Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@18:17:32 GMT

۸۶۵ تقاضای سوال از وزرا در مجلس

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۶۹۳۱

۸۶۵ تقاضای سوال از وزرا در مجلس

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه سوم دوره دهم قرائت شد که به شرح زیر است:

در این اجلاسیه در مجموع، ۸۶۵ تقاضای سوال از وزرا به هیئت رئیسه تقدیم شده است که پس از بررسی حدود ۳۷ درصد از آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی، ۷۰ سوال با عدم اقناع نمایندگان از پاسخ وزیر در کمیسیون‌ها برای رسیدگی در صحن علنی به هیئت رئیسه ارسال شده که از این تعداد ۵۹ سوال قلمرو ملی و ۱۱ سوال قلمرو منطقه‌ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تعداد سوالات نمایندگان در اجلاسیه سوم نسبت به اجلاسیه دوم این دوره ۳.۷ درصد افزایش داشته است. از میان وزرا، وزیر نیرو با ۱۰۹ سوال مخاطب بیشترین و وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با ۷ سوال مخاطب کمترین سوال نمایندگان بوده اند و در میان کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با ۱۲۴ سوال بیشترین و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با ۵ سوال کمترین سوال ارجاعی را داشته اند.

بیشترین تعداد سوالات مطروحه در صحن علنی از وزرای نفت و امور خارجه هرکدام با ۱۰ سوال است که نمایندگان مجلس از پاسخ به این سوالات قانع شده اند.

بررسی عملکرد کمیسیون‌های مجلس در این اجلاسیه نشان می‌دهد که به ترتیب کمیسیون‌های آموزش، صنایع و انرژی عملکرد بیشتری در رسیدگی به سوالات داشته اند.

همچنین در اجلاسیه سوم ۵ سوال از رئیس جمهور به رئیس مجلس تقدیم شده است که نمایندگان مجلس در یک فقره از سوالات با موضوع استمرار تحریم‌های بانکی از پاسخ رئیس جمهور قانع شده و در چهار فقره سوال دیگر با موضوعات عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، افزایش شتابان نرخ ارز‌های خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی و رکود اقتصادی شدید چند ساله قانع نشده اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سوال از وزرا مجلس نمایندگان مجلس سوال نمایندگان از وزرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویکند ۲ روزه در بخش‌خصوصی؟

ولی اسماعیلی با اشاره به بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در این کمیسیون، از تشکیل جلسه‌ای با اتاق بازرگانی برای بررسی نظر آن‌ها درخصوص تعطیلات دو روزه خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته او، احتمالا هفته آینده این لایحه در مجلس به تصویب برسد.

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته که ۵ آذر ماه ۱۴۰۱ به صورت عادی از دولت به مجلس ارسال شد؛ حالا مراحل نهایی خود را در مجلس طی می‌کند. کلیات این لایحه که بررسی اولویت‌دار آن در نهم بهمن ماه از سوی نمایندگان به تصویب رسید؛ در جلسه روز ۱۹ اسفند ماه سال گذشته مصوب و با تصمیم عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس قرار بر بررسی دو‌شوری آن شد. در نهایت روز یکشنبه هفته جاری لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. بر این اساس تصمیم بر این شد که روز دوم تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه باشد؛ البته این تصمیم با نظر موافق دولت اتخاذ شد.

با این وجود، اما احتمال تغییر روز دوم تعطیلات و جایگزینی شنبه به‌جای پنج‌شنبه در صحن علنی مجلس وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد روز پنج‌شنبه به عنوان روز دوم تعطیلات مورد موافقت اکثریت در صحن علنی قرار گیرد. از سوی دیگر در حالی‌که بر اساس لایحه این تعطیلات تنها شامل کارمندان دولت می‌شود، اما در گفتگو با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس احتمالی برای تعطیلی بخش خصوصی نیز مطرح شد.

مسوولیت احصا بر عهده دولت

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون متبوعش گفت: بر اساس مصوبه‌ای که در کمیسیون اجتماعی داشتیم روز تعطیلات از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود. همچنین ساعت کاری در هر روز ۸ ساعت و در طول هفته ۴۰ ساعت کاری است. بحث دیگر این بود که مراکز عملیاتی و اورژانسی نباید تعطیل شوند. در این راستا احصای اینکه کدام دستگاه‌ها نباید تعطیل شوند را برعهده دولت گذاشتیم و دولت باید احصا کند که کدام ادارات به دلیل عملیاتی بودن و اورژانسی بودنشان نباید تعطیل شوند.

او ادامه داد: علاوه بر این بانک‌ها هم مستثنی شدند و تنها یک روز در هفته تعطیل هستند و مشمول این قانون نمی‌شوند.

بررسی تعطیلی شنبه در صحن

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه انتخاب روز پنج‌شنبه نظر دولت بود یا کمیسیون، اظهار کرد: دولت پیشنهاد کلی داده بود و در لایحه آورده بود که روز‌های کاری یک روز کاهش یابد. اما با نظر موافق دولت روز پنج‌شنبه را به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته انتخاب کردیم.

اسماعیلی به احتمال تغییر دومین روز تعطیلات آخر هفته در صحن مجلس اشاره و تصریح کرد: نمایندگان می‌توانند در خصوص تغییر روز پنج‌شنبه به شنبه در صحن مجلس پیشنهاد بدهند و پیشنهادشان بررسی خواهد شد.

چه کسانی مشمول می‌شوند؟

او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تعطیلی بخش خصوصی هم وجود دارد، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای بخش خصوصی قانونی بنویسیم. این لایحه در خصوص اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است، البته این قانون شامل قانون کار هم می‌شود و کارگران هم مشمول آن می‌شوند، اما برای شرکت‌های خصوصی طبیعتا نمی‌توانیم قانون بنویسیم و آن‌ها قانون خاص خود را دارند و بیشتر توافقی میان کارگر و کارفرما ایجاد می‌شود. اما افرادی که با دستگاه‌های دولتی قرارداد کارگری دارند مشمول این قانون می‌شوند؛ بنابراین نزدیک به ۳۰ درصد از کارگران مشمول این قانون می‌شوند و دو روز در هفته تعطیل خواهند بود.

زمان بررسی لایحه در صحن

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته اشاره کرد و افزود: اگر هیات رئیسه لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را در دستور کار قرار دهد، به نظر می‌رسد احتمالا اواخر هفته آینده این لایحه در صحن مجلس به تصویب برسد.

اسماعیلی در خصوص برآوردش از نظر صحن مجلس در خصوص دومین روز تعطیلات آخر هفته، گفت: به نظر می‌رسد روز پنج‌شنبه در صحن علنی مجلس رای بیاورد و به عنوان دومین روز تعطیلات انتخاب شود.

نظر‌خواهی از اتاق بازرگانی

او در خصوص اینکه آیا احتمال دارد بخش خصوصی هم در هفته دو روز تعطیل شوند، اظهار کرد: در این خصوص جلسه‌ای با اتاق بازرگانی خواهیم داشت باید دید نظر آن‌ها در خصوص تعطیلات دو روزه چیست.

پنج‌شنبه و جمعه در عمل تعطیل رسمی می‌شود

همچنین مهدی عیسی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون متبوعش گفت: در حال حاضر به تعطیلات آخر هفته یک روز اضافه شده است، اما تصمیم درخصوص بخش خصوصی با خود آن‌ها است.

او ادامه داد: البته بانک‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند و دو روز تعطیل شامل آن‌ها نیست. مراکز خدماتی، نیروی انتظامی، نظامی و امنیتی مشمول دو روز تعطیلات نمی‌شوند و بابت این یک روز، اضافه‌کاری‌شان را دریافت می‌کنند.

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور نیز با انتقاد از انتخاب روز پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات در کمیسیون اجتماعی گفت: نگاه من این بود که شنبه به عنوان دومین روز تطیلات آخر هفته انتخاب شود.

چون تعطیلات کشور‌های دنیا شنبه و یکشنبه است و روز جمعه از قدیم‌الایام تعطیل بوده و اگر ما روز تعطیلات را جمعه و شنبه انتخاب کنیم دو روز از دنیا عقب هستیم، اما اگر روز‌های تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه و جمعه باشد در عمل ۴ روز از دنیا عقب هستیم. اما یک عده نگاه‌شان این بود که یهودیان شنبه تعطیل هستند و شنبه برای یهودیان است و من برای این نگاه متاسفم.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد در صحن علنی مجلس هم پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته انتخاب شود. به نظرم روز پنج‌شنبه بانک‌ها را هم تعطیل کنند، چون مردم اکثر مبادلات بانکی‌شان را با گوشی‌های تلفن همراه خود انجام می‌دهند و کارمندان بانک چه گناهی کرده‌اند که همیشه باید سرکار باشند.

رشیدی‌کوچی اظهار کرد: با تعطیلی کارمندان دولت، عملا همه تعطیل می‌شوند. مدارس که تعطیل بود و پدر و مادر‌ها هم تعطیل می‌شوند؛ بنابراین عملا پنج‌شنبه و جمعه تعطیل رسمی می‌شود.

دیگر خبرها

  • اگر از امباپه سوال کنید، جواب نمی‌دهم!
  • گروه آموزش برتر، سایت نمونه سوالات کشور
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • تعطیلی پنج شنبه از کی اجرا می‌شود؟
  • ویکند ۲ روزه در بخش‌خصوصی؟
  • انصراف نمایندگان از طرح سوال وزیر کار
  • اعلام وصول تقاضای اعمال اصل ۸۵ در طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • طرح سوال از قوه قضائیه در مجلس به دلیل استنکاف از قانون وکلا
  • علت عدم حضور وزیر کار در مجلس چه بود؟
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است