Web Analytics Made Easy - Statcounter

شور و نشاط تماشای بازی‌های لیگ جهانی والیبال به حدی روند رو به رشدی دارد که این روزها مدیران و کارشناسان به ضرورت توسعه این ورزش جهت نشاط آفرینی در بین خانواده‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند. ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ استانها اردیبل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، شاید هیچ شهروندی در اردبیل باور نداشت که تیم‌های تراز اول دنیا در والیبال مهمان این استان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلندقامتانی که هر یک میلیون‌ها طرفدار و بیننده در سراسر جهان دارند و حالا در همین همسایگی در سالن رضازاده قرار است به مصاف یکدیگر بروند.

برخی والیبال را برای والیبال، برخی به عنوان ورزشی حرفه‌ای و برخی به منظور شور و نشاط و هیجان آن تماشا می‌کنند.بررسی میدانی خبرگزاری تسنیم در استان اردبیل نشان می‌دهد، والیبال در بین مردم اردبیل شور و نشاط قابل توجهی را رقم زده و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت این استان در تب و تاب تماشای بازی نخبه‌های والیبال دنیا هستند.

یکی از شهروندان برای دیدن مسابقات لحظه شماری می‌کند و می‌گوید: برخی اقوام تماس گرفته‌اند و قرار است در روزهای مسابقات به اردبیل سفر کنند.

جوانان فرصت‌ و امتیاز مسابقات والیبال لیگ ملت‌های جهان برای اردبیل هستندمعاون وزیر ورزش: لیگ ملت‌های والیبال در امنیت کامل برگزار می‌شودیکدلی اردبیلی‌ها برای میزبانی شایسته در لیگ والیبال ملت‌ها

رستم مهرپور گفت: چنین اتفاقاتی تا به حال در اردبیل تجربه نشده بود. مردم حتی باور ندارند که تیم‌های ملی والیبال مهمان اردبیل هستند. همیشه چنین مسابقاتی را از تلویزیون تماشا می‌کردیم اما تا چند روز دیگر شهر ما میزبان این مسابقات خواهد بود.

شهروند دیگری با ابراز شادی از تجربه برگزاری این مسابقات در اردبیل تصریح کرد: نه تنها برای خود ما بلکه برای فرزندان ما هم این مسابقات خاطره می‌شود.

رحیمه احمدی گفت: خوبی این مسابقات این است که قرار است خانوادگی به تماشای آن بنشینیم و وقتی همه اعضای خانواده شاد و خوشحال باشند لذت‌بخش است.

چنین تاثیراتی به تعبیر کارشناسان و مسئولان برنامه‌ریز نباید صرفا در برگزاری مسابقات متوقف مانده و از روز بعد مسابقات به فراموشی سپرده شود بلکه با توجه به احصا برخی معضلات اجتماعی و فرهنگی، ورزش و هیجان ناشی از آن راهکار مطلوبی جهت مقابله با مشکلات و معضلات است.

اثبات هویت با حس خوب در کنار هم بودن

کارشناس مدیریت فرهنگی در خصوص تاثیرات برگزاری رویدادهای ورزشی گفت: بی‌شک ورزش در جامعه امروز بشری کارکردهای فراوان فرهنگی و اجتماعی دارد. پیشرفت‌های سال‌های اخیر در حوزه ورزش خصوصا ورزش‌های قهرمانی، جایگاه تربیت بدنی و ورزش را جهانی ساخته است. بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش اوقات فراغت شیرین خود را به تماشای بازی‌های ورزشی در میادین و استادیوم‌های ورزشی اختصاص می‌دهند و به تشویق اسطوره‌های ورزشی خویش می‌پردازند. رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مجازی نیز در این میان به شور و حال آن می‌افزایند و دیدن و پیگیری مسابقات ورزشی را به موضوعی مهم و بعضا بسیار مهم برای مردم بدل می‌سازند.

حاتم رسولی با بیان اینکه برخی ورزش و مسابقات ورزشی را شکل مدرن پیکارهای اقتصادی و سیاسی قلمداد می‌کنند و برخی نیز آن را تجلی و تعالی شخصیت انسان برتر به شمار می‌آورند، افزود: به هر روی ورزش موجب کاهش و تخلیه هیجانات جامعه شده و باعث اثبات هویت و همچنین اجتماعی شدن افراد جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان می‌شود. به واسطه برگزاری مسابقات و رقابت‌های ورزشی احساس‌های جمعی بین طرفداران افزایش یافته و شور و نشاط اجتماعی ارتقاء می‌یابد.

رفتار بازیکنان، مربیان، داوران و سایر عوامل برگزاری رقابت‌های ورزشی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتارهای فردی و اجتماعی علاقه‌مندان به ورزش موثر است تا جایی که برد یا باخت یک تیم ورزشی، گاهی موجب بروز اتفاقات تلخ و شیرین در سطح جامعه می‌شود.

 

 

وی معتقد است در واقع ورزش به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی با سایر نهادهای اجتماعی ارتباطی متقابل دارد. این ارتباط سبب تاثیرگذاری به ساختارها و نهادهای اجتماعی و تاثیر پذیری از آن می‌گردد. به عنوان مثال در حوزه تربیتی و آموزشی، نمی‌توان نقش ورزش را نادیده گرفت. رفتار بازیکنان، مربیان، داوران و سایر عوامل برگزاری رقابت‌های ورزشی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتارهای فردی و اجتماعی علاقه‌مندان به ورزش موثر است تا جایی که برد یا باخت یک تیم ورزشی، گاهی موجب بروز اتفاقات تلخ و شیرین در سطح جامعه می‌شود.

کارشناس مدیریت فرهنگی تصریح کرد: هر چه حضور تیم‌ها و ورزشکاران مطرح در مسابقات و رقابتهای ورزشی پررونق‌تر باشد به همان اندازه تاثیرات بیشتر و دامنه‌دارتری را نیز باعث می‌گردد. شور، نشاط و هیجانی را که برگزاری یک مسابقه ورزشی بر روی طرفداران آن می‌گذارد؛ نمی‌شود با هیچ پدیده دیگری مقایسه کرد. تعداد افرادی که مستقیم یا با واسطه جریان رقابت دو یا چند تیم را مشاهده می‌کنند و تیم مورد علاقه خود تشویق می‌کنند، گاهی به گستره یک کشور و حتی چندین کشور می‌رسد. عده‌ای بی‌شماری احساسات خود را در زمان پیروزی یا شکست تیم‌ها بروز می‌دهند و با شور و علاقه پیگیر متن و حاشیه بازی‌ها و بازیکنان می‌شوند.

رسولی افزود: به همین خاطر می‌توان گفت رقابت‌های ورزشی که به صورت زنده برگزار شده و بازیکنان رو در روی تماشاچیان و دوربین‌های پخش زنده مشغول مبارزه می‌شوند؛ فضای ویژه‌ای را که سرشار از شور و هیجان است می‌آفرینند و این هیجان و نشاط را به بینندگان انتقال می‌دهند و از سوی دیگر تشویق تماشاگران حاضر در میادین و سالن‌های ورزشی، متقابلا بر بازیکنان و تیم‌های ورزشی تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: هیجانات جامعه به واسطه انجام رقابت‌های ورزشی تخلیه شده و کاهش می‌یابد و حس همبستگی و هویت و احساس‌های جمعی افزایش یافته، حس خوب در کنار هم بودن را پدید آورده و تقویت می‌کند.

کاهش آسیب های اجتماعی در سایه یک مسابقه ورزشی

تزریق شور و نشاط به جامعه به اعتقاد کارشناسان علوم اجتماعی اثرات قابل توجهی در کاهش آسیب‌ها و معضلات دارد.

کارشناس علوم اجتماعی در این خصوص گفت: مطابق بررسی مسئولان قضایی استان میزان سرقت و خشونت‌های اجتماعی در زمان برگزاری رویدادهای ورزشی به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد که این امر نشان از تاثیرگذاری ورزش بر کنترل هیجانات اجتماعی دارد. با توجه به کم بودن برنامه‌های شاد و مهیج که بتواند شور و نشاط اجتماعی ایجاد کند، برگزاری رویدادهای ورزشی در استان گامی مهم در ارتقای شور اجتماعی است.

مطابق بررسی مسئولان قضایی استان میزان سرقت و خشونت‌های اجتماعی در زمان برگزاری رویدادهای ورزشی به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد که این امر نشان از تاثیرگذاری ورزش بر کنترل هیجانات اجتماعی دارد.

 

 

مینا میرقاسمی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان در سنی واقع شده‌اند که به اقتضای خواسته‌های درونی نیازمند تخلیه هیجانی هستند اظهار کرد:  برگزاری مسابقات ورزشی آن هم در سطح ملی و بین المللی می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت این قشر که زمینه بروز ناهنجاری‌ها و رفتارهای پرخاشگرانه است، موثر باشد.

وی افزود: علاوه بر این ورود زنان به سالن های ورزشی برای تماشای مسابقات از مهم ترین برکات اجتماعی شدن این قشر و نشان از بلوغ جامعه است.

میرقاسمی معتقد است زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی  فرهنگی و هنری ورود کرده‌اند و با اینکه در عرصه‌های ورزشی نیز حضور چشمگیری دارند، ولی تا چندی پیش از حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای مسابقات ملی و بین المللی محروم بودند.حضور زنان در ورزشگاه  برای تماشای مسابقات لیگ جهانی والیبال در استان اردبیل می‌تواند منجر به رونق فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی بانوان شود.

کارشناس علوم اجتماعی افزود: در حالت کلی برگزاری رویدادهای ورزشی، هنری و فرهنگی در جامعه تاثیرات مثبتی بر هیجانات اجتماعی، هویت بخشی، رشد فرهنگی و ایجاد انگیزه برای قشر جوان خواهد داشت.

میرقاسمی افزود: لازم است مسئولان مربوطه در روند برگزاری این رویداد ورزشی در استان بیشترین بهره‌برداری را برای نسل جوان استان کرده و زمینه حضور این قشر را با آرامش بیشتری مهیا سازند.

خودباوری در سایه ورزش تقویت می‌شود

مطابق اظهارات کارشناسان قبول میزبانی یک رقابت و یا رویداد در سطح جهانی اعتماد به نفس و خودباوری را در جامعه تزریق کرده و در نتیجه از سطح آسیب‌ها می‌کاهد.

موضوعی که رئیس هیئت والیبال استان اردبیل آن را از اهداف اصلی اخذ میزبانی لیگ جهانی می‌داند و معتقد است نباید برگزاری یک مسابقه صرفا به اخذ میزبانی آن محدود شود.برخی مدیران صرفا متمرکز به برگزاری هستند که هر چند تلاش آنها پسندیده است اما نباید میزبانی را ایستگاه آخر قلمداد کرد.

نادر فلاحی تصریح کرد: والیبال برای اردبیل بر خلاف سایر مناطق، پلی جهت معرفی استان و از سویی تقویت حس خودباوری است. تا مدت‌ها اردبیلی‌ها اعتماد به نفس خود را برای اجرای کاری بزرگ از دست داده بودند و در این استان هیچ اتفاق بزرگ و قابل توجه در سطح جهانی رقم نمی‌خورد.

وی افزود: ورزش محدود به چند چهره شده بود و همه این‌ها در حالی است که توانمندی میزبانی رقابتی جهانی در اردبیل وجود داشت و با میزبانی مسابقات والیبال در سطح بین الملل این موضوع را نشان دادیم.

برگزاری مسابقات والیبال در استانی مرزی و با امنیت کامل نشان می‌دهد که این استان توانسته میزبان خوبی باشد و به دنبال ترویج صلح و دوستی در سطح دنیا است.

 

 

رئیس هیئت والیبال استان معتقد است برگزاری مسابقات والیبال در استانی مرزی و با امنیت کامل نشان می‌دهد که این استان توانسته میزبان خوبی باشد و به دنبال ترویج صلح و دوستی در سطح دنیا است.

فلاحی افزود: در لیگ جهانی والیبال تیم‌های تراز اول دنیا حضور دارند و باید از این رقابت به بهترین شکل ممکن برای توسعه استان و تداوم کارهای بزرگ و ماندگار بهره برد.

بخشی از هزینه درمان آسیب‌ها به پیشگیری اختصاص یابد

وی معتقد است اثرات ورزش در سطح جامعه به شکل مطلوب مورد توجه قرار نگرفته و لازم است بخش ورزش استان بیش از پیش حمایت شود.

رئیس هیئت والیبال استان با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال هزینه‌هایی جهت کاهش اعتیاد و یا کنترل و درمان بیماری‌ها صرف می‌شود اما باید به جرئت گفت به جای درمان مسئولان باید معطوف به پیشگیری شوند.

فلاحی افزود: رسیدن به مرحله‌ای که اردبیل میزبانی لیگ جهانی والیبال را عهده‌دار شد نشان داد که در بحث مدیریت استان اردبیل توانمند است و لازم است این روند برای سایر حوزه‌ها الگوسازی شود.

اردبیل در روزهای آینده شاهد یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی خواهد بود. بیش از یک میلیارد نفر در دنیا از 20 کشور نام اردبیل را از محل کار و زندگی خود خواهند شنید. اردبیلی که نیاز اساسی به رشد و توسعه دارد و امیدوار به تدبیر جدی برنامه‌ریزان است تا از سکوهای پرتابی همچون توپ زرد- آبی غافل نشوند.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/ ع

 

R41374/P/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات آسیایی بیس‌بال و سافت در تایلند

سرپرست فدراسیون انجمن‌های ورزشی گفت: با توجه در پیش بودن مسابقات آسیایی بیس‌بال و سافت در کشور تایلند، اردوهای تیم ملی این ۲ رشته به‌زودی تشکیل خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، نشست نصرالله پریچهره ظهر امروز با حضور مدیرکل ورزش و جوانان و مسئولان کمیته‌های هیئت‌های انجمن ورزشی استان بوشهر برگزار شد.

وی در این نشست با اشاره به عملکرد خوب استان بوشهر در این رشته اظهار داشت: این استان در بعد ورزش قهرمانی غنی است و در رشته‌های بیس‌بال و سافت بال قطب کشور به‌شمار می‌رود.

سرپرست فدراسیون انجمن‌های ورزشی افزود: با توجه در پیش بودن مسابقات آسیایی بیس‌بال و سافت که دو ماه آینده در کشور تایلند برگزار می‌شود، اردوهای تیم ملی این 2 رشته به‌زودی تشکیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تعدادی از رشته‌های این فدراسیون در المپیک 2028 حضور خواهند یافت کمیته بازی المپیک در فدراسیون و کمیته ملی المپیک تشکیل خواهد شد.

یاسر جمالی هم بیان کرد: با توجه به  فعالیت بیش از 18 رشته ورزشی در هیئت انجمن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر این هیئت قابلیت قهرمانی دارند که به‌صورت ویژه حمایت می‌شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان بوشهر افزود: برای توسعه این هیئت 2 مکان ورزشی برای فعالیت رشته‌های مختلف در استادیوم شهید نادر مهدوی یا مجموعه ورزشی نادری بوشهر در نظر گرفته شده که یکی این مکان‌ها در اختیار این هیئت قرار خواهد گرفت.

در این نشست تعدادی از مسئولان کمیته‌های مختلف این هیئت نظرات و پیشنهادات خود را با سرپرست فدراسیون انجمن ورزشی مطرح کردند.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • لغو پروازها و برخی رویدادهای ورزشی در کیش
  • برگزاری پرحاشیه مسابقات والیبال بانوان جام رمضان در کاشمر
  • تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش
  • رقابت ساحلی بازان در ۴ رشته ورزشی در مشهد
  • استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است
  • جام صفوی ورزش استان اردبیل را متحول می‌کند
  • مسابقات «اسکای رانینگ» به میزبانی کامیاران برگزار می‌شود
  • برگزاری مسابقات آسیایی بیس‌بال و سافت در تایلند
  • وزیر ورزش، پیگیر برگزاری مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا
  • برای حفظ میزبانی اذیت شدیم/ شانس بالایی برای صعود داریم