Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@11:29:09 GMT

وزارت نیرو: حجم بارش‌های کشور 65 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۰۷۴۰

ساعت 24- حجم بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه (آغاز سال آبی) تا ۲۴ خرداد ۹۸ به ۳۳۲.۹ میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین یازده سال اخیر از ۶۵ درصد افزایش برخوردار بوده است.

به گزارش وزارت نیرو، بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۷-۹۶ در این حوضه‌ها ۱۶۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلی‌متر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال آبی گذشته ۱۰۰ درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله (۲۳۴.۷ میلی‌متر) از ۴۲ درصد و در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر (از سال آبی ۸۷-۸۶ تا سال آبی ۹۸-۹۷) از ۶۵ درصد رشد برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۵۳۱.۶ میلی‌متر بارش و حوضه آبریز مرزی شرق با ۱۱۲.۹ میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه یک برخوردار بوده‌اند.

مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزارت نيرو احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: کشور ما به گونه‌ای است که علیرغم بارش‌هایی که رخ داده نسبت به شرایط عادی همچنان کمبود بارش داریم. در شرایط فعالی ۱۹۱ میلی متر متوسط بارش کشور است و این در حالی است که میزان بارش‌ها در متوسط بلندمدت ۵۵ ساله باید ۲۱۲ میلیمتر باشد؛ به عبارت دیگر از شرایط عادی بارندگی ۱۰ درصد عقب هستیم.

او افزود: البته نسبت به سال گذشته که در همین زمان ۱۸۱ میلی متر بارندگی ثبت شده بود، ۵ درصد افزایش بارش داشته ایم. برخی استان‌ها مانند فارس، بوشهر، خراسان رضوی، تهران، قزوین و چهارمحال و بختیاری مقادیر بارش کم بوده و نسبت به شرایط عادی کمبود بارش داشته ایم.

بزرگ زاده در خصوص شرایط بارشی کشور نسبت به سال گذشته گفت: با ۳۹ درصد کاهش بارندگی در استان بوشهر بیشترین کمبود بارندگی را داریم و در رتبه‌های بعدی استان‌های فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۲ و ۳۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته قرار دارند. از طرفی در سیستان و بلوچستان ۶۳ درصد جلوتر از میانگین بلندمدت هستیم و در آذربایجان شرقی و غربی هم ۱۰ درصد رشد بارندگی‌ها را شاهد بودیم.

او ادامه داد: حتی اگر در شرایط عادی هم باشیم، متوسط بارش‌ها در کشور ما، یک سوم متوسط بارش‌ها در جهان است. ۷۵۰ میلی متر متوسط بارش جهانی در سال و شرایط متوسط کشور ما ۲۵۰ میلی متر بارندگی است؛ بنابراین باید با بضاعت‌های اقلیمی مصرف خود را مدیریت کنیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه مجموعه برنامه‌هایی برای تامین آب در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده گفت: با این بارش‌ها در نقاط مختلف بلوچستان جنوبی و مرکزی، ۲ تا ۴ سال تامین آب مطمئن خواهیم داشت. در سیستان هم طرح‌هایی اضطراری، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شده و در طرح اضطراری ما که شامل چاه و احداث آب شیرین کن می‌شود، آماده است. در احداث بزرگترین آب شیرین کن خشکی، تمام تجهیزات وارد کشور شده و به زودی این آب شیرین کن طی یک یا دو ماه آینده وارد مدار خواهد شد. البته این برنامه‌ها مانع از دریافت حق آبه هیرمند، که حق مردم سیستان است، نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد
  • پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • اعلام پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالانه خارج شد
  • گلستان، مازندران و یزد پر بارش ترین استان ها در هفته جاری
  • بارش‌ها در آذربایجان غربی ۱۴ درصد افزایش یافت