Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:17:13 GMT

کاخ سفیدِ بی اعتبار و ترامپِ دروغگو

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۳۲۳۴

کاخ سفیدِ بی اعتبار و ترامپِ دروغگو

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، یکی از آخرین توئیت هایی که «دونالد ترامپ» در مورد ایران منتشر کرده است به نتایج سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن مربوط می شود. رئیس جمهوری ایالات متحده در این پیام موضعی متفاوت از قبل گرفت. در حالی که ترامپ تا پیش از این از تمایل خود برای مذاکره با ایران سخن می گفت اما پاسخ تهران در کنار واکنش های جهانی به تحولات منطقه به گونه ای بود که کاخ سفید اکنون نسبت به خط مشی های خود چار تردید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در پیام توئیتری خود ضمن تقدیر از تلاش دیپلماتیک ژاپن، زمان را برای دستیابی به توافق با ایران نامناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت که «من احساس می کنم که حتی فکر رسیدن به توافق خیلی زود است. آنها آماده نیستند، و ما هم آماده نیستیم».

با این حال تحلیلگران مسائل بین المللی چالش های ترامپ را فراتر از این موضوع می دانند و تغییر تاکتیکی وی در قبال ایران را نوعی عقب نشینی می دانند. با توجه به فشار حداکثری که کاخ سفید علیه تهران به کار گرفته است، رئیس جمهوری آمریکا تصور می کرد ایران با گوشه چشمی که از طرف نخست وزیر ژاپن نشان داده می شود، عقب نشینی می کند.

رئیس جمهوری آمریکا در چند ماه اخیر و پس از خروج از برجام، معافیت مشتریان نفت ایران را تمدید نکرد؛ حوزه های نفت، پتروشیمی و بانکی را هدف سخت ترین محدودیت ها قرار داد و بر تحرکات نظامی خود در منطقه خلیج فارس افزوده است. کاخ سفید فکر می کرد این پیام ها ایران را به توافقی سریع با واشنگتن متمایل می سازد.

حال آنکه بنا بر اظهارات مقام‌های ارشد کشورمان هیچ حسن نیتی از سوی طرف آمریکایی دیده نمی‌شود و نمونه آن نوع برخورد ترامپ با توافق برجام بوده است. ایران تعهد یک جانبه به برجام را برای حفظ آن کافی نمی‌داند؛ به عبارت دیگر ادامه اجرای توافق هسته‌ای و برقراری هر گونه تماس دوباره میان تهران و واشنگتن وقتی ممکن خواهد بود که دولت آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند شود و تحریم‌ها علیه تهران را رفع نماید.

ترامپ و پیچیده سازی شرایط خلیج فارس

پاسخ دلسرد کننده‌ای که در سفر مقام ژاپنی از تهران برای رئیس جمهوری آمریکا ارسال شد کاخ سفید را نسبت به کارآمدی رویکردی که تاکنون در پیش گرفته است مردد ساخت. علاوه بر این وی قادر به اتخاذ رویکردهای جنگی نیز نیست زیرا نسبت به پیامد و هزینه‌های آن آگاه است. از طرف دیگر در حوزه داخلی هم ترامپ با چالش‌هایی عمیقی دست و پنجه نرم می کند و هنوز نتوانسته است مخالفان خود به ویژه دموکرات‌ها را در زمینه سیاست‌های تجاری، مهاجران و دخالت روسیه در انتخابات توجیه و ساکت کند.

اما مهمترین چالش های ترامپ در این پرونده در عرصه بین المللی نهفته است. روزنامه «واشنگتن پست» هم اعتقاد دارد دونالد ترامپ خود را در پرونده ایران در گوشه‌ای گیر انداخته است. ترامپ بی پروا خود را به گوشه خلیج فارس برده و اگرچه مدعی است که جنگ با ایران را نمی‌خواهد اما رفتارهای تحریک کننده‌ای را انجام می‌دهد که باعث افزایش سطح تنش‌ها در خلیج فارس شده است.

نشریه «اسلیت» نیز جایگاه ترامپ در پرونده ایران را ضعیف ارزیابی کرد و عنوان داشت بی اعتباری دولت آمریکا مانعی بزرگ بر سر راه کاخ سفید در اتخاذ رویکرد مورد علاقه ترامپ در خلیج فارس است.

با این حال وی در بیش از دو سال ریاست جمهوری، به اندازه‌ای ادعاهای نادرست را بیان کرد که باعث فاصله گرفتن متحدان واشنگتن شده است. از آنجا که وی برای اعمال فشار بیشتر و یا حتی اقدام نظامی علیه ایران نیاز به همکاری و حمایت دیگر کشورها است باید اسناد و شواهد قابل اتکا تری را در اختیار داشته باشد.

ترامپِ دروغگو اعتبار ندارد

مشکل رئیس جمهوری آمریکا آن است که کسی حرف‌های دولت ترامپ را باور ندارد و وی در عرصه‌های جهانی اعتباری ندارد. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی عنوان داشت اگرچه دونالد ترامپ اتهاماتی را علیه ایران مطرح می سازد اما او همزمان یک مشکل اساسی دیگر نیز دارد که آن نبود اعتبار است.

سنجش و قبول اعتبار دونالد ترامپ که به عنوان یک رئیس جمهوری دروغ گو و بحران زا معروف است، بسیار دشوار است.

طبق تحلیل این روزنامه آمریکایی، ترامپ در مورد انفجار اخیر دو نفتکش، ایران را متهم اصلی می‌داند اما سوال این است که آیا همه با این خوانش رئیس جمهوری آمریکا موافق هستند. در واقع متهم سازی دیگر کشورها به انجام اقدام خصمانه، چالش های بزرگی را برای رئیس جمهوری در داخل ایالات متحده و در عرصه جهانی به همراه دارد. رئیس جمهوری باید در هر دو جایگاه تردیدهای بسیاری را رفع کند. اما سنجش و قبول اعتبار یک رئیس جمهوری که به عنوان فردی دروغ گو و بحران زا معروف است، بسیار دشوار است.

در این چارچوب نمی‌توان به ترامپی اعتماد کرد که در دو سال و نیم ریاست جمهوری اظهارات اشتباه و گمراه کننده زیادی را در مورد خود و گذشته مالی، دشمنان، خانواده و سیاست‌ها و تعاملاتش با کارکنان بیان کرده است؛ او یک دروغگو شناخته می شود.

تارنمای نشریه «دیلی بیست» هم در گزارشی به این موضوع پرداخت که کشورهای جهان نسبت به اتهامات ترامپ علیه تهران تردید دارند زیرا کاخ سفید مدت‌ها است که رویکرد مخاصمه آمیز را در مقابل ایران اتخاذ کرده است. ایالات متحده می‌خواهد جهان را متقاعد سازد که ایران مسئول حوادث در خلیج فارس و دریای عمان است اما تحلیلگران می‌گویند ایجاد ائتلافی که بتواند ایران را به خاطر این تحولات سرزنش کند مزورانه خواهد بود.

اما بر اساس این تحلیل، نکته آن است که برخی متحدان آمریکا هم دولت ترامپ را برای ایجاد تنش‌های کنونی مورد انتقاد قرار می‌دهند و به همین دلیل نسبت به رویکردهای کاخ سفید در مورد تهران بدبین و نگران هستند. «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع آمریکا اگرچه از ایجاد یک اجماع بین المللی علیه ایران سخن می‌گوید اما متحدان آمریکا مخصوصاً در اروپا پیام‌های متناقضی صادر می‌کنند. برخلاف بریتانیا که از همراهی کامل با واشنگتن سخن می‌گوید، دولت آلمان اسناد و شواهد مورد ادعای کاخ سفید را ناکافی دانست.

بی اعتمادی به واشنگتن باعث شده است تا کشورها تردیدهای جدی را نسبت به ادعاهای کاخ سفید داشته باشند. بر پایه گزارش نیویورک تایمز، به اعتقاد «ای. مکلاوفلین» از مدیران سی. آی. ای در خلال جنگ عراق، مشکلات اکنون بیشتر و چند وجهی شده است از یک طرف مردم همیشه به درستی نسبت به گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی مظنون هستند زیرا آن را دقیق نمی‌دانند؛ اما نبود اعتبار در افکار عمومی مهمترین چالش برای دولت است که در اقدامات و سیاست‌های خود تناقضات بسیاری را نشان می‌دهد.

بنا بر تحلیل نیویورک تایمز علت عمده این بی اعتمادی به ماجرای اشغال عراق در دوره ریاست جمهوری جورج بوش و ناتوانی وی در پیدا کردن سلاح کشتار جمعی در این کشور باز می‌گردد. به اعتقاد تحلیلگران اینها ادعاهایی بودند که موجب آسیب دیدن اعتبار دستگاه‌های اطلاعاتی و سی. آی. ای در آمریکا شده است.

«جین پساکی» یکی از مقام‌های حوزه ارتباطات کاخ سفید در دوره «باراک اوباما» نیز بر این باور است که اعتبار ترامپ همچون فروشنده روغن مار است که برای فروش کالای مورد نظر خود خیلی تلاش می کند و هر تبلیغی را انجام می‌دهد اما این کار نه تنها برای وی سود و سرمایه‌ای نمی‌آورد بلکه اعتماد افکار عمومی را به همراه ندارد. حال اگر این فرد هر سخنی را بگوید کسی حرف وی را باور نمی‌کند.

پژوهش **۹۱۳۰ **۱۵۵۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلیج فارس دونالد ترامپ کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با اعمال محدودیت‌های جدید بر وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری در پرونده کلاهبرداری موافقت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با اعمال محدودیت‌های جدید بر وثیقه 175 میلیون دلاری در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی خود موافقت کرد تا نگرانی‌های دادستان‌ها درباره پرداخت نشدن این مبلغ، برطرف شود.

وثیقه تامین شده توسط شرکت بیمه تخصصی«نایت» ابزاری برای تضمین پیروی ترامپ از حکم حدود 464 میلیون دلاری صادر شده علیه وی در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی است اگر ترامپ در دادگاه تجدیدنظر پیروز نشود.

ترامپ که متهم به دستکاری حساب‌های شرکتش برای دریافت شرایط مالی بهتر از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه است به پرداخت 345.8 میلیون دلار محکوم شده است؛ مبلغی که با احتساب سود و جریمه‌های مالی پسرانش به 464 میلیون دلار افزایش یافته است.

حدود یک ماه پیش یک هیئت تجدیدنظر متشکل از 5 قاضی حکم دادند که اگر ترامپ ظرف 10 روز یعنی تا پایان ماه مارس بتواند وثیقه 175 میلیون دلاری تعیین شده در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی خود را تامین کند، اجرای حکم جریمه 464 میلیون دلاری صادر شده علیه وی، متوقف خواهد شد.

اما وکلای دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند که موکلشان قادر به پرداخت این مبلغ تا پایان ماه مارس، مهلت تعیین شده از سوی دادگاه نیست و همچنین وی نمی‌تواند ضمانت مالی لازم را مبنی بر توانایی پرداخت این جریمه به دادگاه ارائه دهد.

در همین حال سه منبع آگاه به رویترز خبر دادند که برخی از میلیونرهای جمهوری خواه آمریکایی در حال همکاری با یکدیگر برای کمک به دونالد ترامپ در تامین وثیقه 175 میلیون دلاری هستند.

دونالد ترامپ که از این وضعیت دشوار به تنگ آمده با استفاده از عباراتی چون «غیرقانونی، غیر آمریکایی، بی سابقه و عملاً غیرممکن» خشم و نارضایتی خود را از این حکم اعلام کرده است.

او با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی خود این جریمه را «غیرقانونی، غیرآمریکایی، بی‌سابقه» خواند و نوشت که بزرگی آن به نحوی است که پرداختش را برای هر کسب‌وکاری، از جمله «کسب‌وکار موفق» وی غیرممکن می‌کند.

در همین حال لتیتا جیمز دادستان نیویورک در ماه جاری درباره وثیقه 175 میلیون دلاری پرونده ترامپ گفت: رئیس جمهور سابق هچنان به حساب بانکی «چارلز شواب» که به عنوان وثیقه در اختیار شرکت بیمه گر قرار داده شده است، دسترسی دارد.

اما در جلسه استماع روز گذشته وکلای ترامپ و شرکت بیمه نایت موافقت کردند که این مبلغ وثیقه به صورت نقدی باشد و به شکل اوراق بهادار نباشد. آنها همچنین موافقت کردند که شرکت نایت کنترل انحصاری این حساب را در دست داشته باشد و این رقم را از حساب خارج نکند و این اطمینان را به لتیتا جیمز بدهند که این پول سرجای خود باقیست.

مالک شرکت نایت یک میلیونر حامی ترامپ به نام دان هانکی است.

پیشتر سی ان ان نیز در گزارشی گفت در صورتی که ترامپ موفق به پرداخت این مبلغ جریمه نشود، ممکن است برخی از املاک او برای جبران بدهی‌ها مصادره شوند. گفته می‌سود عمارت مارالاگوی ترامپ در فلوریدا حدود 464 میلیون دلار ارزش دارد و او می‌تواند با فروش آن مبلغ لازم را تهیه کند.

این در حالی است که دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیر اخلاقی از هفته پیش در حال برگزاری است. براساس این گزارش یک هیئت منصفه 12 نفره برای بررسی اتهامات ترامپ تعیین شده است.

دادستان ها در اولین جلسه محاکمه ترامپ در این باره اظهار کردند پرداخت حق السکوت عین تقلب انتخاباتی است.

براساس پرونده حق السکوت ترامپ، دادستان‌های نیویورک اعلام کردند که ترامپ پیش از انتخابات سال 2016، از مایکل کوهن وکیل سابق خود خواسته تا 130 هزار دلار را به عنوان حق السکوت در ازای رابطه جنسی وی با استورمی دنیلز پرداخت کند و سپس با جعل اسناد پرداختی آن، این رقم را به عنوان هزینه‌های قانونی نشان دهد.

این در حالی است که ترامپ هر گونه رابطه با دنیلز را رد کرده است. نام واقعی این بازیگر، استفانی کلیفورد است.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 2 درصد در تازه ترین نظرسنجی های ملی نسبت به بایدن پیشتاز است.

نخستین شاهد پرونده ترامپ کیست؟پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد