Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-18@09:06:55 GMT

واکنش شورای همکاری خلیج‌فارس به حادثه عمان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۵۴۶۵

به گزارش ایسنا، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به دو نفتکش در دریای عمان نقض تمامی قوانین بین‌المللی و تهدید مستقیمی برای آزادی کشتی‌رانی و نقل و انتقالات انرژی به شمار می‌آید و همچنین امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حمله به دو نفتکش در دریای عمان را "تنشی جدی و خطرناک" توصیف کرد.

الزیانی تاکید کرد که سازمان ملل باید برای مجازات هر شخصی که تلاش دارد تجارت بین‌المللی و نقل و انتقالات انرژی در سطح جهان را تعطیل و به آن ضرر وارد کند و اقتصاد جهانی را با چالش‌های بزرگ و پیامدهای خطرناک رو به رو سازد، وارد عمل شود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین تصریح کرد: جامعه جهانی باید به منظور حمایت از مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی در این منطقه حیاتی جهان واکنش جدی نشان دهد و این امر یک مسئولیت جهانی است و سازمان ملل باید با تمامی سازمان‌های مربوطه بر اساس قوانین و معاهده‌های بین‌المللی به آن عمل کند.

از سوی دیگر، شرکت نروژی "فرانت لاین" که نفتکش‌ آن در دریای عمان هدف قرار گرفته بود، اعلام کرد که تمامی خدمه‌های این کشتی وارد دبی شدند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی ۲۳ خدمه این نفتکش، ایران را از فرودگاه بندر عباس ترک کردند و بعد از ظهر روز شنبه وارد فرودگاه بین‌المللی دبی شدند.

در همین راستا، یک سخنگو شرکت فرانت لاین گفت: این کادر که شامل خدمه‌های روسی، فیلیپینی و گرجستانی بود به خوبی توسط مسئولان ایران مورد پذیرایی قرار گرفته بود. اکثر این اشخاص پس از ورودشان به دبی مستقیما به کشورشان بازگشتند و برخی از آنها نیز روز دوشنبه به کشورشان باز می‌گردند.

دو نفتکش بزرگ خارجی، حوالی ظهر پنجشنبه (۲۳ خرداد) در دریای عمان دچار آتش‌سوزی شدند. این دو نفتکش «فرانت آلتر» و «کوکوکا کوریجس» نام داشتند که به ترتیب با پرچم‌های جزایر مارشال و پاناما در حال حرکت بودند. در پی این حادثه، انفجارها و آتش سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد. کلیه کارکنان این دو نفتکش خارج شدند.

پیشتر، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص حملات به دو نفتکش در دریای عمان مدعی شده بود: تحلیل آمریکا این است که حمله به نفتکش‌ها کار ایران بوده و ایران قصد دارد جریان نفت را دچار مشکل کند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این ادعاها نوشت: این که ایالات متحده فوراً و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا ضمنی، به اتهام پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم "بی" در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران. من چند ماه پیش دقیقاً درباره همین سناریو هشدار دادم؛ نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که من ذات تیم "بی" را می‌شناسم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۵۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌صدور هشدار قرمز ‌برای دریای عمان/ پیش‌بینی ناپایداری جوی‌

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز دریایی از پیش‌بینی ناپایداری شدید جوی و دریایی در شهرستان‌های ساحلی استان و دریایی عمان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محسن حیدری با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز دریایی توسط اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان از پیش‌بینی ناپایداری شدید جوی و دریایی در شهرستان‌های ساحلی استان و دریایی عمان خبر داد.

مدیرکل هواشناسی  استان سیستان و بلوچستان گفت: از عصر سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه 28 تا 29 فروردین‌ماه برای مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان رگبار فوق سنگین باران و تگرگ، وزش تند باد شدید با سرعت بیش از  70 کیلومتر بر ساعت  و طوفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع موج تا حدود 2 تا 2.5 متر پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود از شنا و تفریحات دریایی و تردد شناورها خودداری و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی در نظر گرفته شود.

حیدری گفت: با ورود سامانه بارشی به استان  از 69 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی گزارش باران مخابره شد، از چابهار 23.2، باهوکلات35.5، سراوان 14، ایرانشهر 25.4، میلی متر باران گزارش شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ/ فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناوشکن جماران با همه توان در خلیج عدن حضور دارد
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی در دریای عمان
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ
  • بیشینه بارش‌ها در ۵ استان کشور/ خلیج فارس و دریای عمان مواج است
  • هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
  • شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش «فوری» تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد
  • ‌صدور هشدار قرمز ‌برای دریای عمان/ پیش‌بینی ناپایداری جوی‌