Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@04:09:33 GMT

خلاصی از دیکتاتوری دلار

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۴۵۸۸

خلاصی از دیکتاتوری دلار

به گزارش فارن‌پالسی، یکی از چالش‌های اروپایی‌ها با حاکمیت دلار آمریکا، به تنش‌های میان ایران و آمریکا مربوط می‌شود. در یک سال اخیر و با خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از توافق هسته‌ای با ایران و ازسرگیری برخی تحریم‌ها علیه این کشور، کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و آلمان، دوباره با خطر مجازات‌ها و تحریم‌های ایالات متحده در صورت ادامه تجارت با ایران روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، هنوز سیاست واشنگتن در برابر ایران روشن نیست و در این میان اروپایی‌ها نیز دنبال اجرائی‌کردن کانال ویژه‌ای برای برخی مبادلات خود با ایران هستند. در شرایطی که دیدارها و مذاکرات میان اروپا و آمریکا از یک سو و میان ایران و اروپا برای عملی‌شدن این کانال مالی بدون مواجه‌شدن با تحریم‌های آمریکا از سوی دیگر ادامه دارد، دو نفت‌کش در دریای عمان هدف قرار گرفتند.

دولت ترامپ از زمانی که تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، از تمام ابزارهای اقتصادی خود استفاده کرد تا دوستان و دشمنانش را با این رویکرد خود در قبال ایران همراه کند. ایالات متحده هم‌زمان با افزایش فشارها بر ایران، در قبال ونزوئلا نیز رویکرد کم‌و‌بیش مشابهی را در پیش گرفت و تمام کشورهایی را که به صنعت نفت ونزوئلا کمک می‌کنند، تحریم کرد. بانک‌ها و شخصیت‌های حقیقی روس در صدر لیست سیاه واشنگتن قرار گرفتند. از سوی دیگر، کمپانی‌های اروپایی که در پروژه خط لوله گاز روسیه در آلمان فعالیت داشتند نیز با تهدید ایالات متحده مواجه شدند. این تهدیدها علیه ترکیه به‌عنوان یکی از متحدان آمریکا در ناتو، به دلیل خریدهای نظامی این کشور از روسیه نیز به کار گرفته شد. این اقدامات یادآور سیاست‌های آمریکا علیه کوبا در دوران جنگ سرد بود.

در آسیا نیز آمریکا از ابزار مالی و اقتصادی خود برای تقابل با چین استفاده کرد. ترامپ تعرفه‌های تجاری سنگینی را بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد تا پکن را وادار به تجدیدنظر در سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی خود کند. به‌تازگی نیز ترامپ با تهدید اعمال تعرفه بر واردات از مکزیک، دولت این کشور را تحت فشار قرار داد تا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری در قبال مهاجران اتخاذ کند. اعمال فشار و تهدید متحدان آمریکا برای تحریم کمپانی چینی هوآوی، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ارتباطی جهان را نیز باید در ادامه همین سیاست‌های اقتصادی واشنگتن تفسیر کرد.

این فشارها و تهدیدهای آمریکا تنها با استفاده از دلار عملی شد. دلار آمریکا هنوز مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین ارز جهان به‌شمار می‌رود و علاوه بر آن، ترامپ در سال‌های اخیر از دلار به‌عنوان مهم‌ترین سلاح خود علیه متحدان و دشمنانش استفاده کرده است. جان اسمیت که سال گذشته از دایره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کناره‌‌گیری کرده است، می‌گوید: «هر اندازه ایالات متحده بر تقابل‌ها و تنش‌های خود با اروپا اصرار بورزد، رهبران اروپایی را مجاب‌تر می‌کند تا راهی جایگزین برای سیستم مالی آمریکا که بر جهان حکمفرماست و استقلال از دلار بیابند. چنین امری قطعا باعث تضعیف دلار آمریکا خواهد شد و از تأثیرگذاری دلار برای اعمال تحریم کاسته می‌شود».

بانک مرکزی اروپا نیز در گزارش سالانه خود بر این موضوع این‌گونه تأکید کرده است: «مقاومت و واکنش‌ها به اقدامات مالی آمریکا، باعث تقویت جایگاه یورو خواهد شد. افزایش نگرانی‌ها درباره تأثیر تنش‌های تجاری بین‌المللی و چالش‌های چندجانبه و نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، حمایت از دلار آمریکا را کاهش داده و بر نفوذ یورو خواهد افزود».

افزایش ذخیره یورو

ابراز امیدواری بانک مرکزی اروپا در شرایطی است که در‌حال‌حاضر سهم یورو در تبادلات بین‌المللی تقریبا ثابت مانده است و همچنان یک‌سوم کل تبادلات مالی جهان را شامل می‌شود. با‌این‌حال، سهم یورو در میزان ذخایر ارز خارجی در یک سال اخیر رشد کرده و در مقابل، سهم دلار آمریکا از این حیث به کمترین میزان در 20 سال اخیر رسیده است. بانک مرکزی اروپا به این نکته نیز اشاره می‌کند که با افزایش اقدامات یک‌جانبه آمریکا و استفاده واشنگتن از دلار به‌عنوان ابزار تقابل و فشار، بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی در حال کاهش‌دادن میزان ذخیره دلاری خود هستند تا کمتر در خطر اقدامات یک‌جانبه احتمالی واشنگتن قرار گیرند.

برونو لومایر، وزیر اقتصاد فرانسه، در واکنش به فشارهای آمریکا برای تحریم هوآوی اعلام کرد فرانسه در این مورد باید از حاکمیت خود دفاع کند. پیش از این نیز لومایر که یکی از نامزدهای اصلی برای تصدی ریاست بانک مرکزی اروپا محسوب می‌شود، خواستار اتخاذ سیاست‌هایی برای مقابله با فشارهای مالی و اقتصادی آمریکا و اعمال حاکمیت اروپایی‌ها برای دفاع از منافع خود شد. ایستادگی در برابر آمریکا فقط شامل فرانسه نمی‌شود؛ حتی اسپانیا نیز که وضعیت اقتصادی وخیمی دارد، حاضر به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه کوبا نشده است.

استفاده ایالات متحده از موقعیت مرکزی خود به‌عنوان رهبر سیستم اقتصادی جهان علیه بازیگران سرکش، به آخرین دهه قرن بیستم و سقوط اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد؛ اما ترامپ در حجمی بی‌سابقه، از دلار به‌عنوان ابزار جنگ استفاده می‌کند. اسمیت می‌گوید: «دولت ترامپ حتی متحدان واشنگتن را نیز تحت فشار قرار می‌دهد تا سیاست خارجی خود را با واشنگتن هماهنگ کنند و در تحریم‌ها نیز دنباله‌روی آمریکا باشند. به‌این‌ترتیب مدتی است که مشابه صدای اعتراضی را که پیش از این از روسیه و چین بلند می‌شد، اکنون از آلمان و فرانسه نیز می‌شنویم».

بااین‌حال، شرایط برای اروپایی‌ها دشوارتر از روسیه و چین است؛ چراکه هم وابستگی بیشتری به دلار آمریکا دارند و هم درگیر رابطه‌ جدی‌تر و استراتژیک‌تری با آمریکا هستند. بری ایزینگرین، پروفسور اقتصاد و علوم‌سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «کمپانی‌ها در روسیه و چین، آنچه را انجام می‌دهند که بیش از همه منافعشان را تأمین می‌کند. این کمپانی‌ها لزوما پیرو سیاست‌های دولت‌های خود در قبال ایالات متحده نیستند. در شرایط فعلی نیز استفاده از دلار برای این شرکت‌ها، راحت‌تر و به‌صرفه‌تر است؛ به همین دلیل است که اروپایی‌ها از سال گذشته بر تلاش‌های خود برای کسب نقشی بین‌المللی برای یورو به‌عنوان دومین ارز معتبر جهان افزوده‌اند تا از وابستگی خود به دلار آمریکا کم کنند. درحال‌حاضر یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌ها برای اروپایی‌ها، حوزه انرژی است و رهبران اروپایی قصد دارند در این حوزه تا جایی که می‌توانند از یورو به‌جای دلار استفاده کنند تا در صورت اعمال اقدامات یک‌جانبه آمریکا، با آسیب کمتری روبه‌رو شوند».

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلمان اقتصاد ایالات متحده دلار واشنگتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

به گزارش تسنیم، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ۲۰۱۸ پس از خارج شدن از قرارداد هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به ۲ میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشور‌های خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین ۵۵.۶ میلیون تن معادل ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین است.

دیگر خبرها

  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • کیهان: تحریم‌های جدید علیه ایران «فیک» است!
  • تحریم های هماهنگ آمریکا و انگلیس علیه ایران اعلام شد
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را در حمایت از اسرائیل تحریم کرد
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند