریم ها برای کشور خوب نیست، اما تمام آن نیز خسارت نبوده و منافعی را برای کشور به همراه داشته است، چرا که ما در پی آن تمام راه هایی که فشارهای ناشی از تحریم ها را کاهش دهد، دنبال خواهیم کرد، ضمن اینکه شرایطی فراهم کرده است تا رویکرد درونی برای توجه به آورده های داخلی کشور اعم از نیروی انسانی و منابع طبیعی باشد، کما اینکه اگر در سال های گذشته به این مهم توجه می شد، در شرایط کنونی در مضیقه نبودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نخبگان حاضر در جلسه افزود: شما نیروی فعال کشور هستید و امید است در این عرصه فعال شوید، ضمن اینکه اگر در قوانین کسب و کار موانعی وجود دارد، آن را تبیین و به مجلس دهید، چه در حوزه قانونگذاری، چه مقررات مربوط به دولت، در آن ورود کرده و امور را برای شما سهل خواهیم کرد.

کاتالیست ها یکی از مشکلات مهم کشور است

وی اظهار داشت: شما هم باید آستین ها را بالا بزنید، در بخش هایی که کشور با نقص های مهمی مواجه است، کمک کنید، فکر و همت خود را متمرکز کنید، کما اینکه کاتالیست ها یکی از این مشکلات موجود بوده که به آن اشاره کردید، بنابراین با توجه به اینکه در این حوزه کار کرده اید و توفیقاتی به دست آورده اید، ما هم از شما حمایت می کنیم و اگر بخش های دولتی هم پشتیبان شما نباشند، ما حمایت از شما را سرخط می آوریم. قانون نیز اینگونه است که اگر تولید داخلی وجود دارد نباید به سمت واردات کالاهای خارجی بروید، چرا که در این صورت تخلف کرده اید، بنابراین در این زمینه اولویت ها را در نظر بگیرید.

لاریجانی با اشاره به حوزه هایی که در آنها می توان از تولیدات فناورانه استفاده کرد، بیان کرد: هم اکنون می توان در حوزه هایی همچون تولید قطعات خودرو از کمک شما بهره مند شد، کما اینکه با وجود تولید بخش اعظمی از قطعات مورد نیاز این بخش، تعداد محدودی از قطعات حلقه مفقوده کشور شده است که باید روی آن فکر کنید تا زمین گیر نباشد. همچنین در حوزه تولید دارو که ۹۷ درصد آن در داخل کشور تولید می شود، همان ۳ درصد واردات دارو حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه روی دوش کشور می گذارد، بنابراین می توانید روی این بخش فعال شده و برای آن وقت بگذارید و از وزارت بهداشت و درمان لیست این نوع داروها را بخواهید تا با همتی که دارید بتوانید آنها را تولید کنید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه با تاکید بر اینکه تجهیزات تولید شده در داخل نباید وارد شود، یادآور شد که این موضوع را پیگیری خواهم کرد تا دولت در این حوزه از شرکت های دانش بنیانی که اقدام به تولید کالاهای اساسی می کنند، حمایت کند.

وی ادامه داد: شما می توانید لیست این نوع کالاها را از وزارتخانه های مختلف بخواهید، کما اینکه وزیر بهداشت و درمان علاقمند به تولید کالاهای ضروری در داخل کشور است، همچنین می توان در حوزه های صنعت و معدن و کشاورزی نیز به این طریق فعالیت کرد تا واردات این نوع کالاها را بتوانیم کاهش دهیم، ضمن اینکه هم استقلال ایجاد شده ناشی از این اقدام ارزشمند است، بنابراین از آن استقبال می کنیم چرا که برای کشور عزت به همراه می آورد.

لاریجانی افزود: ما باید قبول کنیم بعد از جنگ توجه به شرایط کشور کمتر بود و این درحالی است که باید روی استقلال درونی کشور تمرکز می کردیم، اما در شرایط کنونی نیز بخش زیادی از نیروی انسانی جوان آمادگی دارند که توانسته اید تقریباً زیرساخت ها را برای ایجاد فضای معقول و سنجیده در جهت رونق کسب و کار فراهم کنید، از سوی دیگر باید درخواست های دستگاه های مختلف در این حوزه را نیز مورد توجه قرار دهید و پل ارتباطی را برقرار کنید تا اطلاعات دقیقی متناسب با نیاز بخش های تولیدی کشور در این حوزه به دست آورید.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در این مسیر نیاز به حمایت مالی داشتید، از طریق صندوق انجام می دهیم و اگر کاستی وجود داشت از شما با پشتیبانی مالی حمایت می کنیم، ضمن اینکه مشکل اصلی در این مورد منابع مالی نیست، بلکه ارتباطات است که باید به وجود آید، بنابراین به وزرا توصیه می کنیم که سازوکاری برای آن فراهم کنند.

ما از معادن بهره لازم را نبرده ایم

وی بیان کرد: ما در حوزه های بهداشت و درمان، همچنین نفت و گاز که از اهمیت بسزایی برخوردار است، از شما پشتیبانی می کنیم چرا که ما کشوری نفت و گازی هستیم و باید صنعت مهمی در این حوزه ایجاد کنیم تا بخش اعظمی از منابع انسانی به این سمت معطوف شود. از سوی دیگر از معادن بهره لازم را نبرده ایم، به همین دلیل قانون لازم برای گسترش استفاده از معادن را ایجاد کردیم و در استان ها هم شرایطی را فراهم کردیم که دراین مورد تصمیم گیری کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید در حوزه کشاورزی و استفاده از امکانات موجود تلاش شود، گفت: تردید نکنید ما این نیروی خلاق را ارج می نهیم و چه در حوزه قانونگذاری و چه سرمایه گذاری از شما حمایت می کنیم و امیدواریم در حوزه تولید گام موثری بردارید، ضمن اینکه سال آینده سال پرتوفیقی برای شما خواهد بود.

برچسب ها: رویداد24 ، تحریم‌ ، صادرات ، تولیدات داخلی ، نخبگان سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تحریم صادرات تولیدات داخلی نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۰۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

نورآقایی گفت: فضا و اقتصاد پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در این حوزه تبدیل شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ آرش نورآقایی، کارشناس «گردشگری ادبی»، با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، ادامه داد: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینه‌ای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیت‌های گردشگری ادبی قرار می‌گیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق می‌افتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر ‌شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب می‌شود.

نمایشگاه کتاب می‌تواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد

وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت می‌گیرد، بازدید صرف از نمایشگاه‌های کتاب جز این ژانر محسوب نمی‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخه‌های گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل می‌گیرد، می‌توان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکان‌های واقعی و حتی خیالی اطلاق می‌شود که در داستان‌ها خلق شده‌اند.

این کارشناس حوزه گردشگری که در سال 1392 نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا می‌خواهید گردشگری ریاضی را هم راه‌اندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از می‌سی‌سی‌پی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران می‌خواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.

وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته‌ و بر اساس آن به این فکر می‌کردم که چقدر این موضوع می‌تواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود؛ در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل 10 آدرس مشهور دنیا را سرچ می‌کنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک 221 ب» را به مخاطبان ارائه می‌کند.

نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند؛ به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. به عنوان نمونه به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیت‌های داستان از جمله دُختر آقای گل‌مَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفته‌ای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.

نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران

وی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر می‌کنیم، این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب می‌شود و همزمان طبق محتوای رویداد می‌تواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه می‌تواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافت‌ها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه می‌توان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد،‌ صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند،‌ این گردشگری ادبی محسوب نمی‌شود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.

نورآقایی توضیح داد:‌ حضور فروشگاه‌های کتاب یا نمایشگاه کتاب می‌تواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» مؤثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی چون موسیقی،‌ ادبیات، رسانه،‌ خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتاب‌ها،‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافه‌ها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی می‌تواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور می‌توان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیت‌های «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزه‌ها، مقبره‌ها، تور کتابخانه ‌ملی، تور کتابخانه‌های خلاق و... نشست‌های ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکان‌های معرفی شده در داستان‌ها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.

سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود

این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اشاره کرد: می‌توان در نمایشگاه کتاب نشست‌های تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکان‌های مرتبط با ادبیات و شخصیت‌های ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز می‌توانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیت‌ها و مکان‌ها صحبت می‌کنند. وقتی شاعر می‌گوید خوشا شیراز و وضع بی‌مثال‌اش یعنی چه؟‌ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیت‌های زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی می‌آید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.

نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم می‌کرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است.‌ او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر می‌کنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را می‌توان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران می‌تواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد استان به چرخه تولید
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید
  • ۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم