Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@08:47:19 GMT

کارنامه شهرداری در دست چپ اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۶۳۹۰

کارنامه شهرداری در دست چپ اصلاح‌طلبان

بیش از دو سال از آغاز به کار اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران و متعاقب آن، شهرداری تهران می‌گذرد. به عملکرد این جریان در دو سال اخیر انتقادات فراوانی شده که تازه‌ترین آن‌ها مربوط به خانم فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است. ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بیش از دو سال از آغاز به کار اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران و متعاقب آن، شهرداری تهران می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عملکرد این جریان در دو سال اخیر انتقادات فراوانی شده که تازه‌ترین آن‌ها مربوط به خانم فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است. هاشمی در یادداشتی آورده است: «‌شورای شهر و شهرداری کارنامه قابل‌دفاعی ندارند. این امکان وجود داشت که عملکرد فراکسیون امید در مجلس بهتر باشد و این نمایندگان باید درقبال جبهه اصلاح‌طلبان پاسخگو باشند. مجموعه اصلاح‌طلبی در مجلس از دو مجموعه دولت و شورای شهر بهتر عمل کرده؛ هرچند عملکرد دورازانتظار اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر باعث کدورت است».

دو سال از آغاز حضور جریان اصلاحات در شهرداری و شورای شهر پنجم تهران می‌گذرد. شهرداری تهران در دو سال گذشته، با دیدن سه شهردار اصلاح‌طلب، بی‌ثبات‌ترین دوران مدیریتی را به خود دیده است. یکی از دلایل این بی‌ثباتی، به نگاه سیاست‌زده اصلاح‌طلبان به مقوله تخصصی مدیریت شهری برمی‌گردد؛ موضوعی که حتی خود را در جریان انتخاب شهردار اسبق تهران، یعنی آقای محمدعلی نجفی و به‌طور شدیدتر در انتخاب جانشین نجفی نشان داد. محمدعلی نجفی نخستین شهردار این دوره اصلاحات بود که زمان زیادی بر سِمَت خود دوام نیاورد. وی شروع به کار خود را با نقد مدیریت گذشته آغاز کرد و تهران را شهری «بدقواره» نامید. شهردار اسبق وعده داد از زنان و جوانان در ساختار شهرداری استفاده بیشتری کند و 30درصد مدیریت‌ها را به بانوان اختصاص دهد. نجفی در دفاع از برنامه خود در صحن شورا به بیل گیتس نیز نقبی زده بود: «مدیر خوب این است که استراتژی و مدیریت خوب داشته باشد: اینکه از صبح تا شب بیاید؛ اما بهره‌وری کاری زیر 50درصد باشد، درست نیست. آیا بیل گیتس و مدیران موفق مدیریت موفق داشتند یا از صبح تا شب سر کار بودند؟ اگر شهردار شدم، از همان روز اول کسوت سیاسی را از تن درمی‌آورم و کسوت خدمت به شهر و شهروندان را به تن می‌کنم. امروز فعال و کارشناس در مسائل سیاسی هستم؛ اما شهردار نباید سیاسی باشد».


 البته طولی نکشید که مشخص شد چرا نجفی از کار و فعالیت زیادی در شهرداری گریزان بود. رابطه او با مرحوم میترا استاد خیلی زود علنی شد و همین موضوع سبب فشارهای همفکرانش به او شد تا به استعفا وادارش کنند. نجفی که در همان مدت کوتاه مدیریت، خط 7 مترو را تعطیل کرد و زیر بحرا‌ن‌های زودگذر شهری مانند زلزله شبانه و مسدودشدن خیابان‌ها براثر بارش برف کمر خم کرده بود، سرانجام با اعلام اینکه دچار بیماری است، از سِمَتش استعفا داد. او که اکنون به‌اتهام قتل همسر دومش در زندان به‌سر می‌برد، همچنان با انتقادات جریان فکری حامی خود مواجه است. باوجوداین، برای تطهیر چهره او مرحوم میترا استاد را «پرستو» و فرستاده دستگاه‌های امنیتی خوانده تا دلایل موجه‌تری برای این اقدام نجفی عنوان کنند.


 آقای غلامحسین کرباسچی چندی پیش در گفت‌وگویی درباره رابطه نجفی با میترا استاد اعلام کرد: «در دفتر جناب آقای نجفی به حضورش رسیدم و در حین بحث و رایزنی برای گزینه‌های شهرداری تهران، درباره همین پرونده مطرح‌شده از وی سوال کردم و با‌توجه‌به طرح نامزدی‌اش برای شهرداری درباره عوارض طرح این پرونده و اثرهای منفی آن در مدیریت شهری تهران و نیز حوزه خصوصی‌اش در حضور دوستان هشدار دادم».


  افشانی ؛ شهرداری که نیامده رفت


پس از نجفی، آقای محمدعلی افشانی را اصلاح‌طلبان به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند؛ اما طولی نکشید که او نیز شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد. وقتی معاونت حقوقی و پارلمانی ریاست‌جمهوری آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت همه شهرداران کشور مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هستند، فعالان سیاسی این جریان ازجمله اعضای شورای شهر و سه حزب درگیر در آن به تکاپو افتادند تا شهردار جدیدی انتخاب کنند یا راه‌حل دیگری بیابند.  سرانجام پس از کناره‌گیری اجباری افشانی از منصب شهرداری تهران، آقای پیروز حناچی، سیاستمدار اصلاح‌طلب و معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری، به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد. این شهردار اصلاح‌طلب تهران نیز تاکنون دو تذکر جدی از اعضای فهرست امید شورای شهر تهران گرفته است. این در حالی است که گلایه‌های شورای شهر تهران از نحوه فعالیت حناچی در دو، سه ماه اخیر شدت گرفته است.

شورای شهر و شهرداری کارنامه قابل‌دفاعی ندارند


خانم فائزه هاشمی نیز روز گذشته در یادداشتی در روزنامه سازندگی از عملکرد شورای شهر و شهرداری انتقاد کرده است. در بخشی از یادداشت هاشمی آمده است: «فراکسیون امید انتظارها را پاسخ نداد و نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس، دولت و شورای شهر باید اصلاح‌طلب باشند، نه وحدت‌طلب». هاشمی افزود: «این امکان وجود داشت که عملکرد فراکسیون امید در مجلس بهتر باشد و این نمایندگان باید درقبال جبهه اصلاح‌طلبان پاسخگو باشند. مجموعه اصلاح‌طلبی در مجلس از دو مجموعه دولت و شورای شهر بهتر عمل کرده؛ هرچند عملکرد دورازانتظار اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر باعث کدورت است». فائزه هاشمی نوشت: «هم جریان اصول‌گرایی و هم جریان اصلاح‌طلبی درگیر بحران مزمن باندبازی و انحصارطلبی هستند و هر دو طرف درصورت به خود نیامدن و با ادامه مسیر فعلی، نمی‌توانند چشم به رأی مردم داشته باشند و خواستار مشارکت آن‌ها در انتخابات شوند». وی درپایان یادداشت خود تأکید کرد: «مردم خواهان تغییرات اساسی هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصول‌گرایان هستند و می‌خواهند پیام تأییدنکردن خود را به گوش هر دو طرف برسانند. این پیام مردمی است که دیگر نمی‌خواهند از رأی‌شان سوءاستفاده شود».


 تذکرها و انتقادهایی که روزها به شهرداری تهران داده می‌شود، نشان‌دهنده اختلافاتی است که در مدیریت شهری وجود دارد که البته، بخشی از آن‌ها به رسانه‌ها و افکار عمومی می‌رسد. یادداشت اخیر فائزه هاشمی درباره عملکرد شهرداری و شورای شهر پنجم و نامه معروف آقای محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، خطاب به پیروز حناچی و هشداردادن به وی درباره انتصابات نیز نقطه عطفی در بروز اختلافات مدیریت شهری است که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

منبع :   صبح نو                          

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی شهرداری قم در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است

شهردار قم گفت: بودجه فرهنگی شهرداری قم در این سال‌ها همواره با افزایش روبه‌رو بوده است و در سال ۱۴۰۳ به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد، امروز _ چهارشنبه هشتم فروردین_ در دیدار با تولیت مسجد مقدس جمکران، یکی از پروژه‌های مهم شهری را ساماندهی قبرستان نو دانست و اظهار کرد: تاکنون از مجموع ۱۳۲ مغازه، ۸۲ مغازه تملک شده و مابقی نیز طبق برنامه‌ریزی باید تا پایان فروردین تملک شود.

وی با بیان اینکه فضای پنج هکتاری قبرستان نو به مکانی باز شهر و تفرجگاهی تبدیل خواهد شد، افزود: حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران در برنامه‌ریزی‌های شهری قم مورد توجه هستند، چرا که طبق شاخص‌های طرح آمایش شهر قم مسئله جهان شهر دینی و گردشگری زیارتی دو موضوع بسیار مهم برای شهر قم است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌های راهبردی، عدالت و توزیع منابع در سطح مناطق مختلف در دستور کار قرار دارد و تاکنون اجرایی شده است، افزود: تعادل نسبی در پروژه‌های اجرا شده در سطح مناطق در حوزه‌های مختلف رعایت شده است.

سقائیان‌نژاد افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم در سال‌های گذشته را موردتوجه قرار داد و گفت: بودجه فرهنگی شهرداری قم در این سال‌ها همواره با افزایش روبه‌رو بوده است و در سال ۱۴۰۳ به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است که از طریق اداره کل ارتباطات، سازمان فرهنگی، سازمان سیما منظر و دیگر بخش‌ها هزینه خواهد شد.

۱,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر

وی هزینه نگهداری شهر در سال را هزار میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: امروزه از پسماند جمع‌آوری‌شده ۶۰۰ تن در دو خط پردازش و در نهایت به کود کمپوست تبدیل می‌شود و ۱۰۰ تن نیز از مبدأ تفکیک می‌شود که در این راستا، دفن مستقیم پسماند در قم به صفر رسیده است.

شهردار قم با بیان اینکه در برنامه راهبردی شهرداری، تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی شهر باید به ۵۰۰ دستگاه برسد، اذعان کرد: حدود ۱۰۰ خدمت شهرداری به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و به دنبال آن هستیم که بخش قابل‌توجهی از خدمات قابل‌ارائه در منازل و برخط انجام شود.

اهمیت تدوین طرح جامع جمکران

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: برای شهر قم ۳۵ تقاطع غیرهم‌سطح برنامه‌ریزی شد که ۲۲ تقاطع تاکنون احداث شده و اجرای ۱۰ تقاطع در دستور کار سال ۱۴۰۳ است.

وی ادامه بلوار عمار یاسر تا آزادراه امیرکبیر را منوط به اجرای مسیر به طول ۸۰۰ متر توسط اداره کل راه و شهرسازی دانست و ادامه داد: ۴۰۰ بوستان در سطح وجود دارد که با تلاش‌های انجام‌شده حجم قابل‌توجهی از آبیاری آن‌ها توسط پساب و چاه‌ها انجام می‌شود و تا حدود زیادی مجهز به سیستم مکانیزه آبیاری شده است.

شهردار قم اظهار داشت: تغییرات پیرامون مسجد مقدس جمکران نیازمند تدوین طرح جامع جمکران است که با تدوین آن سند چشم‌انداز و توسعه اطراف این مکان مقدس مشخص می‌شود.

کد خبر 739700

دیگر خبرها

  • فعالیت مضاعف شهرداری یزد در سال ۱۴۰۳
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • بودجه فرهنگی شهرداری قم در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است
  • جزئیات همکاری شهرداری تهران با چینی‌ها از زبان شهردار تهران + فیلم
  • افزایش تعاملات دادستانی و شهرداری با رویکرد حل مشکلات مردم
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند
  • مجلس دوازدهم شبیه به مجلس نهم خواهد بود