Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی چهارمین انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره دهم در روزهای آینده برگزار می‌شود که سال گذشته ریاست این کمیسیون بعد از ۱۴ سال از بروجردی به فلاحت پیشه رسید.

در آخرین سال کاری کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم صحبت از کاندیداتوری احتمالی حشمت الله فلاحت پیشه، مجتبی ذوالنور، مصطفی کواکبیان و علاءالدین بروجردی می‌شود؛ کاندیداهایی که سوابق و پیشینه سیاسی بخصوص اظهارنظرهای آن‌ها در مقاطع حساس کشور در سه سال گذشته نشان دهنده رویکرد و جهت‌گیری‌شان است که قطعاً در اداره کمیسیون امنیت ملی مجلس تأثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد دیگر اهمیت انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خصوص در سمت ریاست را می‌توان در تأثیرگذاری و نقش این کمیسیون و اعضای آن در مناسبات مختلف دید که همین موضوع باعث علاقمندی نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون می‌شود.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وظایفی در محدوده سیاست و روابط خارجی، دفاع، اطلاعات و امنیت و دارای پنج کمیته «حقوق بشر»، «روابط خارجی»، «امنیت داخلی»، «دفاعی» و «هسته‌ای» است. نام این کمیسیون از دوره اول تا سوم کمیسیون «امور خارجه»، از دوره چهارم تا پنجم کمیسیون «سیاست خارجه» و از دوره ششم تاکنون کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» است.

البته در مجالس دوره اول تا پنجم کمیسیون جداگانه‌ای به نام «امور دفاعی» با وظایف مربوط به موضوعات امنیت داخلی و دفاعی وجود داشت که از دوره ششم دو کمیسیون دفاعی و سیاست خارجه با یکدیگر ادغام و تبدیل به کمیسیون واحد شد.

بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی فعلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچون سایر کمیسیون‌ها باید با حضور حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نماینده تشکیل شود اما در برخی دوره‌های مجلس، این کمیسیون با حضور بیش از ۲۳ نماینده به فعالیت پرداخت.

انتخاب رئیس کمیسیون، نواب رئیس، دبیران اول و دوم و همچنین سخنگوی کمیسیون هر سال با رأی اعضای کمیسیون امنیت ملی انجام می‌شود. برگزاری جلسات مشترک علنی و محرمانه کمیسیون با مقام‌های عالی‌رتبه وزارت‌خانه‌های خارجه، کشور، اطلاعات و دفاع یکی از ابزارهای نمایندگان برای تأثیرگذاری غیرمستقیم در این عرصه‌ها است.

با توجه به اهمیت نقش رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در جدول زیر به تفکیک اسامی رؤسای این کمیسیون از دوره اول تا دوره دهم مجلس آمده است:

ردیف نام و نام خانوادگی مدت ریاست حوزه انتخابیه دوره مجلس ۱  ‏سید محمد خاتمی دو سال اردکان دوره اول ۲ محمد علی هادی نجف آبادی دو سال تهران دوره اول ۳ احمد عزیزی سه سال قزوین دوره دوم ۴ محمود مروی سماورچی یک سال طرقبه و چناران دوره دوم ۵ محمدصادق صادقی گیوی (خلخالی) یک سال قم دوره سوم ۶ سعید رجایی خراسانی سه سال تهران دوره سوم ۷ حسن روحانی چهار سال تهران دوره چهارم ۸ حسن روحانی چهار سال تهران دوره پنجم ۹ محسن میردامادی نجف آبادی چهار سال تهران دوره ششم ۱۰ علاءالدین بروجردی ۱۴ سال بروجرد دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دو سال اول دوره دهم ۱۱ حشمت الله فلاحت پیشه یک سال اسلام آباد غرب سال سوم دوره دهم

۲۷۲۷

کد خبر 1270387

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حشمت الله فلاحت پیشه علاءالدین بروجردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود

حیدری گفت: از آنجایی که ما مرز‌های طولانی با پاکستان داریم، سفر رییس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرز‌های کشورمان خواهد داشت.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «شهریار حیدری» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، اظهار کرد: پاکستان یکی از کشور‌های مهم در همسایگی ایران است و از آنجایی که ایران و پاکستان دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی زیادی با یکدیگر هستند، سفر رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشورمان به پاکستان، بسیار مهم بوده و منجر به توسعه روابط دو کشور خواهد شد.

وی افزود: سفر رئیس‌جمهور به پاکستان در شرایطی انجام شده که دولت جدید پاکستان به تازگی بر سر کار آمده است و قطعاً یکی از دغدغه‌های جدی ما آن است که دولت جدید پاکستان، اقدام جدی‌تری برای حفظ امنیت مرز‌ها انجام بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که ما مرز‌های طولانی با پاکستان داریم، امنیت این مرز‌ها بسیار مهم است و سفر رئیس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرز‌های کشورمان خواهد داشت.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر ضرورت توجه به مسائل امنیتی، قطعاً سفر رئیس‌جمهور به پاکستان برای تقویت روابط دو کشور در حوزه مسائل اقتصادی نیز دارای اهمیت است و لازم است موانع تجاری روابط ایران و پاکستان رفع شوند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به سفر رئیسی به پاکستان
  • واکنش عضو کمیسیون امنیت‌ملی به سفر رئیسی به پاکستان
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • واکنش به ادعای جنجالی عضو کمیسیون امنیت ملی | موضوع نظامی است؟
  • انتقاد سناتور آمریکایی از تصویب لوایح کمک‌های خارجی