Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@09:03:50 GMT

دنیایی که شوخی شوخی تاریک می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۳۹۷۰

دنیایی که شوخی شوخی تاریک می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند، اغلب اولین تجربه‌شان را به صورت تفریحی و در دوران نوجوانی کسب کرده بودند و به تدریج اعتیاد آنان از حالت تفریح خارج شده و با تکرار و زیاد شدن میزان مصرف، معتاد شده‌اند.

از آن جایی که مصرف مواد مخدر همیشه رو به افزایش است، نوجوان نیز ابتدا با مقداری کم شروع می‌کند و چون با گذشت زمان، مقدار کم اولیه نیاز جسمی او را تأمین نمی‌کند، مجبور می‌شود یا مقدار مصرف را افزایش دهد و یا فاصله زمانی مصرف را کوتاه‌تر کند که در نهایت منجر به وابستگی شدید او به مواد و اعتیاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از جوانان و نوجوانانی که شروع به مصرف مواد مخدر می‌کنند، اظهار می‌دارند که برای فرار از مشکلات و مسائل زندگی روزمره و داشتن احساسی بهتر از احساس فعلی‌شان دست به این کار زده‌اند.

کنجکاوی، کسب لذت، تسکین درد، فراموش کردن مشکلات، شوخی و خنده، هیجان‌طلبی یا میل به خطر کردن، احساس بزرگ شدن، پیوستن به گروهی خاص و . . . این علل با وجود این که چندان مهم به نظر نمی‌رسند، باعث اعتیاد میلیون‌ها انسان شده‌اند.

امروزه متخصصین، یک عامل را زمینه اعتیاد نمی‌دانند و معتقدند عوامل مختلف دست به دست هم داده و فرد را معتاد می‌کنند.

نقش موثر خانواده‌ها در اعتیاد کودکان

علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، با بیان اینکه اعتیاد دلایل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین علت آن خانواده است، اظهار کرد: عامل اصلی در اعتیاد کودکان، خانواده‌ها هستند و زمانی که پدر و مادر مصرف کننده مواد مخدر باشند، ۸۰ درصد کودکان نیز مصرف کننده خواهند شد.

وی با بیان اینکه کودکان از رفتار بزرگترها درس می‌گیرند و ممکن است از روی کنجکاوی به سمت اعتیاد بروند، افزود: کودکان کار نیز گاهی توزیع کننده و مصرف کنننده مواد مخدر می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: اعتیاد معضلی است که آسیب‌های جسمی و روحی زیادی به فرد، خانواده و جامعه وارد می‌سازد.

عرب نژاد ادامه داد: بهزیستی کودکان معتاد را از طریق اورژانس ۱۲۳ شناسایی و با هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر و دادگاه برای درمان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم خانواده‌ها به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند، تصریح کرد: باید نقش روانشناسان در جامعه پررنگ تر شود تا با کمک آنان مشکلات روحی خانواده‌ها کم و اعتیاد کم رنگ تر شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم آگاهی از پیامدهای منفی اعتیاد و  باورهای غلط بعضی خانواده‌ها باعث می‌شود تا از مواد مخدر به عنوان دارو استفاده کنند.

عرب نژاد با بیان اینکه خصلت دارویی مواد مخدر باید از ذهن مردم پاک شود، افزود: اعتیاد یک بیماری مزمن پیش‌رونده است که باید آن را پیشگیری کرد.

مرکزی به نام آرامش

وی به مرکز سرپناه شبانه یا shelter بنام " آرامش" در مرکز استان اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه کاهش آسیب، ارجاع به سیستم‌های درمانی و حمایتی و درصورت امکان مذاکره با خانواده و سایر افراد مهم برای بازگشت فرد به شرایط بهتر توسط تیم کاهش آسیب از فعالیت‌های این مرکز است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به این که ساعات پذیرش بین 5 عصر تا 8 صبح است، بیان کرد: هرساله با توجه به فصل سرما در این ایام با افزایش پذیرش تا ۲۵ نفر هر شب مواجه هستیم که متاثر از شرایط مختلف است.

عرب نژاد با بیان اینکه این مرکز شبانه تنها از آقایان پذیرش انجام می‌دهد، افزود: به علت نبود آمار عملیاتی و فراوانی کم، مرکز زنان راه‌اندازی نشده است.

وی نحوه پذیرش را به صورت داوطلبانه یا معرفی از سایر مراکز درمانی و کاهش آسیب دانست و گفت: معتادان  بی خانمان و مبتلا به اعتیاد تزریقی یا اعتیاد غیر تزریقی شدید، اولویت پذیرش هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: افرادی که در پاتوق‌ها یا سایر مکان‌ها شب‌ها را سپری می‌کنند، نیز منعی برای پذیرش ندارند، البته این افراد توسط تیم‌های سیار شناسایی و به این مراکز ارجاع می‌شوند.

عرب نژاد نداشتن بیماری‌های شدید جسمانی و روانی که نیاز فوری به مداخلات پزشکی و تخصصی داشته باشند را از شرایط پذیرش اعلام کرد و یادآور شد: در راستای خدمات‌رسانی از سوی مرکز به مراجعه کنندگان، مبلغ 90 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده که برابر گزارشات مربوطه و تایید آن از سوی بهزیستی به تناوب پرداخت می شود.

وی ادامه داد: مرکز شبانه "آرامش" در بیرجند واقع در خیابان جمهوری، جمهوری 18، نهضت ۱ ، پلاک ۱۸ است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با انتقاد از اینکه سیگار به راحتی در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رود و دسترسی به مواد مخدر راحت است، افزود: پس از معتاد شدن فرد، وی را به سازمان ما ارجاع می‌دهند و با وجود فعال بودن 36 مرکز ترک اعتیاد، باز هم تقاضای راه‌اندازی مرکز در شهرستان‌ها را داریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی بهزیستی اعتیاد به مواد مخدر خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ماده اعتیادآور شیشه در داروی لاغری دو جوان در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ خانم دکتر هدی ابوالحسنی با اشاره به مثبت شدن آزمایش اعتیاد دو جوان مصرف کننده داروی لاغری گفت: این دو جوان که هیچ سابقه مصرف مواد مخدر ندارند در هنگام استخدام با آزمایش مثبت اعتیاد روبه رو شدند.


وی با اشاره به رهگیری تولید و توزیع غیر قانونی این داروی لاغری در یکی از عطاری‌های مرکز شهر از شهروندان خواست؛ به هیچ عنوان دارو‌ها و مکمل‌ها را از عطاری ها، فضای مجازی و باشگاه‌های ورزشی تهیه نکنند.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، تنها مرکز قانونی تهیه دارو را داروخانه‌های مجاز دانست و با بیان اینکه فروشندگان عطاری مجاز به تجویز گیاهان دارویی با هدف درمان نیستند تاکید کرد: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاه دارویی هستند و نه داروی گیاهی.


دکتر ابوالحسنی، با اشاره به بازرسی بیش از ۳۰۰ عطاری استان در یک سال گذشته از پلمپ ۲۲ عطاری متخلف خبر داد و گفت: داشتن برچسب اصالت و سیب سلامت از الزامات اقلام دارویی و بهداشتی است.

دیگر خبرها

  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • وجود ماده اعتیادآور شیشه در داروی لاغری دو جوان در قم
  • تأکید رئیسی بر جلوگیری از عادی شدن مبارزه با قاچاق و اعتیاد