Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@23:17:30 GMT

علت هراس آمریکا از اس 400 روسی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۲۷۱۲

علت هراس آمریکا از اس 400 روسی چیست؟

افزایش تب خرید تسلیحات روسی و بویژه سامانه دفاع موشکی اس 400 از سوی متحدان آمریکا این روزها به مناقشه ای بزرگ و عرصه ای چالش برانگیز میان واشنگتن و همپیمانان نزدیک آن تبدیل شده است.

مهدی خالدی/


افزایش تب خرید تسلیحات روسی و بویژه سامانه دفاع موشکی اس 400 از سوی متحدان آمریکا این روزها به مناقشه ای بزرگ و عرصه ای چالش برانگیز میان واشنگتن و همپیمانان نزدیک آن تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا یک مقام ارشد کاخ سفید دیروز در اظهاراتی هشدارگونه با بیان اینکه خرید این سامانه روابط آمریکا و هند را در معرض خطر قرار می دهد، بار دیگر از دهلی نو خواست از خرید اس 400 روس صرف نظر کند. دهلی نو در اکتبر 2018 قرارداد 5 میلیارد دلاری خرید این سامانه را امضا کرد.

پیش از این آمریکا و ترکیه بازی بسیار خطرناکی را بر سر این سامانه آغاز کرده‌ و مشخص نیست در نهایت کدام یک تسلیم خواهند شد. دسامبر 2017 ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش 2میلیارد دلار نهایی کرده است. آنکارا بر برنامه‌اش مبنی بر خرید این سامانه اصرار می‌ورزد. در مقابل دولت ترامپ، ترکیه این متحد خود در ناتو را به توقف فروش جنگنده‌های اف ۳۵ که در یک طرح مشترک ساخته شده است، تهدید می‌کند. واشنگتن می‌خواهد آنکارا به جای اس ۴۰۰، سامانه موشکی پاترویت ساخت آمریکا را بخرد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند از آن بیم دارند که اطلاعات جنگنده‌های اف 35 و نقاط قوت و ضعف آن به دست روس‌ها بیفتد؛ چراکه این سامانه حدود ۴۰۰ کیلومتر شعاع پوشش راداری قدرتمند دارد و می‌تواند کد و رمزهای به کار رفته در سامانه پاتریوت و جنگنده اف-۳۵ را کشف رمز کند. سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰ بردی حداقل دو برابر بیشتر از پاتریوت رقیب آمریکایی اش داشته و قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور همزمان در محدوده ۴۰۰ کیلومتری را داراست.

از سوی دیگر نه تنها توانمندی این سامانه‌ روسی در شناسایی و رهگیری هدف‌ها در مناطق نزدیک حریم هوایی متحدان آمریکا، واشنگتن را آزرده کرده، بلکه قیمت نسبتاً ارزان آن نیز بر این نگرانی افزوده است. کارشناسان بین‌المللی در زمینه همکاری نظامی معتقدند در صورتی که لفاظی‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن پایان یابد، در بازاری آزاد از هرگونه فشار اقتصادی و سیاسی، پاتریوت آمریکایی از نظر قیمت، کیفیت و توانمندی توان رقابت با اس 400 را نداشته و صحنه را به رقیب روس خود واگذار خواهد کرد. این در حالی است که استفاده اخیر از پاتریوت در عربستان و کارآیی ضعیف این سامانه ضد موشکی، مشتری‌های کلیدی آمریکا را به سمت خرید تسلیحات ارزان و باکیفیت تر روسی سوق می‌دهد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا مهدی خالدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده بشریت به روابط چین و آمریکا بستگی دارد

رئیس‌جمهوری چین تاکید کرد تا زمانیکه روابط پکن و واشنگتن براساس احترام متقابل باشد این روابط گسترش خواهد یافت،همچنین آینده بشر به این روابط بستگی دارد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری چین در دیدار با جمعی از تجار آمریکایی گفت: رفاه مردم چین و آمریکا و به روابط پکن و واشنگتن بستگی دارد که آیا آنها با هم همکاری خواهند کرد یا اینکه با هم مقابله می کنند.

وی افزود: تا زمانی که دو طرف به هم احترام بگذارند و برای همزیستی مسالمت آمیز و منافع متقابل همکاری کنند روابط پکن-واشنگتن روبه گسترش خواهد بود.

روابط چین و آمریکا در سال های اخیر با تنش های زیادی همراه بوده است. روابط واشنگتن با تایوان، مهمترین موضوعی است که تنش ها بین دو کشور را افزایش داده است.

آمریکا از چین به عنوان مهمترین رقیب اقتصادی خود یاد می کند و با بستن تعرفه های سنگین روی کالاهای چینی و جلوگیری از صادرات فناوری به این کشور، تلاش می کند مزیت اقتصادی خود را در مقابل این قدرت نوظهور اقتصادی حفظ کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آلمان چهار آتشبار پاتریوت دیگر به آمریکا سفارش داد
  • هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است
  • آینده بشریت به روابط چین و آمریکا بستگی دارد
  • این کشور چهار آتشبار آمریکایی سفارش داد
  • توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی
  • جدل بر سر قطعنامه شورای امنیت؛ امریکا وتو نکرد نتانیاهو برافروخت!
  • اوکراین: راه فراری از بمب‌های روسیه نداریم، پاتریوت‌های لعنتی را به ما بدهید!
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه/ سرخوردگی واشنگتن عیان شد
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه
  • پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه