Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علی سلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: برای اجرای مؤثر راهبرد تغییر الگوی کشت در قم به دنبال استفاده از گیاهان مناسب شرایط آب و هوایی استان هستیم و در همین رابطه، گل محمدی از جمله گیاهانی است که می‌تواند در برابر تنش‌های محیطی از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاه گل محمدی مورد استقبال کشاورزان قمی قرار گرفته است، ادامه داد: توسعه کشت این محصول به دلیل داشتن مزیت‌های اقتصادی در کنار بازدهی مطلوب در سطح مزارع استان ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گل محمدی در مقایسه با بسیاری از انواع گیاهان برای تولید به آب کمتری احتیاج دارد و همچنین مدت زمان به ثمر نشستن این محصول کوتاه است و همین عوامل باعث می‌شود توسعه کشت آن در سطح مزارع استان با جدیت دنبال شود.

سلامی گفت: درآمدزایی مناسب از دیگر عوامل مورد توجه در توسعه کشت گل محمدی در قم است و بسیاری از کشاورزان قمی در حال تغییر الگوی کشت خود و استفاده از این گیاه برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود هستند.

وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها در بهار امسال حدود ۴۰۰ تن گل محمدی از سطح مزارع استان برداشت می‌شود که این رقم نشان دهنده عملکرد موفق کشاورزان قمی در تولید این محصول است.

وی ادامه داد: بهره برداری از کارخانه‌های پیشرفته برای فرآوری محصولات مرتبط با گل محمدی در استان از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است که می‌تواند نقش مؤثری در افزایش ارزش افزوده اقتصادی تولید این محصول داشته باشد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/‏

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۲۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی بعد از ظهر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون ۲۰۴ هزار و ۶۸۳ تن گندم از سطح ۹۹ هزار و ۵۰۹ هکتار از مزارع خوزستان خریداری شده است.

وی افزود: کلزا دیگر محصول پاییزه استان که در حال برداشت است که از آغاز برداشت آن تاکنون ۳۱ هزار و ۸۳۸ تن از این محصول از سطح ۱۸ هزار و ۸۹۵ هکتار برداشت و از کشاورزان کلزاکار خریداری شده است.

سید احمدی تصریح کرد: با آغاز برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان تاکنون ۳۰۰ هزار تن محصول از سطح ۵۰۰ هکتار از این محصول توسط کارخانجات قندی از سطح مزارع برداشت شده است.

کد خبر 6084646

دیگر خبرها

  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • (ویدئو) راهبرد آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی تغییر می‌کند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در گیلان
  • برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران