Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نزدیک شدن به روزهای گرم تابستان بازار میوه های شیرین و آبدار در سیستان و بلوچستان حسابی پر رونق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، سال هاست که به واسطه خشکسالی دو دهه اخیر در شمال سیستان و بلوچستان شاهد از رونق افتادن محصولات جالیزی و ناامیدی کشاورزان در منطقه هستیم.

امسال اما با ورود آب سیلاب به دشت سیستان در اسفند ماه سال گذشته، کشاورزانی که خشکسالی ها و قطع ورود آب به منطقه، دستشان را کاملا خالی گذاشته بود، خوشحال و امیدوار شده و اقدام به کشت محصولات جالیز همچون قندک یا همان خربزه، هندوانه یا کَبَل، روچه یا انگور و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کردند و اکنون محصولات خود را به بازار عرضه می کنند.

بیان این مطلب بدان جهت است که این روزها بازار قند و شکر کشور با طرح تنظیم بازار نه بلکه با محصولات جالیزی این خطه از کشور هم جریان دارد و همواره شاهد حضور مسافران زیادی برای تهیه این محصولات به شهرهایی مانند چابهار، بیرجند، کرمان، یزد، مشهد و ... هستیم به طوری که بازار گرم میوه های شیرین و آبدار حسابی پررونق است.

حبیب رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون افزود: پنج هزار و 700 هکتار از زمین های کشاورزی در این شهرستان زیر کشت محصولات جالیزی خربزه و هندوانه است که از این میزان پیش بینی 90 تن محصول دور از انتظار نیست.
 

وی بیان کرد: از سطح زیر کشت محصولات جالیزی هم اکنون سه هزار و 700 تن مختص به خربزه و مابقی هندوانه می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند در ادامه سطح زیر کشت انگور در این منطقه را 420 هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان 310 هکتار بارور است و در هر هکتار 8 تن محصول برداشت می شود.
 
ناگفته نماند هرچند سیستان خاستگاه انگور یاقوتی است و در چند سال اخیر توسعه تاکستان ها در سطح استان و شرایط آب وهوایی شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان سبب شده برداشت این محصول در بلوچستان زودتر آغاز شود به گونه ای که هم اکنون سه هزار و۸۰۰ هکتار تاکستان در استان وجود دارد که بیش از ۸۵درصد آن اختصاص به انگور یاقوتی دارد.
 
به گفته زورقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کل باغات انگور استان ۲هزار و ۸۰۰ هکتار بارور می باشد و پیش بینی می‌شود بیش از ۳۱هزار و سیصد تن انگور تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی عمده ارقام انگور استان را یاقوتی قرمز، فخری، امیری، چشم گاوی، عسگری وصاحبی برشمرد و افزود: ۵۳درصد باغات انگور در منطقه سیستان می باشد.

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ضمن بیان اینکه ۶۳ درصد از مجموع حجم مخازن سد‌های کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب پرشده است، گفت: با اینکه امسال مقدار ورودی به سد‌ها ۹ درصد کاهش داشته است، اما میزان خروجی سد‌ها تقریبا مانند سال گذشته است. 

سخنگوی صنعت آب درباره بارندگی‌های اخیر استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال به طور متوسط ۵۶ میلی‌متر بارش دریافت می‌کند، اما به دنبال سامانه بارشی مستقر در این منطقه، بیش از ۵۰ درصد کل بارش سال آبی خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گفته سخنگوی صنعت آب میزان ورودی سد‌های استان سیستان و بلوچستان طی سیلاب اخیر ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده همچنین به شرایط دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه نیز درخصوص شرایط کلی سد‌های سیزده‌گانه کشور اینگونه گزارش داد:                                                                                                                                                                                      

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از کنترل برق مصرفی این چاه‌ها سیاستی است که وزارت نیرو از سال گذشته در پیش گرفته است تا بتواند از اضافه برداشت آب در بخش کشاورزی جلوگیری کند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

طبق گفته سخنگوی صنعت آب با اجرایی شدن این طرح ۶ الی هفت میلیارد مترمکعب یعنی معادل ۲۵ درصد مصرف چاه‌های کشاورزی مدیریت می‌شود. 
قاسم زاده همچنین درباره روند اجرایی شدن این طرح گفت: برنامه مصرفی چاه‌های کشاورزی توسط پیامک به مالکان آنها اطلاع رسانی می‌شود، اگر به این پیامک‌ها توجه نکنند در چندمرحله به آنها هشدار داده می‌شود و در صورت پیروی نکردن از دستورالعمل مصرف، جریمه و برق چاه‌های کشاورزی به برق خانگی تبدیل می‌شود و اینگونه دیگر نمی‌توانند از چاه برداشت داشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در ادامه افزود: تا کنون در سال جاری نیز دو مرحله اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • خسارت ۲۱۰۰ میلیاردی سیلاب بلوچستان به بخش کشاورزی
  • درخواست نماینده زابل از حاکمان افغانستان | حقابه ایران از رودخانه هیرمند را رهاسازی کنید؛ حق همسایگی این نیست
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان همدان
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد