Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@18:14:02 GMT

همسایه‌های پر دردسر «حاجی‌آباد»

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۳۶۲۷

همسایه‌های پر دردسر «حاجی‌آباد»

در میان این تغییرات مشاغل و کسب و کارهایی وجود دارند که از سال‌ها قبل در این محل امرارمعاش می‌کردند و هر روز نیز به تعداد آن اضافه شده است. این مشاغل به دلیل نوع فعالیتشان به دلیل آلودگی صوتی و بصری برای ساکنان منطقه مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند. برخی مشاغل به دلیل شرایط خاصی مانند سرو صدای زیاد نیازمند استقرار در جای مشخص و خارج از محدوده مسکونی هستند اما متاسفانه این مساله مهم میان دغدغه‌های شهری مسئولان و حتی شهروندان مورد غفلت واقع شده و در برخی مناطق مسکونی شغل و کسب و کاری وجود دارد که به‌هیچ‌وجه با شرایط آن منطقه تناسب نداشته و در زمان صدور پروانه و مجوز برای راه‌اندازی به آن توجهی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خیابان اصلی حاجی‌آباد چند واحد صنفی در حوزه خرید، فروش و تعمیرات دستگاه‌های کمپرسور، چکش برقی و بادی، کاتر بالابر، اره برقی و الکتروموتور فعالیت دارند که با تولید صدای ناهنجار هنگام ارائه خدمات به مشتریان برای اهالی و ساکنان منطقه نارضایتی ایجاد کرده است.

صداهای مزاحم 

یکی از اهالی ساکن در این خیابان می‌گوید: سال‌هاست که از سر و صدای این مغازه‌ها آرامش و شب و روز نداریم. «سمیه رنجبر» می‌افزاید: هر روز بین ساعات صبح تا ظهر و بعدازظهر تا شب این سر و صداها به گوش می‌رسد و باعث آزار همسایه‌هاست. اما به دلیل این‌که کسبه این مشاغل از اهالی و قدیمی‌های محل هستند نمی‌توانیم به آنها اعتراض کنیم. رنجبر می‌گوید: گروهی از کسانی که تازه در این محل ساکن شده‌اند برای ساماندهی این مشاغل به شهرداری نیز مراجعه کرده‌اند اما بی‌فایده بوده و هیچ اقدامی از جانب کسبه یا شهرداری برای جمع‌آوری این مشاغل انجام نشده است.

ساخت و سازهای بی‌رویه

یکی از کسبه شاغل در خیابان اصلی حاجی‌آباد که دیگران از شغل وی نارضایتی دارند، می‌گوید: زمانی که من در این محله خانه و مغازه خریدم و کسب و کار راه انداختم، در این خیابان ۱۰ خانوار بیشتر ساکن نبودند که از هم فاصله زیادی داشتند، در آن زمان برای گرفتن جواز و پروانه کار هم هیچ محدودیتی نبود. «فرهاد لشکری» می‌افزاید: به مرور زمان خانه‌ها و آپارتمان‌سازی در این منطقه بیشتر شد و اکنون مغازه من بین خانه‌های مسکونی مشکل‌ساز شده است. لشکری می‌گوید: من خود می‌دانم که سروصدا باعث اذیت همسایه‌هاست، اما سال‌هاست در این محل کار می‌کنم و مشتریان من هم به این محل مراجعه می‌کنند. اکنون جابه‌جایی و انتقال به خارج از شهر هزینه زیاد و ریزش مشتری را برای من در پی خواهد داشت.

اخطار به اصناف آلاینده

مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی منطقه ۸ شهرداری کرج در این باره می‌گوید: برخی از این واحدهای صنفی از قدیم در این محله فعالیت داشته و مالک هستند. «شهرام پهلوان» با بیان این‌که رفع سد معبر، رسیدگی به مشاغل آلاینده و تامین امنیت و آرامش مردم در این حوزه بر عهده شهرداری است، می‌افزاید: به این واحدهای صنفی اخطار داده‌ایم و برای جمع‌آوری آنها پیگیری می‌کنیم. وی می‌گوید: انتقال و استقرار این نوع مشاغل خارج از محدوده مسکونی هزینه‌های زیادی دارد که با توجه به اعتبارات و شرایط فعلی اقتصادی در اسرع وقت ممکن نیست، اما رفع این معضل در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد تا با فراهم شدن شرایط برای اجرایی کردن آن اقدام کرد.

پیامدهای توسعه مشاغل آلاینده در شهر

یک کارشناس امور شهری در این باره می‌گوید: وقتی شغلی در محیط شهری پایه‌گذار عوامل و اتفاقاتی می‌شود که نظم زندگی عادی و روزانه شهروندان را مختل و با خطر مواجه می‌کند و مشکل‌آفرین می‌شود، به عنوان شغل  آلاینده  به آن نگاه می‌شود که تبعات و معضلات اجتماعی، بهداشتی و سلامتی را برای افراد جامعه به دنبال دارد و با گذر زمان تحمل این شرایط سخت‌تر و گاهی ناممکن می‌شود.

«اکبر خرسند» می‌افزاید: با توسعه شهرها و به‌ویژه ساخت وسازهای غیراصولی و بدون نظارت در برخی مناطق این مشکل یکی از مواردی است که دامنگیر مردم و شهروندان شده و تبعات آن هر روز بیشتر می‌شود. کارشناس امور شهری می‌گوید: بودن مشاغلی مانند مکانیکی، صافکاری، آهنگری، تراشکاری، بازیافت زباله و بسیاری موارد دیگر در محدوده مناطق مسکونی از معضلاتی است که آسیب‌های صوتی، بصری، ‌ زیست‌محیطی، بهداشتی، ترافیکی و همچنین تبعات روانی زیادی برای شهروندان به دنبال دارد، اما به آن توجه چندانی نشده است.

وی با اشاره به این‌که از ابتدا برای صدور مجوز و پروانه کسب برای هر شغلی باید قوانین شهری و شهروندی، مکان تبعات و... در نظر گرفته می‌شد می‌افزاید: این مسئله مهم نه‌فقط در این منطقه، بلکه در هر منطقه و شهر استان و حتی کشور به چشم می‌خورد که رسیدگی و جمع‌آوری آنها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، چراکه به طور مستقیم با معیشت و زندگی مردم در ارتباط است.

قانون شهرداری‌ها چه می‌گوید؟

«اکبر خرسند»، یک کارشناس امور شهری می‌گوید: طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است از ایجاد و تاسیس هر نوع مکان که به نوعی باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها می‌شود، جلوگیری کند و چنانچه در دوره‌های قبل و در غفلت مسئولان وقت این کار انجام شده، باید نسبت به تعطیلی، انتقال آن به خارج از شهر و حتی با دادن مهلت قانونی برای تخریب و برخورد قضایی اقدام کند.

کد خبر 444081

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای اسلامی و همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی با محوریت جمهوری اسلامی گفت:این نگاه به عنوان یک راهبرد آشکار جمهوری اسلامی نسبت به کشورهای عربی، همسایه و اسلامی است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مواضع حمایت‌گرانه برخی کشورهای اسلامی منطقه از رژیم صهیونیستی در جریان عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در ارتباط با ارزیابی کلی از تأثیرات قابل توجه عملیات وعده صادق در ماه‌ها و حتی سال‌های بعد آن می‌توان سخن گفت و قطعاً و یقیناً بسیاری از ابعاد سری آن در نزد فرماندهان ارشد نیروهای مسلح باقی خواهد ماند.

توانایی اثبات همکاری برخی کشورها با پدافند رژیم صهیونیستی را داریم

وی افزود: آنچه که امکان بیان آن در حوزه مسائل دیپلماتیک و سیاست خارجه وجود دارد این است که موقعیت به دست آمده پس از عملیات وعده صادق همان موضعی است که در دستور کار سیاست خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان به وجود آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران به خوبی از کنشگری کشورهای گوناگون به ویژه در حوزه منطقه اسلامی و عربی و نقش آفرینی آنها در همکاری با پدافند هوایی آمریکا و غرب در عملیات طوفان الاقصی مطلع است و به دقت هر چه تمام‌تر می‌تواند اثبات کند که کدامیک از کشورهای یاد شده در اقدامات پدافندی علیه پهپادها و موشک‌های جمهوری اسلامی ایران در این عملیات و همکاری با پدافند بین‌المللی و در نهایت رژیم صهیونیستی کمک نموده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: از طرفی جمهوری اسلامی موقعیت دولت‌های یاد شده را نیز مطلع است و از نفوذ آمریکا در این کشورها کاملاً آگاه می‌باشد؛ بر این اساس کرامت جمهوری اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته به ویژه پس از پیروزی در دفاع مقدس و حمله آمریکا به کویت آشکار شد؛ لذا با کشورهای کمک کننده به صدام بعد از پیروزی ایران در دفاع هشت ساله و حمله آمریکا به کویت نه شبیه همه استاندارهای بین‌المللی بلکه بر اساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی و اهل بیتی رفتار نمود و ضمن رفتار کریمانه با مردم کویت در وهله اول برای خاموش نمودن چاه‌های نفت کویت در مرحله بعدی تلاش کرد و این اقدام را به نتیجه رسانید.

نوع تعامل جمهوری اسلامی بعد از یک پیروزی بزرگ کرامت‌مندانه است

وی تاکید کرد: در حقیقت نوع تعامل جمهوری اسلامی بعد از یک پیروزی بزرگ کاملاً کرامت‌مندانه بوده و از نگاه راهبردی در جهت تقویت کشورهای منطقه و کمک به آنها می‌باشد؛ این نگاه به عنوان یک راهبرد آشکار جمهوری اسلامی نسبت به کشورهای عربی، همسایه و اسلامی است.

صدرالحسینی اضافه کرد: در مورد اخیر نیز (عملیات وعده صادق) جمهوری اسلامی از این موقعیت به دست آمده پس از افزایش اقتدار ایران در منطقه و بین‌الملل برای همگرایی و ایجاد یک منطقه قوی همراه با جلوگیری از نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه حتماً استفاده خواهد کرد؛ بر این اساس اقداماتی که از خاک اردن و برخی کشورهای منطقه در این عملیات انجام شد با همین نگاه توسط جمهوری اسلامی ایران تجزیه و تحلیل شده و همه تلاش‌ها بر این مسئله معطوف است که اختلافات جزئی در بین همه کشورهای منطقه رفع شود و فضای همکاری در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و راهبردی بیش از گذشته فراهم گردد.

نگاه مقتدرانه ایران نسبت به کشورهای عربی و اسلامی با هدف تشکیل منطقه‌ای قوی

وی با اشاره به دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با همتای اردنی خود ابراز کرد: پذیرش دیدار وزیر امور خارجه اردن در جنب اجلاس شورای امنیت سازمان ملل که در روزهای گذشته توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام شد و گفت‌وگوهای دوستانه‌ای که فی‌مابین دو وزیر امور خارجه صورت گرفت، نشان دهنده همین نگاه کرامت‌مندانه و مقتدرانه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای اسلامی و عربی به اجرا گذاشته و خواهد گذاشت.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: بدین منظور می‌توانیم این نکته را بیان کنیم که در حال حضار جریان‌های مشکوک در منطقه توسط رسانه‌های مجازی به دنبال ایجاد اختلاف و دوئیت و ایجاد چالش روابط بین ایران و بعضی کشورهای اسلامی در منطقه هستند تا این امتیازات به دست آمده پس از عملیات وعده صادق نتواند منجر به تشکیل یک منطقه قوی با محوریت جمهوری اسلامی گردد.

کد خبر 746776

دیگر خبرها

  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند
  • ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت
  • خسارت ۸۲ میلیارد تومانی بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • فاز سوم بوستان خضر در قم احداث می‌شود
  • خسارت بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • دردسر تازه روسیه برای یک کشور اروپایی
  • آغاز حضور میدانی و عملیاتی مسئولین استانی و شهری برای رفع مشکلات شهر