Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@03:08:42 GMT

۱۰ هزار تن پسته از رفسنجان صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۴۱۷۷

۱۰ هزار تن پسته از رفسنجان صادر شد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از صادرات بیش از ۱۰ هزار تن پسته طی ۹ ماه گذشته از این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان حسین رضایی، امروز( 26 خرداد) در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: رهبری تأکید دارند که خود را از وابستگی به نفت جدا کنیم ولی نتوانستیم اما در بخش کشاورزی می توان ثروت آفرینی کرد و از وابستگی به نفت خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان افزود: طی دو سال گذشته در استان کرمان که محصول پسته افت کرد فهمیدیم درآمد پسته بود که صنعت را سرپا نگه داشته لذا اوضاع صنایع وابسته به کشاورزی بهتر از صنایع دیگر است و در رفسنجان خوشبختانه در گذشته سرمایه گذاری با نگاه بلند مدت 30 تا 40 ساله با درامد پسته ایجاد شده است.

 

 

وی با بیان اینکه سالی که گذشت تقریباً سال نابودی پسته بود  اما از 9 ماه گذشته تا کنون که 20 هزار تن پسته از ایران صادر و 10 هزار تن از این محصول ارزآور از رفسنجان به کشورهای خارجی صادر شد؛ تصریح کرد: 80 هزار هکتار باغ پسته در خراسان ایجاد شده اگر علمی پیش نروند به مشکل بر می خورند 470 هزار هکتار پسته کاری در کشور داریم که 80 هزار هکتار آن در رفسنجان وجود دارد.

 

 

رضایی ادامه داد: امسال باغ هایی داریم که در هکتار 8 تن پسته برداشت خواهند کرد به این دلیل که وضعیت آبیاری نوین و وضعیت تغذیه ای را خوب اجرا کردند که وضعیت این دو مؤلفه در افزایش محصول مهم است و باغداران اگر از نظرات کارشناسان استفاده کنند میزان بهره وری افزایس می یابد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 هزار هکتار در رفسنجان به سیستم آبیاری نوین مجهز شد و امسال هم که باغداران اهمیت این آبیاری را فهیمدند استقبال خوبی کردند و 2 هزار هکتار باغ دیگر در دستور کار اجرایی شدن سیستم آبیاری نوین قرار دارد و تا کنون در این شهرستان بیش از 11 هزار هکتار قطره ای در رفسنجان اجرا شده است.

 

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به وجود 36 هزار بهره بردار با 80 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان گفت: عمده مالکین به علم روز مجهز می شوند و در حال حاضر تفاوت عملکرد آنان مشخص است؛ باغدارانی که علمی عمل کنند یقیناً محصول خوبی برداشت می کنند  و این افراد با نظر کارشناسان تقریبا 200 کیلوگرم کود شیمیایی در هکتار کمتر مصرف می کنند و تقریباًحدود 12 لیتر سم کمتر در هکتار مصرف می کنند لذا علمی کار کردن مصرف نهاده های کشاورزی باعث افزایش محصول می شود.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه نماز جمعه خبرگزاری شبستان شیراز مجلس اردبیل غنی سازی اوقات فراغت چهارمحال و بختیاری پسته صادرات اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۴۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: مساحت کل اراضی شهرستان سامان ۴۵هزار و ۴۵۲ هکتار است که از این میزان، ۴۵ پلاک به مساحت ۲۷هزار و۷۰ هکتار شامل رفع تداخلات می‌شود.
حجت الله رئیسی افزود: در ۲۴ جلسه کارگروه رفع تداخلات مجموع ۳۳ پلاک سوادجان، حرمی، چشمه سنگ، چلوان، قریه صادق آباد، چم نار، قوچان، قارقوش، برمه، لره، چم عالی، چم کاکا، کراب، گرکاچی، ایلبگی، لاغدنبه، یالانچی، چم خرم، چم زین، خلیل آباد، محمد آباد، گردکان، دولابی و بنکلو، یاسه چاه، یاشولجه، نیسانیه، چم چنگ، گلستان، فولاد آباد، مزارع صادق آباد، گرایلی، شهری جان و حسین آباد بررسی و برای دریافت مصوبه نهایی به دبیرخانه کمیسیون رفع تداخلات استان ارسال شد.
وی گفت ماهیت حدوده ۵۰ هکتار از اراضی دارای سابقه کشت و احیاء در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، از ملی به غیر ملی تغییر و به زارعین و کشاورزان ذینفع واگذار شد به طوری که از کل مساحت اراضی مطرح شده در کارگروه رفع تداخلات شهرستان ۲۲۳۴٫۴۳ هکتار به عنوان اراضی غیرملی (مستثنیات) و ۱۲۶۵۴٫۲۹ هکتار نیز به عنوان اراضی ملی تثبیت شد.
رئیسی گفت: از تعداد کل ۳۳ پلاک مصوب شده، تعداد ۲۰ پلاک هم توسط مدیریت امور اراضی استان در سامانه CMS سازمان امور اراضی کشور برای بهره برداری و اقدام لازم بارگذاری شده است.
وی گفت: پلاک‌های باقی مانده از شهرستان سامان شامل ۱۲ پلاک کهرداش سوادجان، کاهکش، گرمدره، مارکده، شوراب کبیر، موات یاسه چاه، موات پلنگستان، موات هوره، کمربر ایلبگی، کوه شیراز، یالانچی و گاوچر می‌باشند که ۵ پلاک در حال رسیدگی در کارگروه رفع تداخلات شهرستان است و مابقی هم در حال رسیدگی برای طرح کارگروه شهرستانی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان به رشد صعودی عملکرد در یک سال گذشته اشاره و عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی ما تثبیت مالکیت و رفع تداخلات اراضی و صدور اسناد کشاورزی است که شهرستان سامان توانسته نزدیک به ۷۰ درصد از اراضی را رفع تداخل کند و این فعالیت را با کیفیت به اتمام برساند و ۳۰ درصد باقیمانده نیز جز برنامه‌های سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان