Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@12:03:03 GMT

دستگاه پایش خوردگی مخازن پالایشگاهها بومی سازی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۱۲۲

دستگاه پایش خوردگی مخازن پالایشگاهها بومی سازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سال‌های اخیر مکرراً شنیده می شود که در بعضی از پالایشگاه‌ها به دلیل نشت گاز یا نفت از مخازن، منجر به انفجارشده که علاوه بر ضررهای سنگین از لحاظ اقتصادی جان کارکنان پالایشگاه‌ها به مخاطره می‌افتد.

از این رو مانیتورینگ مخازن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه این مخازن بعد از مدتی به دلایل مختلف از جمله خوردگی و رشد ترک نیاز به پایش دارند در غیر این صورت اگر محل ترک یا خوردگی در مخازن به موقع تشخیص داده نشود منجر به نشتی از محل عیب میشود که علاوه بر مشکلات ایمنی و آسیب‌های فنی، چالش‌های زیست محیطی غیرقابل جبرانی نیز به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه «آکوستیک امیشن» (تست نشرصوتی) Acoustic Emission Testing یکی از پر کاربردترین دستگاه‌ها در حوزه تست غیرمخرب پیشرفته است و از آن می‌توان برای پایش سازه‌های تحت بار استفاده کرد.

عدم نیاز به تخلیه مخزن در هنگام تست، هزینه کمتر نسبت به روش‌های دیگر و زمان کم مورد نیاز برای تست از ویژگی‌های مهم استفاده از این دستگاه به شمار می‌رود.

این دستگاه همچنین دارای کاربردهایی در حوزه پژوهشی به ویژه در حوزه مهندسی مکانیک است. دانشمندان یا پژوهشگران برای تحلیل سیگنالهای ناشی از تست کشش موادی مانند کامپوزیت‌ها و یا تست خوردگی از این دستگاه ها استفاده می‌کنند ولی در گذشته به دلیل محدودیت خرید، امکان انجام بسیاری از تست‌های آزمایشگاهی در حوزه تست‌های غیر مخرب در کشور وجود نداشت.

با طراحی و ساخت این دستگاه از سوی متخصصان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این شرکت دانش بنیان در کشور در این حوزه به خودکفایی رسیده است.

نشت‌یابی خطوط لوله مدفون، تشخیص خرابی دندان و مفاصل در پزشکی و دندانپزشکی و همچنین کاربرد این دستگاه در تست مخازن مدفون جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در کنار تست مخازن CNG جایگاه‌ها و اتومبیل‌ها، از دیگر کاربردهای مهم این تجهیز است.

در حال حاضر سه کشور آلمان، امریکا و چین در زمینه ساخت این دستگاه فعال و در حال ارائه خدمات هستند و اگر ارگانی در ایران بخواهد این دستگاه را تهیه کند بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها باید هزینه‌ای در حدود ۲۰ هزار دلار به ازای هر کانال پرداخت کند؛ اما نسخه ایرانی این دستگاه در حال حاضر با قیمتی در حدود یک پنجم قیمت ذکر شده قابل دسترسی خواهد بود.

کد خبر 4641791

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر شرکت دانش بنیان پالایشگاه نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش اراضی کشاورزی با فناوری های هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات با حضور در نخستین همایش دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، با اشاره به راه اندازی و فعالیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بر مبنای هوش مصنوعی، اظهار داشت: در این سامانه علاوه بر ارائه خدمات به مردم، مشکلاتی مانند تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف رفع شده است.

وی افزود: در امر پایش اراضی نیز، با استقرار در ۳۱ استان، به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات دست یافته ایم. همچنین، شناسایی ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی از جمله مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی در شناسایی آنها موثر بوده است.

خوانساری با اشاره به تعدد دستگاه‌های ذیربط با صدور مجوزها، گفت: در حال حاضر از میان ۴۷ دستگاه اجرایی که هر یک به نوعی نقشی در صدور مجوز‌های زمین محور به عهده دارند، ۲۰ دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات، با ارائه اماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تا کنون ۱۸ هزار و ۳۹۰ درخواست توسط مردم استان بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوز‌های زمین محور به ثبت رسیده است که از این تعداد بالغ بر ۱۳ هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود ۵ هزار درخواست نیز در مراحل مختلف بررسی در دستگاه‌ها است.

از مجموع درخواست‌های تکمیل شده، ۱۰ هزار و ۲۹۱ درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» تعلق دارد که ۷ هزار و ۷۷۰ درخواست تعیین تکلیف شده و ۲ هزار و ۴۹۹ درخواست نیز در حال بررسی است.

البته درخواست برای انجام استعلام «ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. به طوری که تا کنون، ۵ هزار و ۸۹ درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که ۴ هزار و ۹۱۶ درخواست، تعیین تکلیف شده‌اند.

درخواست تغییر کاربری اراضی نیز از طریق این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشه‌های فنی از دستگاه‌های مختلف است که دستگاه‌ها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

دیگر خبرها

  • مشکلات بانوان را باید با راهکار‌های استانی و بومی مرتفع کرد
  • علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود
  • پایش اراضی کشاورزی با فناوری های هوش مصنوعی
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • شستشوی ۷ مخزن با ظرفیت ۵۲ هزارو ۶۰۰ مترمکعب در ارومیه
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • بومی سازی مخازن ذخیره آب
  • تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو