Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@08:03:11 GMT

مهاجرت کارگاه‌های آلاینده تهران به شهرستان پاکدشت

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۵۹۲۰

مهاجرت کارگاه‌های آلاینده تهران به شهرستان پاکدشت

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت ضمن اشاره به اینکه تعداد زیادی از کارگاه‌های آلاینده شهر تهران به شهرستان پاکدشت مهاجرت کرده‌اند، گفت: سال گذشته ۱۶۳ کارگاه آلاینده به عنوان «صنایع آلاینده» به اداره محیط زیست استان تهران معرفی شدند تا در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار گیرند.

محمودرضا سعیدپور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی دو سه دهه اخیر به‌تدریج با اقدامات قانونی شهرداری‌ها و محیط زیست در شهر تهران واحدهای آلاینده مجاز و غیرمجاز از داخل شهر خارج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واحدها موظف بودند که پس از خروج از شهر تهران به شهرک‌های صنعتی اطراف آن منتقل شوند اما بخش زیادی از این کارگاه‌های آلاینده، برخلاف قوانین و مقررات در شهرستان‌های اطراف استان تهران و در مکان‌های استیجاری مشغول فعالیت شدند.

وی با اشاره به اینکه از جمله این کارگاه‌های آلاینده می‌توان به ریخته‌گری‌ها، واحدهای آب‌کاری، قالیشویی‌ها و واحدهای رنگرزی پارچه و سنگشویی اشاره کرد، گفت: تعداد زیادی از این کارگاه‌های غیرمجاز به شهرستان پاکدشت - که نزدیک شهر تهران است - مهاجرت کردند و فعالیت آلاینده خود را در این شهرستان ادامه دادند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت اظهار کرد: سال گذشته در این شهرستان ۱۶۸۴ پایش زیست محیطی صورت گرفت که طی آن ۱۴۴ واحد جدید شناسایی شد همچنین ۶۹۷ اخطاریه زیست محیطی برای کارگاه‌های آلاینده صادر و ۳۰۸ مورد پیگیری حقوقی در مراجع قضایی انجام شد همچنین به دنبال این ۹۱ واحد کارگاهی جمع آوری و ۱۷ واحد آلاینده پلمب شد.

سعیدپور افزود: تمام این واحدهای آلاینده سبب آلودگی آب، خاک و هوا در شهرستان پاکدشت می‌شدند. در حال حاضر نیز تعداد دقیقی از واحدهای کارگاهی آلاینده در این شهرستان نداریم چرا که تعدادی از آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی با بیان این که تقریباً ۹۷ درصد از کارگاه‌های آلاینده در شهرستان پاکدشت غیرمجاز هستند و مجوز ندارند، تصریح کرد: ۲۰۸ واحد به عنوان کارگاه‌های آلاینده در سطح این شهرستان شده بودند که در نهایت سال گذشته پس از بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها، ۱۶۳ مورد از آن‌ها به عنوان صنایع آلاینده به اداره محیط زیست استان تهران معرفی شدند تا در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار گیرند. این صنایع آلاینده طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات و ارزش افزوده موظف‌ هستند که یک صدم فروش سالیانه خود را برای جبران خسارت‌های زیست محیطی به حساب خزانه‌داری کل بریزند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کارگاه‌های آلاینده در این شهرستان صنوف غیرمجاز هستند، تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صنایع بزرگ مانند صنایع غذایی، فلزی، معدنی و کشاورزی نیز در حال حاضر آلاینده هستند.

سعیدپور در پایان با اشاره به اینکه این صنایع و کارخانه‌ها در حال تلاش برای رسیدن به استاندارهای زیست محیطی هستند، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در شهرستان پاکدشت، کارگاه‌های صنفی غیر مجاز هستند. گرچه این کارگاه‌ها کوچک هستند اما چندین برابر یک کارخانه بزرگ، تخریب زیست محیطی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهرستان پاکدشت صنایع آلاینده لیست صنایع آلاینده محیط زیست واحد آلاینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ویژه آموزش حفظ محیط زیست به کودکان

 

حلیاسادات حسینی در آیین اختتامیه لیگ آموزشی- پژوهشی همیار محیط زیست شهر تهران که صبح امروز ( ٣ اردیبهشت ماه ) در باغ کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به شعار جهانی «سیاره زمین در مقابل پلاستیک» به نقش و اهمیت کره زمین و اهمیت آن به عنوان زیستگاه اصلی انسان آن پرداخت و گفت: داشتن نسلی از کودکان دوستدار محیط زیست ضامن آینده سلامت شهر و شهروندان است، لذا مشارکت و تعامل در خصوص حفظ محیط زیست و آموزش آن به کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از اهدافی که اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به عنوان سرفصل برنامه‌های هدفمند و اثربخش در حوزه محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است، بحث آموزش محیط زیست به کودکان در شهر تهران بوده است. بر همین اساس این رویکرد نقطه شروعی در سطح سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مدیریت شهری تهران درباره برگزاری لیگ همیار محیط زیست ویژه کودکان پیش دبستانی شهر تهران شد.

به گفته حسینی، این لیگ از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲ با ابلاغ کمیته سلامت کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی سهر تهران آغاز شد و در مجموع ۱۲۷ مربی داوطلب که با محوریت اداره کل تحت آموزش قرار گرفتند، همکار این لیگ بوده‌اند.

 در این اختتامیه دانش‌آموزان منتخب در پنج پنل تخصصی آب ، هوا، انرژی، زمین، پسماند و با استفاده از مهارت‌های نقاشی، کاردستی، سرود  با حضور داوران و کمک داوران مربوطه به رقابت پرداختند و در پایان مراسم با اهدای هدایا و لوح تقدیر از  برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ورود استاندار تهران به برخی موازی کاری‌ها در پاکدشت
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • اهمیت ویژه آموزش حفظ محیط زیست به کودکان
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • (عکس) زنده‌گیری یک راس بره میش وحشی در پردیس تهران
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • انتقال ضروری صنایع آلاینده اصفهان
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز