Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@20:12:51 GMT

«فواد»؛ روایت پسری که در بقیع ماندگار شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۲۱۸

«فواد»؛ روایت پسری که در بقیع ماندگار شد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «فواد» نوشته امیرحسین معتمد، سومین اثر از مجموعه ۵ جلدی «مهاجران» است که روایتی داستانی از زندگی شهید حاج فواد مشعلی را ارائه می‌کند و انتشارات کتابستان معرفت آن را با شمارگان هزار نسخه، چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب که با تلاش مؤسسه «خانواده هنری تبلیغاتی عقیق» و در راستای ثبت روایت زندگی شهدای قرآنی منا، منتشر شده، در شش فصل، به زندگی این شهید قرآنی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«از آه»، «وحید»، «ابوفؤاد»، «فروغ»، «دوستان»، «مهناز»، عناوین فصل‌های این کتاب را دربرگرفته است.

نویسنده در مقدمه کتاب با عنوان «از آه» می‌نویسد: این کتاب سوزنی است از اشک‌های مهناز و فروغ، از آه‌های ابوفواد. سیاهی فاجعه منا در شلوغی‌های شهر خوابیده، اما هنوز غبارش روی جای خالی فواد نشسته و غم، هنوز خانه ابوفواد را گرفته. لای برگ‌های این کتاب آه‌هایی است که از آبادان برای خودم ارمغان آوردم.

در ادامه برش‌هایی از این کتاب را می‌خوانید:

حسرت پدر برای دیدن پسر

کم دیدمش. حسرتی که روی دلم مانده همین است، کم دیدمش. حسرت روی دلم مانده که با هم برویم جگرفروشی سید و پسرم با حقوق روزمزد نصب پرده‌های دم عید، هی بخندد و با دهان پر بگوید «بابا بگم یه سیخ دیگه بیاره؟» همیشه خسته بودم و تازه از کار برگشته بودم و این پسر را که زود مرد شد، کم دیدم. فواد که ریش درآورد، دلم قرص شد. روز‌هایی که فواد به دنیا آمد هم نگران بودم به خانه نرسم. با عجله خودم را رساندم اصفهان. بعدش که خبر دادند بچه پسر است، همان جا نشستم زمین و توی سرمای اصفهان الحمدالله گفتم. دلم قرص شد که از حالا دیگر وقتی من نیستم چراغ خانه روشن است.
گریه من پشت سر فواد با گریه مهناز و فروغ فرق می‌کند، گریه‌ام با گریه همسایه‌ها یا مسئول‌های شهر یا مربی‌های فواد فرق می‌کند. با گریه دایی وحید و احمد و بی بی و خاله‌ها هم فرق می‌کند. درست وقتی داشتم آرام می‌خوابیدم، درست وقتی تکیه‌گاه و عصای میان‌سالی‌ام کنار دستم بود، تنها شدم. خانه‌ام تاریک شد و کور شدم.

یک شبه همه چیزم را از دست دادم

صبح‌ها همین طور که توی سرویس می‌نشینم تا برسیم کارخانه، صدای فواد توی گوشم است که تواشیح می‌خواند. بعضی وقت‌ها رسیده‌ایم و من هنوز مبهوت صدای پسر هستم. قرآن فواد را چند برابر کرده بود. تکثیر شده بود. من فواد قبل از قرآن و بعد از قرآن را دو تا فواد می‌دانم. این پسر پای قرآن رشد و برکت پیدا کرد. چهار ماه آخر، شبانه‌روز با قرآن بود. چهار ماه آخری که به مسابقه می‌رسید. همین اتاق آن طرفی خانه را برای‌شان هماهنگ کرده بودیم. قرآن شبیه چراغ نه شبیه خورشید، خانه ما را روشن می‌کرد. این صورتی که می‌بینید از من سفید شده یا این قامتی که می‌بینید خم شده از پیری نیست. من یک شبه همه چیزم را با هم از دست دادم. تک پسر قاری خوش صدای خوش هیکلم را.

منتظر است فواد بیاید

به مادرش گفتم بگذارد این جنازه‌ای که می‌گویند، فواد من است، همان جا توی بقیع آرام بگیرد. پیش غریب‌ترین امام‌ها باشد. زیر سایه پیغمبر (ص). به مادرش گفتم «مگه دعای شب و روزت همین نبود؟ مگه نمی‌خواستی فواد زیر سایه اهل بیت(ع) باشه؟ بذار همون جا بمونه. مادرش این طوری راضی شد. ولی هنوز هم باور نکرده. من خوب می‌فهمم که هنوز منتظر است فواد بیاید. هنوز دست به وسایلش نزده. لباس‌های فواد سر جای خودشان هستند.

باورت شد من مردم؟

هنوز به وسایلش دست نزده‌ام. همان وقت‌ها هم وقتی عجله داست و یک چیزی گم می‌کرد، وقتی می‌دید من یا فروغ وسایلش را مرتب کرده‌ایم، غر می‌زد. چه برسد به اینکه یک باره برگردد خانه و ببیند وسایلش را جمع کرده‌ام یا لباس‌ها و کت و شلوارش را گذاشته‌ام توی کارتن یا وسایل ماهیگیری‌اش را گذاشته‌ام توی انباری. آن وقت چه جوری به چشم‌هایش نگاه کنم؟ اگر برگردد بپرسد «مامان یعنی واقعاً باورت شد من مردم؟» رویم سیاه نمی‌شود؟ از خجالت دقت نمی‌کنم؟ نه، بگذار وسایل بچه‌ام همان سر جای خودشان باشد. کسی چه می‌داند شاید یک روز بیاید و عجله داشته باشد و برود دنبال وسیله‌ای بگردد. اگر پیدا نکند غر می‌زند.

نامه خواهر تنها مانده

گیرم بدون تو سوی چشم‌های بابا کم شده، گیرم گاهی مسیر خانه را گم می‌کند، گیرم بدون تو مامان عینکی شده از بس گریه می‌کند، گیرم هر ماهیگیری که وحید و دایی می‌روند برای ما ماهی نمی‌آورند که مراعاتمان را بکنند، گیرم که شهر صدای قشنگت را که اذان می‌گفتی یادش رفته، گیرم همه چیز بعد از تو سیاه شد، ولی خدا را جه دیدی شاید یک روز وقتی دارم از دبیرستان می‌آیم بیرون و سرم را پایین انداخته‌ام، دوباره توی خیابان صدایم کنی «خانم مشعلی!» و بعد با همان پیکان سفید دست دومت، بپیچی جلویم و سوارم کنی. آخ چه شیرین می‌شود حال و روزم آن موقع.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: کتاب فواد حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از ۲۱ حافظ قران هرمزگانی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، مدیر دار القران مجازی حفظ آسان و ماندگار در این مراسم گفت: این حافظان قرآنی در طرح‌های حفظ دو ساله، حفظ سه ساله، نوجوانان، حافظان کوچک و برادران شرکت کردند.
خاطره لک زاییان افزود: این دارالقران مجازی بیش از هزار شاگرد دارد.
وی گفت: این شاگردان در زمینه‌های حفظ، تجویز، صوت و لحن و روخوانی به صورت مجازی شرکت می‌کنند.
فعالیت دار القران مجازی حفظ آسان و ماندگار در هرمزگان از سال ۹۴ است.

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۲۱ حافظ قران هرمزگانی
  • فواد ایزدی: آمریکا و اسرائیل با عملیات روانی دنبال کاهش فشارهای بین‌المللی هستند
  • ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان
  • کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم
  • باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!
  • کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم
  • برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • اگر انتقام نمی‌گرفتیم؛ به روایت علی ربیعی/ خانه‌هایی که ساخته نشد، امتیازهایی که فروخته شد!
  • ۲۹ فروردین تاریخی ماندگار برای ارتش جمهوری اسلامی ایران