Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@20:19:58 GMT

احتمال فروش ماهی‌های مسموم در بازار چابهار

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۵۳۳۲

ساعت24 -وحید پورمردان افزود: با عنایت به بررسی‌های به عمل آمده از منطقه به نظر می‌رسد مرگ و میر آبزیان مذکور احتمالاً به دلیل شکوفایی پلانکتون (کشند قرمز) بوده که کارشناسان محیط زیست در حال بررسی تراکم و نوع گونه‌های پلانکتونی منطقه هستند.

دیرکل محیط زیست استان افزود: آغاز فصل مانسون و جابجایی مواد مغذی در دریا، جابجایی مواد مغذی از کف و حرکت مواد غذایی از مناطق عمیق توسط جریان‌های آبی به محدوده ساحل سبب افزایش مواد مغذی در آب‌های ساحلی می‌شود و در اثر افزایش مواد مغذی، فسفات و نیتروژن جلبک‌ها یا فیتوپلانکتون ها افزایش پیدا می‌کنند که در رقابت با هم سم توکسین را تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورمردان گفت: توکسین تولید شده در سطح آب، جمع و معمولاً آب در این منطقه رنگی می‌شود که این امر باعث شده که نور و اکسیژن به آبزیان منطقه نرسد و تلف شوند.

وی ادامه داد: آبزیان این منطقه با مصرف فیتوپلانکتون ها یا جلبک‌های حاوی سم، مسموم شده و همین مسئله باعث مرگشان شده است.

پورمردان خاطرنشان کرد: البته گاهی ورود فاضلاب‌ها نیز باعث مرگ و میر آبزیان می‌شود اما با توجه به اینکه این اتفاق در یک محدوده نیمه بسته روی داده است احتمال مسمومیت با توکسین قوی‌تر است.

پورمردان با توجه به احتمال سو استفاده عده‌ای که پس از این رخداد طبیعی دریایی، بلافاصله اقدام به جمع آوری آبزیان تلف شده در ساحل و احتمالاً مصرف یا فروش ماهی‌ها و میگوهای مسموم در بازار کرده‌اند، از مردم منطقه خواست تا در مصرف آبزیان دقت کنند و از خرید میگوهای آلوده که رنگ آنها نسبت رنگ طبیعی تغییر کرده همچنین ماهیان دارای آبشش های قرمز تیره مایل به قهوه‌ای، که به دلیل وجود سم باعث بروز مشکلاتی در سلامت شهروندان (به ویژه کودکان) می‌شود، جداً خودداری کنند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار

 عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) اظهار داشت: بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های مهم تجاری و ترانزیتی برای افغانستان است.

وی افزود: وزارت صنعت و تجارت طالبان با همکاری جمهوری اسلامی ایران تسهیلات ویژه‌ای را برای تاجران افغانستان فراهم کرده است.

آخوندزاده ادامه داد: با فراهم‌سازی زمین و منطقه آزاد برای تجارت، اموال تاجران افغانستان در بندر چابهار در امنیت است.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، بیشترین صادرات و واردات افغانستان از بندر چابهار و بندر عباس صورت‌ می‌گیرد.

وی اضافه کرد: صادرات و واردات افغانستان با ایران از نظر ارزشی در طول سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار رسید که از این رقم ۳۳ میلیون دلار ارزش صادرات افغانستان و یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار هم ارزش واردات این کشور از ایران بوده است.

به گفته این مقام مسئول افغانستان اقلام عمده صادراتی افغانستان در سال گذشته به جمهوری اسلامی ایران پنبه، شمش سرب، کنجد، نخ، کشمش و ماش بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: اقلام وارداتی افغانستان از ایران در سال ۱۴۰۲، سوخت دیزل، بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، گوجه فرنگی و مواد خام فابریکات صنعتی بوده‌است.

پیش از این وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده بود این وزارت بر استفاده بهتر از بندر چابهار به عنوان راه جدید تجارت افغانستان تاکید دارد.

کارشناسان امور اقتصادی به این باورند که بندر چابهار ایران نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای تجار افغانستانی است.

از سویی هم مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که بندر چابهار نسبت به بندر واگه کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است.

به گفته آنان، در کنار فراهم‌ شدن امکانات از جانب ایران، انتقال کالا از این بندر تجارتی ارزان‌تر تمام شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌افزاید: در چابهار تاسیسات پیشرفته‌ای ساخته شده که این تاسیسات سهولت‌های زیادی را برای انتقال کالا فراهم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان به زودی ایجاد می‌شود
  • معدوم کردن ۲.۲ تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در بوشهر
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)