Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه از افزایش 5 برابری قیمت مسکن در این کلانشهر خبر داد و گفت: افزایش بیشتر اجاره‌بها موجب آوارگی مستاجرین می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن ملکی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن همچون کل کشور راکد است و قیمت ها به صورت حبابی به قدری بالا رفته که فروشندگان پس از فروش منصرف می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اجاره‌بها هم توسط صاحب خانه ها افزایش یافته و با این حال به همه بنگاه ها ابلاغیه ارسال کرده‌ایم به هرنحوی می توانند صاحب خانه ها را راضی به تمدید قرارداد کنند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه بیان داشت: مستاجرین از نظر حقوق حداقل بگیر هستند و نیمی از این قشر را کارگران روزمزد تشکیل می دهند بنابراین همه وظیفه دستگیری از مستاجرین را داریم از سوی دیگر کشور دچار تحریم شده صاحب خانه ها هم می خواهند هزینه ها را از مستاجر تامین کنند که این گونه امکان پذیر نیست.

ملکی با بیان اینکه این وضعیت به صورت حبابی این گونه شده و شرایط درست می شود، گفت: دفاتر مشاورین املاک و صاحب خانه ها باید سعی کنند دوباره قراردادها را تمدید کنند.

وی با انتقاد از وضعیت موجود در بحث اجاره‌بها تصریح کرد: مگر می شود فردی مسلمان باشد و چند مسکن داشته باشد و همسایه او در خیابان چادر بزند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه افزود: مردم نوع دوست هستند، درسیل و زلزله هم دیده شد همه آحاد از سپاهی و بسیجی و ارتشی و مردم پای کار آمدند، اینجا هم همه باید پای کار آیند و مستاجرین را حمایت کنند و اضافه کردن اجاره بها سبب آوارگی عده ای می شود زیرا آن ها از پس این هزینه ها برنخواهند آمد.

ملکی خاطرنشان کرد: باید مستاجرین را حمایت و از صاحب خانه ها درخواست کرد که قراردادها را تمدید کنند و دشمن را شاد نکنند زیرا در کشور دشمن خارجی زیاد داریم که دنبال نارضایتی مردم هستند بنابراین وظیفه شرعی و عرفی ما این است به هر قیمت شده بدون اخذ وجوه اضافی قراردادها را تمدید کنند.

وی با بیان اینکه همان طور که خیریان مسجد و مدرسه می سازند و برای جوانان قدم برمی دارند ماهم باید پای کار بیاییم، زیرا نوع دوستی انتظار زیادی نیست، عنوان کرد: در حال حاضر نسبت به یکی دو سال گذشته قیمت یک واحد ساختمانی پنج برابر افزایش یافته و آن را تا متری 10 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند در حالی که قیمت ساختمان مشخص است و این گونه نیست و در این میان عده ای سودجو جولان می دهند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با اعلام اینکه محلات 22 بهمن، شهید جعفری کسری، زیباشهر، الهیه و بخشی از فرهنگیان فاز دو افزایش قیمت بیشتری دارند، گفت: این افزایش قیمت حباب گونه است و در واقع دست های پشت پرده در کار است.

ملکی بیان کرد: باید دید عده ای این پولهای هنگفت را از کجا می آورند که با آن مسکن می خرند و می گذارند خالی بماند در حالی که باید آگاه و بصیر باشیم و از مستاجرین و زوج های جوان که شماری از آنها بیکار هستند حمایت کنیم زیرا دولت به تنهایی نمی تواند این بار را بر دوش کشد که البته باید همچنان به ساخت مسکن بپردازد اما کمک خیرین و مردم هم لازم است.

وی افزود: در حال حاضر اقداماتی نظیر راه اندازی سامانه ای جامع برای قیمت گذاری راهگشا نیست بلکه این امر باید پس از شکسته شدن قیمت ها توسط کارشناسان مجرب با لحاظ فاکتورهایی چون زمین، ابزار و مصالح به کار رفته و... انجام شود اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه فصل انتقالات هستیم باید به صورت ویژه از مستاجرین حمایت کنیم.

ملکی با تاکید بر اینکه باید تقوا و وجدان بیدار داشته باشیم و بدانیم وظیفه ما حمایت از مستاجرین است زیرا همیشه شرایط به این گونه باقی نخواهند ماند گفت: قیمت های مسکن به صورت سرسام آور افزایش یافته و هر فردی هر قیمتی دوست داشته گذاشته است.
وی عنوان کرد: حدود ده ساله پیش ابلاغیه از قوه قضاییه به بنگاه های مشاورین املاک داده شد مبنی بر اینکه دفاتر مشاور املاک حق نرخ گذاری مسکن را ندارند پس ما ابزاری برای قیمت گذاری در دست نداریم بنابراین قیمت گذاری به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده انجام می شود.
ملکی با تاکید بر اینکه مستاجرین هم نوع ما هستند و حق شهروندی دارند و باید حمایت شوند گفت: این حباب قیمتی شکسته خواهد شد باید در این زمینه فرهنگ سازی شود که هیچ فردی پول را با خود به دنیای دیگری نمی برد بلکه این عمل صالح است که آخرت ما را می سازد.

ملکی با بیان اینکه در سطح کشور فراوان خیر داریم بنابراین همه باید پای کار بیایند و مستاجرین را حمایت کنند، این شرایط باقی نخواهند ماند زیرا سبب هرج و مرج می شود درباره آمار دفاتر مشاورین املاک گفت: در حال حاضر یک هزار و 970 دفتر مجوزدار در کرمانشاه داریم که همه این ها فعال نیستند و تا یک ماه گذشته شمار دفاتر فعال یک هزار و 300 دفتر بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت برنامه برای کمک به مستاجران

تین نیوز

با توجه به آنکه اجاره بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده که از جمله آن می توان به طرح ساماندهی اجاره بها، پرداخت تسهیلات ودیعه و برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی اشاره کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سال گذشته بازار مسکن در مقیاس کلی رشد متناسب با نرخ تورم را سپری کرد. شاخص رشد سالیانه اجاره بها در پایان سال گذشته ۳۹.۶ درصد بود که با تورم عمومی ۴۰.۷ درصد تقریبا در یک میزان قرار گرفت.

با توجه به نوسانات شدید قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد، بازار اجاره متناسب با آن رشد نکرد. معمولا بازار اجاره با فاصله زمانی، خود را با قیمتها در بازار مسکن همتراز می کند. اما مساله این است که در هفت سال گذشته رشد قیمت مسکن در هیچ سالی به طور کامل متوقف نشده است.

اما دولت سیزدهم برنامه هایی را برای کمک به اقشار اجاره نشین در دستور کار قرار داد. طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و امکان دریافت کد رهگیری رایگان از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته برای تعادل بخشی به بازار اجاره انجام شد.

طبق آخرین آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون بیش از ۱۲۵ هزار قرارداد اجاره رایگان در سامانه خودنویس به ثبت رسیده است.

اما با وجود تلاش ها در جهت ساماندهی بازار اجاره، قیمت های رهن و اجاره در مناطق شهری بخصوص کلانشهرها بخش قابل توجهی از هزینه خانوارهای متوسط و کم درآمد را به خود اختصاص می دهد؛ به طوری که در مواقعی نرخ اجاره تا ۷۰ درصد درآمدهای خانوارها را در بر می گیرد.

طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که از سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت ۱۹ آذر ۱۴۰۲ به منظور تامین نظر شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد. این طرح هم اکنون برای اظهارنظر در اختیار شورای نگهبان قرار دارد و انتظار می رود در سال ۱۴۰۳ به نتیجه برسد.

اما برای افزایش توان اقشار اجاره نشین، دولت سقف تسهیلات ودیعه مسکن را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داد که طبق آخرین آمار تا کنون این وام به بیش از ۳۹۲ هزار متقاضی پراخت شده است.

یکی دیگر از اقدامات، عرضه خانه های خالی به بازار مسکن است که به باور بسیاری از کارشناسان می تواند در کنترل بخشی به بازار مسکن و اجاره موثر باشد. سال گذشته برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی ۵۹ هزار واحد خالی از سکنه برای دریافت مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

رسیدن ۲.۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت، پرداخت وام ۵۵۰ میلیون تومانی ساخت به واحدهای خودمالکی و پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن روستایی از دیگر برنامه هایی است که دولت سیزدهم به منظور خانه دار کردن اقشار اجاره نشین در دستور کار قرار داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بازار بی سرپناه مسکن
  • لزوم ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • ثبت قراردادهای اجاره ملک در سامانه خودنویس اجباری شد
  • خبر خوش برای مستاجران + جزئیات مهم
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • هفت برنامه برای کمک به مستاجران
  • پیشبینی دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران از انفجار قیمت مسکن در آینده؟