Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر نیرو گفت: قفقاز شمالی دارای جایگاه مهم و کلیدی برای توسعه روابط ایران و روسیه است و دروازه ورودی کالا‌های ایران به روسیه و بالعکس محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در مراسم افتتاحیه دومین همایش تجاری و تاریخی، فرهنگی و علمی ایران و فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی سال‌های اخیر روند رو به توسعه‌ای داشته است، عنوان کرد: این روند همچنان در حال توسعه و گسترش است به طوری که روسای جمهور دو کشور در سال گذشته پنج مرتبه مرتبه با یکدیگر ملاقات داشته و رئیس جمهور نیز تا کنون سه مرتبه به کشورمان سفر داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همزمان دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور نیز تقویت شده و طی سال‌های اخیر روسای پارلمان‌های ایران و روسیه و نمایندگان مجالس دو کشور دیدار‌های متعددی داشته‌اند. در مجموع حجم و تعداد تبادل هیات‌ها بین دو کشور روند صعودی داشته و این امور بیانگر این واقعیت است که توسعه روابط دوجانبه ایران و روسیه در تمامی ابعاد آن از موضوعات کلیدی و وجه مشترک جهت گیری‌های سیاست خارجی دو کشور قرار دارد.

اردکانیان تاکید کرد: در این میان منطقه قفقاز شمالی دارای جایگاه مهم و کلیدی برای توسعه روابط ایران و روسیه است و دروازه ورودی کالا‌های ایران به روسیه و بالعکس محسوب می‌شود. در واقع قفقاز شمالی بدلیل موقعیت جغرافیایی، برخورداری از منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی و به عبارت دیگر با برخورداری از کلیه منابع لازم، از ظرفیت بالقوه‌ای برای ایفای نقش کلیدی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی برخوردار است و ضروری است این ظرفیت بالقوه با همکاری طرفین، به ظرفیت بالفعل تبدیل گردد.

وزیر نیرو تصریح کرد: ایران و قفقاز شمالی می‌توانند در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و به ویژه صنعت گردشگری، حمل و نقل و تامین کالا‌های مورد نیاز با یکدیگر همکاری داشته باشند. اجرایی سازی سند لغو روادید گروهی گردشگری می‌تواند به توسعه همکاری‌های گردشگری کمک قابل توجهی نماید.

وی با تاکید بر اینکه همچنین قرار گرفتن منطقه قفقاز شمالی در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال- جنوب زمینه خوبی را برای توسعه همکاری‌ها فراهم کرده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش گسترده‌ای را برای اتصال شبکه‌های ریلی داخلی با این شبکه شروع کرده که افتتاح اخیر خط ریلی قزوین- رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر نمونه بارز این تلاش‌هاست.

اردکانیان افزود: پروژه ساخت راه آهن قزوین- رشت از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی‌های مهندسی، در نوع خود یک ابر پروژه به حساب می‌آمد و همین موضوع باعث طولانی شدن روند تکمیل و ساخت آن شده بود که امیدواریم با ساخت خط ریلی رشت_ آستارا، حلقه نهایی کریدور شمال- جنوب تکمیل و شاهد تبادل گسترده کالا بین کشور‌های منطقه از طریق این کریدور باشیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در حوزه همکاری‌های بانکی، دو کشور آمادگی دارند شبکه‌های میر و شتاب را به یکدیگر متصل نمایند و گام‌های جدی تری را برای استفاده از ارز‌های ملی (روبل و ریال) بردارند. روند همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی، خوشبختانه مثبت بوده و حجم مبادلات محصولات کشاورزی در سال جاری و در مقایسه با سال قبل از آن، با رشد مواجه بوده است.

وی تاکید کرد: امضای قرارداد ترانزیت، سواپ و ورود موقت گندم بین ایران، روسیه و قزاقستان می‌تواند فصل جدید از همکاری‌های سه جانبه را در حوزه غلات به ارمغان بیاورد. باید تلاش کنیم تا این قرارداد در بستر اجرایی خود قرار بگیرد و موانع اجرای آن مرتفع گردد که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تبدیل به هاب ترانزیت غلات کشور‌های شمالی (روسیه و قزافستان) گردد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ضروری است طرفین با سرمایه گذاری‌های مورد نیاز، زیر ساخت‌های این مهم را ایجاد کنند. اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان و نیز از طریق جمهوری‌های ارمنستان و گرجستان می‌بایست با جدیت بیشتری دنبال شود. خوشبختانه همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی حرارتی آغاز شده که می‌بایست سرعت این قبیل همکاری‌ها شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در این میان انعقاد قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که متعاقب آن بیش از ۸۰۰ قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند جهش مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و روان سازی تجارت منطقه‌ای ایجاد نماید.

وی افزود: همکاری‌های استانی و مناطق دو کشور، پس از عهده گیری این مسئولیت توسط وزارت قفقاز شمالی روند بهتری به خود گرفته است و امیدواریم این روند روز به روز توسعه یابد و شاهد همکاری‌های بیشتری بین استان‌های دو کشور در آینده نزدیک باشیم. در این چارچوب همکاری‌های استان‌های شمالی ایران با استان‌های جنوبی روسیه و به ویژه همکاری‌های بنادر دو کشور باید مورد توجه جدی تری قرار بگیرد.

اردکانیان اضافه کرد: ضروری است از ظرفیت دریای خزر و به تبع آن از ظرفیت‌های بندری و حمل و نقل دریایی این دریاچه بزرگ، برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری استفاده حداکثری به عمل آید. متاسفانه از این ظرفیت تاکنون استفاده کامل نشده است و پیشنهاد می‌گردد در این زمینه نقشه راه همکاری‌های دو کشور درحوزه خزر و با محوریت بنادر و حمل و نقل دریایی تدوین و در چارچوب آن پروژه‌های مشترک طراحی و به مورد اجرا گذاشته شود.

وزیر نیرو بیان کرد: به هر حال توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، به ویژه در شرایط فعلی که هر دو کشور با سیاست‌های خصمانه آمریکا مواجه هستند، بیش از هر زمان دیگری واقعیت انکارناپذیر محسوب می‌شود؛ لذا ضروری است طرفین برای رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای تجارت دوجانبه و منطقه‌ای تلاش بیشتری از خود نشان دهند و زمینه را برای گسترش گردش مالی و گردش کالایی فراهم نمایند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد همایش فعلی و اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه زمینه‌های بیشتری را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه فراهم سازد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وزیر نیرو اردکانیان روسیه قفقاز شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۴۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به مهمترین دستاوردهای این مؤسسه در سال گذشته، گفت: رویکرد تولید و انتقال دانش و یا ترویج یافته‌های علمی، ایجاد تشکل‌های تصمیم ساز در حوزه تحقیقات شیلات با دعوت از نخبگان و صاحب نظران، ایجاد زمینه ارتباطات بین‌المللی به منظور تقویت همکاری‌های مشترک، حمایت از پروژه‌های مشترک با مؤسسات تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی از جمله برنامه‌های این مؤسسه بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته از محصول پروبیوتیک بومی که با تلاش محققان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور محقق شده بود رونمایی شد.

بهمنی تجربه موفق تولید محصول و تعاملات با شرکت دانش بنیان را به عنوان بخشی از سیاست‌های کارآمد توسعه پایدار صنعت پرورش آبزیان در کشور دانست و افزود: دستیابی به دانش فنی تولید انبوه پروبیوتیک باسیلوس والیسمورتیس آی اس ۰۳ ( Bacillus vallismortis IS۰۳) گامی مهم در جهت بهبود کیفیت آب مزارع پرورش میگو و مؤثر در عملکرد و راندمان اقتصادی تولید میگوی سفید غربی است.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، این محصول دارای سازگاری کامل با شرایط اکولوژیک بوده و برای بهبود کیفیت آب مزارع پرورش و به ویژه مراکز تکثیر میگو در شمال و جنوب کشور قابل استفاده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونمایی از محصول پروبیوتیک بومی در دهه مبارک فجر سال گذشته، افزود: محصول پروبیوتیک بومی برای نخستین بار با نام تک سل پلاس در صنعت پرورش میگو با تلاش محققان ایستگاه تحقیقاتی تولید میگوی عاری از بیماری خلیج فارس تولید شد.

وی همچنین از دستیابی به دانش فنی تولید نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida خبر داد و گفت: پروژه دستیابی به دانش فنی تولید نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida به منظور ایجاد نرسری انجام شده است.

وی با اشاره به وجود ۳۰۹ گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، گفت: جلبک سبز اولوا در تمام طول سال در شرایط آزمایشگاهی قابل بهره برداری بوده و می‌توان نشا سالم را از این گونه تولید کرد؛ در مرحله بعدی تجاری سازی و ترویج این یافته است که می‌توانیم به انتقال دانش فنی و ترویج در فاز نیمه صنعتی و صنعتی نائل شویم.

بهمنی با اشاره به برنامه‌های پیش رو مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سال ۱۴۰۳، یادآور شد: همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی کشور برای انجام پروژه‌های مشترک ملی، انجام برنامه عملیاتی ۴ ساله مؤسسه، همکاری در تدوین سند توسعه دریا محور، توسعه زیر بخش شیلات، ارزیابی و ارزشیابی دقیق واحدهای پژوهشی بر اساس برنامه عملیاتی در حال برنامه‌ریزی است.

کد خبر 6063611

دیگر خبرها

  • رزمایش مشترک با ایران و روسیه برای امنیت منطقه مهم است
  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • اعلام آمادگی ترکمنستان برای افزایش فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور
  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران