Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@16:54:55 GMT

(تصاویر) زندگی سخت هه‌وار نشینان کردستان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۴۵۹۴

(تصاویر) زندگی سخت هه‌وار نشینان کردستان

هه‌وار در معنی لغوی به معنی کوچ از مکانی به مکان دیگر است.

هه‌وار نشینی با جابجایی وسایل ضروری زندگی، گله و احشام در بیشتر از ۲ هزار متر ارتفاع کوه‌های هورامان در استان کردستان غالباً امری بسیار سخت بوده است.

هه‌وار نشینان اقتصادی خودکفا داشته اند که با آمدن پیشرفت و تکنولوژی تولیدات این نوع زندگی نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غنی بودن بافت گیاهی وجنگلی این کوهستان‌ها به دلیل بارش مناسب زمستانه، دامداری و کشاورزی را از روزگاران گذشته به عنوان راه اصلی معاش در میان مردمان این سرزمین تبدیل کرده است.

استقرار، نظمی کهن در آداب و رسوم و روش‌های تقسیم کار است. مدیریت احشام، دوشیدن شیر و فرآوری آن به روغن، کشک و انواع نساجی‌ها وظیفه اصلی زنان بوده و به همین دلیل زنان در نظام هه وار نشینی از جایگاه تصمیم گیری و مدیریتی ویژه‌ای برخوردار بوده اند.

زندگی هه وارنشینی عملاً کم رونقی را نسبت به گذشته احساس می‌کند، اما لایه‌های بسیار متنوع و پیچیده‌ی اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی – روانی زندگی هه‌وارنشینی هنوز بعضاً ناشناخته مانده است. سخت کوشی، قناعت، بهره وری، شاد بودن، تندرستی جسمی و ذهنی ذاتی مردمان هه وارنشین را باید به عنوان خصال برجسته آنان برشمرد.

عکاس: آریان نصرالهی/مهر  

منبع: فرارو

کلیدواژه: کردستان هورامان کوچ عشایر تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۴۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: در شش ماهه گذشته شاهد رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان بوده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، معصومه حسنی خونسار عصر امروز در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری؛ راه‌اندازی محافل قرآنی و کتابخانه هدهد سفید را از اقدامات مؤثر این دولت ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 54 با کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که از این تعداد 16 باب روستایی و 38 باب کتابخانه شهری و مشارکتی با سایر ادارات هستند.

وی از عضویت 51 هزار نفر در کتابخانه‌های کردستان خبر داد و گفت: 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد و در شش ماهه گذشته شاهد رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان بوده‌ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان افزود: راه‌اندازی کتابخانه مرکزی حضرت آیت‌الله خامنه ای یکی از مهم ترین و برجسته ترین اقدامات در این زمینه بوده که خوشبختانه به خوبی مورد توجه علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

وی برگزاری نشست‌های مطالعاتی، نشست‌های کتابخوان، کارگاه‌های آموزشی، جلسات مشاوره، محافل ادبی، نشست‌های جمع‌خوانی کتاب، رونمایی از کتاب، مسابقات کتابخوانی مکتوب و مجازی، نقد کتاب، نشست‌های تخصصی کتابخوان، قصه‌گویی، برنامه‌های ویژه در بخش‌های کودک، جشنواره رضوی، جشنواره قصه‌گویی، طرح‌های «هدهد سفید» و «با هم بخوانیم» را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.

حسنی عنوان کرد: در سال گذشته 24 هزار و 500 جلد کتاب با موضوعات متنوع از سوی خیرین و واقفین کتاب اهدا شده که بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان خواستار حمایت مسئولان استان از کتابخانه‌های عمومی شد و تصریح کرد: توجه به ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای شاخص‌های کتابخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • سنت‌ها و سبک زندگی اسلامی در کردستان جریان دارد
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان
  • ترویج سبک زندگی اسلامی سبب استحکام بنیان خانواده می‌شود
  • امام جمعه رشت: بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند