Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:30:33 GMT

فردگرایی، رنجی که جامعه را از توسعه بازمی‌دارد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۱۹۲۶

فردگرایی، رنجی که جامعه را از توسعه بازمی‌دارد

اگرچه شاید انجام کارها به صورت مشارکتی ممکن است هزینه‌هایی در برداشته باشد، اما منفعت آن بیش از هزینه آن است؛ افزایش بهره‌وری، افزایش رضایت شغلی، افزایش کیفیت کار، پذیرش و کنار آمدن با تغییر، تعهد به تحقق اهداف، افزایش انگیزه، تقویت خلاقیت و نوآوری، تصمیم کارآمد، افزایش اعتماد، افزایش خطرپذیری، کاهش فشار و اضطراب، تنها گوشه‌ای از مزایای تقویت روحیه کار گروهی است و متأسفانه در جامعه ما آن طور که مطلوب است این راهبرد نهادینه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیر تکاملی پیشرفت فناوری نیز به سهم خود موجب تقویت روحیه فرد گرایی شده است، چرا که در عصر فناوری و جامعه صنعتی امروز بیشتر کارها را ماشین انجام می‌دهد و به دلیل فقدان نیاز، افراد کمتر تمایل به انجام کار گروهی دارند و در نتیجه همکاری تیمی کمرنگ می‌شود.

افسرگی، کاهش شادابی و نشاط، سست شدن بنیان خانواده و افزایش آسیب اجتماعی، تنها بخشی از مشکلات فردگرایی است؛ مشکلاتی که خود مادر و منشأ بروز مشکلات اساسی و مخل آرامش جامعه است.

کنار هم جمع شدن، نقطه آغاز تقویت روحیه جمعی است و کنار هم ماندن یک هنر، عامل پیشرفت و موفقیت است و ضرورت دارد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشتن جامعه سالم و بانشاط برای تحقق این راهبرد تلاش کرد.

جامعه سالم نیازمند نشاط است و بهترین دارو برای تقویت نشاط ترویج فرهنگ کار گروهی است. توجه بیش از پیش به بازی و ورزش‌های گروهی مانند بسکتبال، والیبال، و فوتبال یکی از بهترین و جالب‌ترین روش‌ها برای تقویت روحیه جمع گرایی و ایجاد روابط جدید یا بهبود روابط قدیمی است.

برنامه‌های اوقات فراغت فرصتی برای تقویت روحیه جمع گرایی

فاطمه مشتاقیان مادر یکی از نوجوانان که به دنبال ثبت نام فرزند خود در کلاس‌های تابستانه بود، گفت: تقویت روحیه جمع گرایی نقش مؤثر در تقویت خودباوری و اعتماد به نفس دارد، اما چنین کلاس‌های کمتر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای ثبت نام فرزندم به پایگاه‌های غنی سازی اوقات فراغت مراجعه کردم اما کلاس‌ها بیشتر در زمینه خوشنویسی، سفالگری، نقاشی و طرحی بوده و در رشته‌های ورزشی نیز آموزش رشته‌های رزمی مانند کاراته و تکواندو ارائه می‌شود.

وی ابراز داشت: در کلاس‌هایی مانند سفالگری در یک کلاس تعدادی افراد دور هم جمع هستند، اما ماهیت کار فردیست.

مشتاقیان تصریح کرد: مسئولان باید تدابیری بیندیشند تا رقابت گرایی و روحیه فردی جای خود را به رقابت‌های گروهی و روحیه جمع گرایی بدهد، اکنون با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای اوقات فراغت این چنین به نظر می آیدکه مسئولان در زمینه تقویت کار گروهی و روحیه جمعی در حد مطلوب کار نکرده‌اند.

فردگرایی آسیبی برای جامعه

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: اکنون جامعه دچار آسیب فردی گرایی شده است و بهره وری جمعی کمتر به چشم می‌خورد.

مصطفی مرادی در گفت و گو با ایرنا، افزود: فردی گرایی مسائل و مشکلات مختلفی را به دنبال دارد و نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و نوجوانان از آثار و مشکلات فردی گرایی در جامعه است.

وی ادامه داد: فراغت جمعی فرصت مناسب برای تخلیه و کنترل هیجانات است و به منزله مصون شدن از آسیب‌های اجتماعی است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یادآور شد: جمع گرایی با تقویت ارتباطات و همبستگی میان افراد از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

مرادی خاطرنشان کرد: اکنون اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان برگزاری کلاس‌های جمعی را در اولویت خود قرار داده است و ۲۰ درصد برنامه‌های اوقات فراغت تابستان امسال را کلاس‌های ورزشی تشکیل می‌دهد.

تقویت روحیه جمع گرایی از دوران کودکی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت: سنگ بنای روحیه جمع گرایی از دوران کودکی گذاشته می‌شود و خانواده‌ها و مربی نهادهای آموزشی مانند مهدهای کودک، پیش دبستانی و مدرسه‌ها به عنوان اولین افراد در ارتباط با کودکان باید این مهم را به کودکان آموزش دهند.

ساره امیرجان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تشویق کودکان به انجام کار گروهی و شرکت در مسابقات گروهی راهبرد مؤثر در تقویت روحیه جمع گرایی است.

وی ادامه داد: زمانی که خانواده‌ها کودکان خود را به برنده بودن فردی تشویق کنند، روحیه جمع گرایی در کودکان نهادینه نمی‌شود.

وی ابراز داشت: کنار گذاشتن دیگران برای رسیدن به پیروزی در تناقض با تقویت روحیه جمع گرایی است و باید مربی و خانواده‌ها تلاش کنند تا به کودکان بیاموزند پیروزی تیم و گروه را بر پیروزی فردی ارجح بدانند.

امیرجان یادآور شد: وضعیت جامعه و فضای مجازی روحیه فرد گرایی را در جامعه تقویت می‌کند و آفت راهبرد روحیه جمع گرایی است و برای تقویت روحیه جمعگرایی باید انجام کارها به صورت گروهی مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در گذشته دورهمی های خانوادگی عاملی برای تقویت روحیه جمعگرایی و کار گروهی بوده ولی اکنون این رویه در جامعه کم رنگ شده و باید دوباره فرهنگ خوب دورهمی خانوادگی در جامعه غبار روبی شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت: توجه بیش از پیش برای انجام کارهای گروهی و نهادینه کردن فرهنگ روحیه جمع گرایی فرصتی برای تقویت مهارت جسمانی و روانی مانند خودباوری، اعتماد به نفس و افزایش بازدهی کار است.

تقویت کارهای گروهی گامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان خاطر نشان کرد: اگر کارهای گروهی و جمع دوستانه کنترل شده باشد و تقویت روحیه جمع گرایی به شکل درست اجرا شود، از آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری می‌کند.

به گفته وی، فرد در دوران کودکی به مقایسه اجتماعی با دیگران می‌پردازد و در سنین بالاتر به بازخورد سنی خود می‌پردازد و به نقاط ضعف و قوت خود توجه می‌کند، در سنین نوجونی با برداشت از خود و در اصطلاح «خود مشاهده گری» شخصیتش شکل می‌گیرد، اما اگر علایق و سلایق فرد توجه نشود و آموزش درست و مناسب شکل نگیرد، نوجوان به مرحله خودمشاهده گری نمی‌رسد.

امیرجان اظهار داشت: فعالیت‌های گروهی و تقویت روحیه جمع گرایی به شرط کنترل و نظارت مناسب برای سالم بودن گروه، نقش مؤثر در شکل گیری درست شخصیت یک نوجوان دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت: متولیان امر برای تقویت روحیه جمع گرایی باید در برنامه ریزی های خود این مهم را مدنظر قرار دهند و به برگزاری کلاس‌های آموزشی گروهی بیشتر توجه کنند اما اکنون متولیان به این مهم توجه ندارند و بیشتر کلاس‌ها در محیط جمعی اما، به صورت فردی است.

جامعه ایرانی به فردگرایی مفرط دچار است

روانشناس و مشاور دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی گره خورده به فرهنگ جمع گرایی است، اما در سال‌های اخیر به دلیل فقدان توجه کافی فرهنگ فرد گرایی از سوی جهان غرب به کشور وارد شده است.

رقیه عمرانی افزود: فردگرایی در همه شرایط بد نیست، اما اکنون کشور دچار فردگرایی مفرط شده است و ضرورت دارد برای پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی این فرهنگ در جامعه اصلاح شود.

وی ادامه داد: ترجمه کتاب‌های نویسندگان غربی مانند ژوزف مورفی و آنتونی رابینز به زبان فاسی و عرضه آنها در بازار کشور، به طورغیر مستقیم از طریق ابزار نوشتاری، روحیه فردگرایی را در خواننده القا می‌کند.

وی ابراز داشت: در گذشته احساس ایثار، ازخودگذشتگی و فداکاری در جامعه موج می‌زد، اما اکنون به واسطه دسیسه‌های دشمنان و بی توجهی در خوراک دهی فکری به جوانان و نوجوان فردگرایی در جامعه پررنگ شده است.

عمرانی تصریح کرد: اکنون افراد فقط به منافع خود فکر می‌کنند و به طور مثال در یک اداره فرد ازهمکاران خود به عنوان نردبان پیشرفت استفاده می‌کند و بعد از رسیدن به اهداف خود نردبان را کنار می‌زند و این فرهنگ فردگرایی ریشه‌ای در فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به جملاتی مانند هدف وسیله را توجیه می‌کند، من خودم را دوست دارم، یادآور شد: این جملات نشان از فرد گرایی دارد و مطالعه این جملات زمینه ساز تقویت فرهنگ فرد گرایی در جامعه می‌شود.

به گفته وی، کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی به انجام کارهای جمعی اهمیت زیادی می‌دهند و شعارشان نیز یک نفر برای همه است و باید این فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی دوباره در جامعه تقویت شود.

روانشناس و مشاور دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: افسردگی، انزوا، فکر کردن به خود و افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله پیامدهای فردگرایی در جامعه مطرح کرد.

وی با بیان اینکه فردگرایی در واقع بنیان خانواده را زیر سوال می‌برد و موجب سست شدن بنیان خانواده می‌شود، اضافه کرد: در فرد گرایی فرد تنها به خود فکر می‌کند و مادر و پدر خانواده تنها به فکر خود هستند و این فرد گرایی آسیب و آفت خانواده محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در فرد گرایی، افسردگی مرسوم است، چرا که فرد هیچ شریکی برای نشان دادن خوشحالی، ناراحتی و ابراز احساسات ندارد و چنین شرایطی شادی برای انسان معنا ندارد.

عمرانی خاطرنشان کرد: پرهیز از از ترجمه و تألیف کتاب‌های کشورهای اروپایی و غربی راهکار مقابله با فرهنگ فردگرایی عنوان کرد و افزود: تألیف کتاب‌هایی که درباره روحیه جمع گرایی است موجب تقویت کارگروهی می‌شود.

۷۳۴۲/‏۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت جامعه جوانان کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۱۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیروس فارسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در دیدار با حجت الاسلام مصطفی خاوری امام جمعه شهرستان مرودشت گزارشی از اقدامات انجام شده این واحد دانشگاهی در سال گذشته ارائه کرد و به تبیین و برنامه‌ریزی برخی از اهم اقدامات در سال جاری برای تقویت و توسعه حوزه‌های کاری در واحد مرودشت پرداخت.

حجت الاسلام مصطفی خاوری امام جمعه شهرستان مرودشت نیز بر ضرورت برنامه‌ریزی و تداوم تلاش هرچه بیشتر برای دانشجویان و رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف و تحقق شعار رهبر معظم انقلاب به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال جاری تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه
  • از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم
  • صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند
  • تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری
  • بیانیه ضدایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است