Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-18@21:06:24 GMT

اهداف«گروه بی» از تنش آفرینی در بزرگترین آبراهه جهان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۱۳۷۳

اهداف«گروه بی» از تنش آفرینی در بزرگترین آبراهه جهان

به گزارش الف، تندروهای جنگ طلب متشکل از نومحافظه کاران آمریکایی، امارات و عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا تحرکات دیپلماتیک ایران در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه و عرصه بین‌المللی را خنثی کنند. در شرایطی که هفته گذشته دیپلماسی در بالاترین سطح خود در ایران جریان داشت، گروه جنگ طلب و "تیم بی" تلاش کرد تا سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به ایران و همچنین شرکت حسن روحانی رئیس جمهوری در دو اجلاس مهم آسیایی و منطقه‌ای و دیدار با کشورهای روسیه و چین را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد، یک قوه محرکه جدی برای حفظ برجام شکل گرفته و کشورهای زیادی تلاش می کنند تا میانجیگری و رایزنی‌هایی را در این خصوص انجام دهند، ولی شاهد هستیم همزمان با این اتفاق، سناریویی علیه جمهوری اسلامی ایران پیرامون تلاش برای ایجاد ناامنی در خلیج فارس شکل گرفته است.

روز پنج شنبه دو کشتی حامل مواد پتروشیمی که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود در منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت. این اتفاق واکنش‌های زیادی در برداشت چرا که نگرانی‌های زیادی را درباره آبراهه‌ای که مهم ترین مسیر دریایی جهان است، تشدید کرد. آمریکا هم انگشت اتهام را طبق معمول به سمت ایران گرفت و ویدیویی نامشخص و مبهم را منتشر و ادعا کرد این فیلم نیروهای ایرانی را بعد از انفجار و در حال جدا کردن یک مین منفجر نشده از بدنه کشتی ژاپنی نشان می دهد.

به گفته سفیر ایران در دانمارک، این اقدامات خرابکارانه علیه ایران، همان رویکردی است که قبل‌تر در رخدادهای مشابه دیپلماتیک از جمله هنگام سفر سال گذشته رئیس جمهوری کشورمان به سوئیس و اتریش از سوی جریان‌های خارجی مخالف ایران اتفاق افتاد.

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا این حادثه را «تشدید تنشی غیرقابل قبول» از سوی ایران توصیف کرد. اما محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت با توجه به زمان وقوع حمله به نظر می رسد که هدف از آن تحت تاثیر قرار دادن «مذاکرات گسترده و دوستانه» با شینزو آبه بوده است.

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه همه کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا در تله فریب کسانی که از بی ثباتی در منطقه سود می‌برند نیفتند، تأکید کرد: «دولت ایران آماده همکاری‌های امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراه‌های استراتژیک است.»

اما سوال این است چرا باید همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، دو کشتی حامل مواد پتروشیمی که یکی از آنها متعلق به ژاپن است در منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گیرد؟ این به این دلیل است که «تیم بی» همواره تلاش می کند تا ایران را که در حال حاضر به کانون دیپلماتیک تبدیل شده است، به انزوا بکشاند و شاید هم بخواهد به نوعی پیغامی به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکند قطعا به راحتی می توانند بهانه ای برای راه اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند و اجازه ندهند تا دیپلماسی ایران با سایر کشورها به نتیجه برسد.

اما علیرغم اتهام زنی بی دلیل آمریکا به ایران، بسیاری از کشورها و حتی شورای امنیت زیربار دروغ ها و اتهامات ترامپ نرفته و گفته اند که قطعا این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به حادثه دریای عمان گفت که نباید این حادثه در تنش با ایران مورد استفاده قرار گیرد. ریابکوف هشدار داده نباید به طور شتابزده نتیجه‌گیری کرد و کسانی را که دوست نداریم متهم کنیم.

همچنین وزیر خارجه آلمان می‌گوید ویدئویی که آمریکا از نفتکش‌ ژاپنی منتشر کرده برای نتیجه‌گیری درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست.

قطعا نیاز است که یک تحقیق بین المللی برای پیدا کردن مسببان این ماجرا انجام شود و کشورهای منطقه که به دنبال صلح و ثبات می باشند تلاش کنند با همکاری و همراهی با هم  امنیت را در منطقه را برقرار کنند، چراکه باید برای همه حامیان دیپلماسی ثابت شود  جریان‌های جنگ طلب و گروه بی به دنبال به انزوا کشیدن ایران در منطقه هستند.

نکته آخر اینکه پیامدهای این حادثه می‌تواند زمینه را برای درگیری‌های بیشتر مهیا سازد، روشن است که آمریکا دو هدف عمده را در این میان دنبال میکند؛ اینکه سعی دارد تا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد و ایران را تهدیدی برای منطقه و تنگه هرمز معرفی کند چراکه تنگه هرمز حیاتی ترین شاهراه جهان است لذا آمریکا به دنبال این است که از طریق عملیات مخرب و بردن موضوع به شورای امنیت موفق شود امنیت و کنترل تنگه هرمز را از ایران بگیرد و دوم اینکه با تشدید تحریم‌ها و فشار بر روی ایران، اجماع بین‌المللی را هم علیه ایران به دست آورد و و اجازه ندهد تا تلاش های دیپلماتیک برای زنده نگه داشتن برجام به سرانجام برسد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۱۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع: تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق عملیات باشکوه «وعده صادق» شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزای علم وفناری آنا، در متن پیام امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به مناسبت فرارسیدن بیست و نهم فروردین ماه، «روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی» آمده است: ۲۹ فروردین یادآور حماسه‌آفرینی ارتش قهرمان و دلاور جمهوری اسلامی ایران است، که با حکمت، ژرف نگری و درایت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در یکی از مقاطع حساس تاریخی انقلاب و کشور نامگذاری شد.

وی افزود: از همان آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ارتش غیور و مکتبی به عنوان بازویی نیرومند برای دفاع از کیان میهن عزیزمان همراه با مردم سلحشور ایران در بزنگاه‌های مهم، تاریخ‌ساز شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در این پیام عنوان کرد: مبارزه با بحران آفرینی منافقین، اشرار و ضدانقلاب، حضور مستمر، کوبنده و غرورآمیز در دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین تلاش خستگی‌ناپذیر برای آبادانی کشور پس از دفاع مقدس و امداد و کمک رسانی به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی و دفاع از حدود و ثغور مرز‌ها تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های مجاهدانه ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران است که در حقیقت تبلور و مصداق بارز شجره طیبه است.

سرتیپ آشتیانی تصریح کرد: امروز، ارتش پرتوان و کارآمد ایران با اتکا به فناوری‌های نوظهور و دستاورد‌های بزرگ، در عرصه‌های دفاعی- امنیتی تبدیل به نماد خودکفایی و خودباوری شده و سهم بزرگی از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان مرهون تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی دلاورمردان ارتش در نیرو‌های چهارگانه زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی است که با نقش آفرینی‌های سرنوشت ساز و راهبردی خود تمامیت ارضی کشور را از گزند دشمنان و بدخواهان حفظ کرده‌اند.

وی افزود: همکاری و مشارکت ارتش با سایر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به ویژه تعامل مثال زدنی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر به خلق صحنه‌های بدیع و با شکوهی گشت که نمونه بارز و موفق آن در اجرای کامل و بی‌نقص عملیات"وعده صادق" محقق شد.

وزیر دفاع، در پایان این پیام ضمن ادای احترام به ساحت پاک شهیدان گرانقدر، جانبازان و ایثارگران عزیز انقلاب اسلامی و تقدیر و گرامیداشت مقام ایشان، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی را به ارتشیان و آحاد نیرو‌های مسلح سرافراز و ملت شریف، فهیم و بصیر ایران تبریک و تهنیت گفت و توفیقات بیشتر در روند پیشرفت‌های نظامی و تقویت بنیه بازدارندگی کشور را در سایه عنایات حضرت امام عصر ارواحنا له الفدا و تحت زعامت داهیانه و فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معزز کل قوا حضرت امام خامنه‌ای مد ظله العالی از خداوند بزرگ مسالت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  واکنش ایران به بیانیه‌ سران اروپا و گروه هفت علیه ایران
  • اگر اعضای گروه هفت دنبال ثبات هستند، با تجاوزها مقابله کنند
  • نتانیاهو تلاش دارد برای بقا در قدرت منطقه را به جنگ بکشاند
  • امیرعبداللهیان در گفتگو با وزیر خارجه ژاپن: از گروه ۷ انتظار تلاش برای آتش بس داریم
  • امیرعبداللهیان: از گروه ۷ انتظار تلاش برای آتش بس داریم
  • پیام وزیر دفاع به مناسبت روز ارتش و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی
  • ارزش آفرینی رویکرد مهم در مشتری محوری بانک صنعت و معدن
  • اهداف ايران خودرو در سال جهاد اقتصادي
  • وزیر دفاع: تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق عملیات باشکوه «وعده صادق» شد
  • وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!