Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی زیرساخت های لازم برای راه اندازی بازار متشکل ارزی را انجام داده و به تازگی نیز جلسه ای با با مدیران بازار متشکل ارزی و صرافان داشته که در این جلسه خبر از راه اندازی این بازار در آینده ای نزدیک داده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار متشکل ارزی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا قرار است تشکیل شود تا ارزها در آن به صورت نقد، مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن، در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساختار این بازار، بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده در بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک ها و صرافی ها تهیه و مجمع موسس این شرکت، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ١٨ دی ماه سال جاری آغاز به کار کرده است. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد.

 

بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش است. بر اساس ارزیابی های فنی، سامانه معاملات ICE که یکی از زیرساخت های استاندارد در چارچوب های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.

 

بنابراین گزارش چندی پیش برای شفاف سازی نحوه عملکرد این بازار و پاسخ به سوالات صرافان در این زمینه جلسه‌ مشترک هیات مدیره بازار و تعداد زیادی از صرافان عضو کانون صرافان ایران برگزار شد. در این جلسه پرسش‌ها و ابهاماتی نظیر نقش فرابورس در بازار، میزان کارمزد معاملات، میزان حق عضویت در بازار، نحوه انتخاب سهامداران بازار، دوره زمانی پرداخت حق اشتراک، ناعادلانه بودن تساوی حق اشتراک برای صرافی‌های کوچک و بزرگ، نامشخص بودن تکلیف ارز خریداری شدن در صورتی که بعد از ۱۰ روز به فروش نرسد، نامشخص بودن بازار ساز اصلی این بازار، نقش بانک مرکزی در بازارسازی از طرف صرافان مطرح شد که اعضای هیئت مدیره بازار متشکل ارزی به تفصیل جزئیات و توضیحات لازم را ارایه کردند.

 

این گزارش می افزاید: در ادامه اقدامات بانک مرکزی برای راه اندازی این بازار روز گذشته (25 خرداد) رییس کل بانک مرکزی با مدیران بازار متشکل ارزی و صرافان جلسه ای با محوریت بازار متشکل ارزی داشت که مدیرعامل بازار متشکل ارزی در تشریح جزییات این جلسه ارزی از آغاز به کار بازار متشکل در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

 

«محمود شکسته بند» در این باره به ایبنا گفته است: «این جلسه که درباره مباحث داخلی شرکت بود با حضور مسئولان بانک مرکزی و اعضای کانون صرافان برگزار و درباره مباحث مربوط به این بازار، بحث و بررسی شد. مهمترین موضوع مطرح شده در این جلسه تصمیم گیری درباره کاهش حق عضویت از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان بود که در جهت حمایت از صرافی‌های کوچک این تصمیم گرفته شد.

 

مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره زمان آغاز به کار این بازار که پیش از این خردادماه اعلام شده بود، گفته است: «آغاز به کار این بازار نیز به زودی انجام خواهد شد. اعضا در حال تکمیل پرونده‌ها هستند و عده کثیری نیز افتتاح حساب کرده‌اند. این تصمیم از سوی رئیس کل بانک مرکزی، هیات عامل این بانک، هیات مدیره بازار متشکل ارزی و کانون صراف‌ها گرفته شد.»

 

یادآور می شود:  نسخه آزمایشی پایگاه اینترنتی بازار متشکل ارزی به آدرس http://www.ice.ir هم اکنون قابل مشاهده شده است و نرخ های روزانه نیز بر روی این پایگاه قرار داده می شود.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه نماز جمعه خبرگزاری شبستان خطبه های نماز جمعه استان بوشهر غنی سازی اوقات فراغت مجلس اردبیل کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون صرافان ایرانیان بازار متشکل ارزی صرافان کانون صرافان ایران بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

رئیس مجلس گفت: مسئولیت کمبود و گرانی دارو بر عهده سه دستگاه وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بانک مرکزی بوده و قطعاً بانک مرکزی در تأمین ارز دارو تأخیر داشته است.

به گزارش مشرق، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تذکری با استناد به ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه موضوع دارو تاکنون ۴ مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است، گفت:آخرین جلسه نظارتی در این خصوص در ۱۹ دی ماه سال گذشته بود که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصت دو ماه برای اصلاح وضعیت داد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، عنوان کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است.

وی افزود: از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت و به جای آن شاهد ارزپاشی برای سفرهای خارجی و افزایش ۵۰۰ دلار به هزار دلار بودیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی نیز هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده؛ این در حالی است که مجلس شورای اسلامی حکیمانه و به صورت مقبول این موضوع را دنبال کرده است.

قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز که باعث اشکالات توزیع دارو شد، محرز است

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه بعد از بررسی‌ها و جلسات برگزار شده درخصوص دارو، شخص بنده نیز جلسه جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت داشتم، گفت: بر اساس گزارش جمع‌بندی نظارتی کمیسیون بهداشت از این جلسه، سه دستگاه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این خصوص مسئول هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا بانک مرکزی در واگذاری ارز در اواخر بهار و ابتدای تابستان تأخیر داشته است، یادآور شد: این موضوع اشکالاتی را در توزیع دارو به وجود آورد که البته در پایان سال ۱۴۰۲ توانست به تعهدات خود عمل کند، اما به هر حال تأخیر داشت.

رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: موضوع کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در این جلسه بر اساس ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا مجلس تشخیص خود را درباره آن اعلام کند، اما به هرحال موضوعات دیگر در حوزه ارزی و بودجه را پیگیری خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • رفع فیلتر گوگل پلی در آینده نزدیک !
  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد