Web Analytics Made Easy - Statcounter

زارعی گفت: قطعا آمریکا از فشارهای تحریمی علیه ایران به دستاورد مورد نظر خود نرسیده لذا سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان به ایران بیانگر ناامیدی آمریکاییها از سیاست‌های افراطی و تند خود هستند. ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اصغر زارعی کارشناس سیاست بین‌الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص مواضع رئیس دولت آمریکا با ایران گفت: با ورود آقای ترامپ به کاخ سفید در سال 2016 روند اقدامات خصمانه و کینه توزانه دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران در شیب تندی قرار گرفت و تدریجاً اقدامات عملی و سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از ابعاد و گستره بیشتری برخوردار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای ترامپ براساس وعده‌های انتخاباتی که اولین موضوع بعد از روی کار آمدن خود را خروج آمریکا از برجام عنوان کرده بود به صورت رسمی دنبال کرد، مسأله‌ای که می‌توان آن را به عنوان اقدامی در جهت نادیده گرفتن تعهدات دولت آمریکا نسبت به نظام بین‌الملل مطرح کرد که با واکنش‌هایی نیز در سطح بین‌المللی مواجه شد.

وی دراین باره افزود: اقدام بعدی آمریکا در ضدیت هر چه بیشتر با جمهوری اسلامی ایران تشدید تحریم‌ها بود که فاز جدیدی از اعمال تحریم‌های شکننده علیه جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرد، خصوصاً وزارت خزانه داری آمریکا اقدامات عملیاتی را در راستای تحت فشار قرار دادن مضاعف جمهوری اسلامی ایران با گسترش دامنه‌های تحریم در دستور کار قرار داد. در کنار آن اقدامات آمریکا برای اطمینان بخشی و ایجاد امنیت و ثبات پایدار و اطمینان خاطر برای سران رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه ای نیز از جمله موضوعات دیگری بود که در کنار تحریم‌ها قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بحث مخالفت با مقاومت در منطقه و قدرت بخشی و تحکیم مواضع دولتهای همسو با امریکا در منطقه وایجاد محدودیت برای نیروهای انقلابی و مقاومت در منطقه و تروریستی خواندن حزب الله با همکاری برخی از کشورهای اروپایی و قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان بخشی از نیروهای دفاعی کشور در لیست گروه‌های تروریستی که اقدام بی سابقه علیه یک دولت مستقل عضو سازمان ملل به شمار می‌رود، اقدامی خطرناک در تاریخ روابط بین‌الملل بود. همچنین مشروعیت بخشی به تجاوزات وتصرف اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی از موضوعاتی بود که آمریکا برای اطمینان بخشی و ایجاد امنیت کاذب برای رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داد که از آنجمله می‌توان به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی بلندی‌های جولان را ذکر کرد. البته این موضوع هم با مخالفت‌های جهانی مواجه شد و مورد پذیرش واقع نشد چرا که برخلاف نص صریح قطعنامه 285 شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که بر طبق آن در سال 1967  شورای امنیت رژیم صهیونیستی را مکلف به عقب نشینی از اراضی اشغالی کرده بود.

زارعی در خصوص تمرکز آمریکا بر موضوع معامله قرن گفت: در بحث معامله قرن که به عنوان یکی از موضوعات محوری و راهبردی در دستور کار کاخ سفید وشخص آقای ترامپ قرار گرفت و داماد ایشان به عنوان یک  یهودی صهیونیست شخصا عهده دار این مأموریت است بر آن هستند مناقشه اعراب  فلسطینی ها را در موضوع تأسیس یک کشور فلسطینی را برای همیشه از دستور کار خارج کنند. از این رو برای تحقق این مسأله با دنبال کردن مراحلی چون  انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس، یهودی سازی بیت المقدس وخلع سلاح مقاومت در سرزمین های اشغالی در کرانه باختری و نوار غزه و موضوع اسکان وتثبیت آوارگان فلسطینی  در خارج از مرزهای فلسطینی که به صورت آواره وپناهنده زندگی می‌کنند بنحوی  موضوع پناهندگان را از دستور کار خارج کنند تا موجب سلب حقوق آنها شوند.

وی در ادامه افزود: لذا قرار شد این موضوع از طریق اعطای کمک‌های اقتصادی وتسهیلاتی برای توسعه مناطق عرب نشین فلسطین در دستور کار قرار بگیرد به همین خاطر طرحی تحت عنوان نشست اقتصادی منامه در دستور کار قرار داده شد که در 4 و 5 تیر ماه جاری برگزار می شود که با عدم استقبال همگان مواجه شد بگونه‌ای که حتی گروه‌های سازش کار فلسطینی مانند دولت خودگردان ونخست وزیر دولت خودگردان با تحریم این نشست شرکت کنندگان در آن را خائن به آرمان فلسطین عنوان کردند؛ قطعاً می‌توان گفت نشست منامه و طرح معامله قرن پیشاپیش شکست خورده  و به عنوان یک نشست خیانت آمیزمطرح شده است.

آمریکا دیگرقادر به اجماع سازی جهانی علیه سایر کشورها نیست​

کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: آقای ترامپ بر آن است تا از طریق طراحی سناریوی اعمال فشارهای مضاعف بتواند جمهوری اسلامی ایران را در سه موضوع عقب براند و سازشی را در طرحی جدید با امریکا دردستور کار قرار دهد که با استفاده از ابزا گسترش تحریم ها و فشارهای مضاعف بتواند آنها را به سرانجام برساند. تحریم پتروشیمی ایران و تحریم کانال مالی اروپا به عنوان  ساز وکار ارتباطی مالی اروپا با ایران که اجازه اجرایی وعملیاتی شدن آن را نداده است همه و همه در چارچوب یک سناریو برای کشاندن مقامات جمهوری اسلامی ایران به مذاکره است.

وی دراین باره افزود: در آخرین اظهارات سران آمریکا بر توافق خوب با جمهوری اسلامی ایران تأکید شده هر چند در کنار موضوعات اشاره شده بحث  تنش نظامی در چارچوب فشارها مطرح شد که با حجم وسیع عملیات روانی و تبلیغاتی آمریکاییها شرایطبه سمتی سوق داده شد که گویا هر لحظه امکان وقوع درگیری نظامی و جنگ سخت بین طرفین امکان دارد؛ دراین اثنا اتفاقاتی از جمله مورد اصابت قرار گرفتن چهار کشتی غول پیکر نفت کش در بندر فجیره امارات و مورد اصابت قرار گرفتن خطوط انتقال نفت عربستان واصابت چندین موشک کاتیوشا در نزدیکی سفارت امریکا در بغداد حاکی از شرایط تنش آفرین و وقوع یک جنگ سخت بود. قطعا رفت و آمدهای سران کشورهای به ایران ناشی و رایزنی های مقامات آمریکایی با عراق بیانگر آن است که آمریکایی‌ها به دنبال کاهش تنش و رسیدن به راه حل میانه‌ای هستند چرا که در یک عقب نشینی آشکار عنوان کردند که به دنبال مذاکره خوب هستند نه ایجاد تنش!

اصغر زارعی گفت: هدف آقای ترامپ از مواضع متناقض و فراز و فرودهایی که در چند هفته اخیر داشته استفاده از همه ظرفیتهای خود و نشاندن ایران در پای میز مذاکره بوده است در حالی که سخنان مقام معظم رهبری و اعلام مواضع صریح  جمهوری اسلامی ایران منجر به خنثی شدن توطئه های آمریکا شد. با توجه به در پیش رو بودن انتخابات آتی آمریکا آقای ترامپ تلاش می کند تا با کسب امتیازاتی در مذاکره با ایران شرایط خود را در انتخابات کشورش تقویت کند. قطعا آمریکا در حوزه توانمندیها و قدرت سایبری وموشکی ایران و دسترسی‌های خوبی که در منطقه توسط مقاومت ایجاد شده به چالش کشیده شده و در حوزه انفعالی وتدافعی قرار دارد و ورود آنها به هر گونه اقدام نظامی هزینه های بسیار سنگینی را به آمریکا تحمیل می کند، همانگونه که بسیاری از مقامات پنتاگون و کارشناسان امنیتی و نظامی آمریکا این مسائل را به سران کاخ سفید گزارش و هشدار دادده اند.

کارشناس سیاست خارجی گفت: در حوزه اقتصادی امریکا با چالش بسیار جدی مواجه است هر چند آقای ترامپ سعی کرده به صورت صریح و آشکار بخشی از اقدامات خود را از برخی از متحدین منطقه‌ای و مرتجع منطقه مثل عربستان سعودی که از آن به عنوان گاو شیر ده یاد می‌کند، دریافت کند اما ظهورغول های جدید اقتصادی دنیا مثل چین، روسیه وهند منجر به افول قدرت اقتصادی آمریکا شده و تلاش های آقای ترامپ بر بستن تعرفه های سنگین علیه چین و وروسیه و محدودیت زایی در برابر مکزیک بیانگر آن است که وضعیت اقتصادی آمریکا نسبت به دهه های گذشته در شرابط وخیم‌تری قرار گرفته است.

اصغر زارعی گفت: در حوزه سیاسی آمریکا دیگرقادر به اجماع سازی جهانی علیه سایر کشورها نیست، بسیاری از این موضوعات حتی در اتحادیه اروپا نیز با  اعتراضات؛ انتقادات ومقاومت های آشکاری رو به رو شده بنحوی که حت شهروندان اروپایی نسبت به مسافرت مسوولین و مقامات آمریکایی واکنش‌های منفی نشان می‌دهند. قطعا آمریکا از فشارهای تحریمی علیه ایران به دستاورد مورد نظر خود نرسیده لذا سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان به ایران بیانگر ناامیدی آمریکاییها از سیاست‌های افراطی و تند خود هستند تا بتوانند ازطریق قدرت نرم امتیازاتی از ایران  بگیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مشکل اساسی آمریکا با ایران همچنان باقی است. امروز بزرگترین مشکل آمریکا با ایران مسأله رژیم جعلی صهیونیستی است و آمریکا درصدد است مانع مقاومت ایران در برابر رژیم جعلی صهیونیستی شود تا مقامات ایرانی به صورت رسمی از موضع خود علیه اسرائیل عدول کنند، تحلیل قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران و اطمینان بخشی نسبت به تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی از مهمترین مسائل مورد نظر آمریکا در یک توافق خوب با ایران است!

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۲۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح ابعاد پاسخ موشکی و پهبادی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به بررسی ابعاد پاسخ موشکی و پهبادی ایران به تجاوز رژیم منحوس صهیونیستی به کنسولگری ایران پرداخت.

جانشین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع )در این برنامه با اشاره به این که در عملیات اخیر بر علیه مواضع رژیم صهیونیستی از توان دفاعی دهه هشتاد جمهوری اسلامی ایران استفاده شد گفت: در صورتی که رژیم منحوس صهیونیستی خطای دیگری را بر علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود پاسخ کوبنده تر و سریعتری خواهیم داد.

سردار ارجمندی فر با بیان این که در این عملیات تنها پایگاههای نظامی رژیم منحوس صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت افزود: در این عملیات هیچ یک از منافع مردمی مورد حمله قرار نگرفت و مردم عادی در امان بودند.

وی همچنین مهمترین پیامدهای داخلی و خارجی عملیات وعده صادق را نیز برشمرد.

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تشریح ابعاد پاسخ موشکی و پهبادی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری
  • ایران قدرتی منطقه‌ای است که به تدریج به قدرت جهانی تبدیل خواهد شد
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند